Kullager fett istället för snösulor??

Mary91

Trådstartare
Halloj!!

Hade hemma min hovslagare idag och då pratade han om att man kunde pensla på kullager fett inne i hoven istället för att använda snösulor.

Någon som har erfarenhet av detta?

Jag tänkte att jag skulle testa på detta när snön kommer, är ju värt ett försök iaf tycker jag :)

Sv: Kullager fett istället för snösulor??

Jag har klippt till glasslock (bra om man gillar glass ;-) ) så de passar in att klämmas mellan hoven och emot sulan. Man klipper så man kan ha in en bit precis under hoven o så trycker man in resten emot sulan. Med rätt sorts glasslock (GB´s, ICA´s, de flesta med fyrkantiga lock) passar bra.

Jag har inte provat just det.

Men jag har helsulor på min häst runtom istället för vanliga snösulor.
Om/när de börjar bli utnötta så de blir lite matta på ytan istället för glansiga så brukar jag spraya på silicon-spray å det funkar skitbra!

Så det skulle inte förvåna mig om det fungerar bra med fett i hovarna... dock borde ju torr lössnö fastna i fettet och det borde kunna finnas risk att det inte håller en hel ridtur? Men det kan ju vara värt att prova..

Silikonspray har funkat för oss i väntan på snösulor eller snowgrip.

Fett fungerar en stund men sedan växer snöstyltorna iallafall. Jag har provat alla möjliga sorters fett genom åren men jag har inte hittat något som har fungerat tillräckligt länge för att jag skulle välja bort snösulorna.

För ridturer fungerar fett i någon form ganska bra. Minns när jag var liten, innan snösulor var 'uppfunna' så körde vi med olja + glycerin i hovarna inför ridturer och det fungerade bra.

Andra sätt var vaselin osv. Dvs fett.

Vet de som kört 5-56 och liknande med med samma resultat (även om jag inte kan låta bli att undra hur bra det är för hoven).

Men ingen form av fett fungerar vad jag hittat iaf för 'heldag i hagen'.

Inte att rekomendera, efter en kort stund är fettet borta.
Miljö massig inte så smart, fett spår överallt.
Fasad remont sko eller snogrip bli ett bättre val.

KL

Okej, tack så mkt för era svar. Skönt och veta att det går att använda fett ifall snön kommer och hästen inte har snösulor på sig :)

knapp

Tack för tips om silikonspray - det ska testas i vinter!

(vad gjorde man utan buke :))

kan det vara nyttigt för hoven med silikon spray? det används ju på trä, gummi, plast osv för att stänga ute fukt? går det att få bort lagret från hoven sen?

Jag antar att det slits bort. Det blir ju ett ganska tunt lager av sprayen. Vad gäller om det är nyttigt eller ej, många använder ju just silikon under sulor så jag tror inte att det är sååå farligt/onyttigt.

kan det vara nyttigt för hoven med silikon spray? det används ju på trä, gummi, plast osv för att stänga ute fukt? går det att få bort lagret från hoven sen?

Tror inte man behöver oroa sig, det håller ju inte speciellt länge innan det slitits bort.

Hade hemma min hovslagare idag och då pratade han om att man kunde pensla på kullager fett inne i hoven istället för att använda snösulor.
Det lär torka ut rätt mycket, skulle du smörja dina händer med det?

Okej, ja det kanske torkar ut hoven. Har faktiskt inte testat att smörja händerna med det.

Det lär torka ut rätt mycket, skulle du smörja dina händer med det?

Nu finns det ju typ minst 1000 olika sorters kullagerfett, men inget av de kullager jag grejat med har haft fett som torkat ut mina fingrar iaf.
Å då har jag ändå grejat med en hel del olika...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Görel
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 534
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka