kul för hästen

K

knasan

Hur gör ni för att få era hästar att tycka att det är roligt med träningen?
Ni får gärna bua ut mej, men det enda jag kommit på själv än så länge är att låta min pålla få galoppera lite ibland, då börjar hon tycka att det finns något intresse i ridningen. Bortsett från det vanliga med eftergifter och pauser och beröm. Tacksam för tips om intelligentare metoder!

Sv: kul för hästen

Att sluta så fort den gör nått bra, att rida den varannan dag, se till att den inte har ont, att backa i träningen ofta för att stärka den ssjälvförtroende.

Så det är verkligen så att det räcker med vanlig, hederlig hänsyn? Vad bra, isåfall!
:banana:

Att jobba med att ta bort 'bruset' ur sitsen, att ha logiska, konsekventa, precisa och lätta hjälper. Att ha ett neutralläge på sin sits som man återvänder till så fort man inte vill inverka. Att inte ge motstridiga hjälper. Allt som gör det lätt för hästen att göra rätt, så att den gör rätt ofta. Byta varv, tempo, övning och form ofta. I 'Proffsryttarens ridlära' som jag just nu läser med viss fasa, menar de att man bör byta varv var 5:e minut... Fattar ni hur många varv i trav man hinner på 5 minuter!?! Gääääsp...

Kort sagt, vanlig hederlig hänsyn och så lite kryddning med 'hästens val'!

Berömma mycket och ofta så att hästen blir STOLT. Göra det lätt för hästen och sluta när den gör något bra, inte slipa i alla evighet för då börjar hästen prova andra saker eftersom det den gör inte är rätt (det kan det ju inte vara eftersom den måste fortsätta försöka).

Vi brukar variera arbetet med lite "cirkuskonster" också, kliva upp på podium, busa lite osv.

knasan skrev:
Hur gör ni för att få era hästar att tycka att det är roligt med träningen?
Ni får gärna bua ut mej, men det enda jag kommit på själv än så länge är att låta min pålla få galoppera lite ibland, då börjar hon tycka att det finns något intresse i ridningen. Bortsett från det vanliga med eftergifter och pauser och beröm. Tacksam för tips om intelligentare metoder!

genom att få den att förstå träningen, att träna logiskt och icke nedbrytbart.
för min häst har AR gett detta - det får jag bevis på varje gång jag tränar, eller egentligen varje gång jag kommer till stallet och hon ställer sig vid grinden för att få komma ut och träna!

AR fungerar kanske inte för alla men för oss. Sen är det ju dessutom olika vad man menar med AR, alltså hur man tränar. Har sett ett antal tränare, och vissa skulle jag inte ens sätta i närheten av AR men tränaren tycker ju själv att det är AR så...

Kan tillägga att som djurjouren skriver så är AR för mig även att sluta i rätt tid och att inte upprepa eller tjata. Att inte träna för ofta och att träna på ett sätt som är hållbart för hästen.
Att man ser till att hästen är frisk är naturligtvis regel nummer ett.

Senast ändrad av en moderator:

Vad säger ni om att träna hästen( rida, markarbete, tömköra) hålla igång hästen fem gånger i veckan och låta dem vila två gånger i veckan...kan det tyckas för hårt?

psychogrrl skrev:
Vi brukar variera arbetet med lite "cirkuskonster" också, kliva upp på podium, busa lite osv.

Ja, just det, trickträning är väl något som verkligen för häst och människa närmare varandra? Då tränar man väl verkligen sin egen förmåga att förstå hästen och umgås med den på dens villkor! Är sugen på att ta reda på mer om det... sedan tar man med sej känslan till ridningen, det borde väl vara optimalt? :idea:

sante skrev:
Vad säger ni om att träna hästen( rida, markarbete, tömköra) hålla igång hästen fem gånger i veckan och låta dem vila två gånger i veckan...kan det tyckas för hårt?

Omväxling i sej självt är väl mycket bra, men är det inte nödvändigt?

Vad jag förstår finns det renläriga som bara tränar på ridbana jämt, man måste nog vara bra inkännande och erfaren för att hålla hästen alert hela tiden. Uppenbarligen fungerar det, av inläggen att döma!

Tills man fått den där fingertoppskänslan, kan man väl trösta sej med att omväxlingen mellan helt olika saker iallafall gör någon nytta? Förutsatt att träningen är någorlunda positiv.

psychogrrl skrev:
Berömma mycket och ofta så att hästen blir STOLT. Göra det lätt för hästen och sluta när den gör något bra, inte slipa i alla evighet för då börjar hästen prova andra saker eftersom det den gör inte är rätt (det kan det ju inte vara eftersom den måste fortsätta försöka).

:bow: :bow: :bow:
Åh, vad bra sagt, detta ska jag rama in och sätta upp på väl synligt ställe!
Särskilt "(det kan det ju inte vara eftersom den måste fortsätta försöka)." är något som fick en slant att trilla ner i min lilla skalle...

Var du och tittade på Levade?

Guillaume med appaloosan som låg ner, bockade osv på kommando. En mycket imponerande karl (eller ja, han är 27), var på seminariet och blev mycket intresserad av hans arbete. Funderade på att försöka få honom till Sverige att hålla kurs. Det enda är att jag inte vet om det finns tillräckligt med kundunderlag. När vi försökte med Frauke Ebsen (kommer från Tyskland, Christina Drangel tar hit henne till sthlm ibland) så fick kursen ställas in pga för få anmälda (fattades ett antal tusen kr). Det var ju här i GBG, kanske det var för lite PR innan, vad vet jag?

De tränar nog iofs på lite olika sätt, men det är ändock samma inriktning.

Angående variation, självklart promenerar man i skogen och gör annat roligt! Just nu har jag inte heller någon ridbana att vara på eftersom den är frusen, då blir det att hålla till på vägarna.

Jag tror att Djurjouren har helt rätt - som vanligt - jag rider mina hästar bara precis så att dom älskar att bli ridna. Dom bönar och ber om det snart. Slutar alltid när dom gör rätt. Ibland blir jag osäker på att JAG gör rätt, men fan vet - hästarna älskar att bli ridna, det svär jag på. Dom är superlydiga dessutom, till och med när dom inte vill lyda. Men mesta delen av tiden så är dom ju helt fria och kan vandra omkring på rätt schysst varierat bete. Det är som om dom förstår att vi har en deal. Dealen är att fega matte vill att dom går fint för mig en liten stund per dag eller varannan eller tom var tredje dag. Så då gör dom det. Och dom njuter lika mkt som jag.

Min häst fick godis i början när hon var duktig. Det fick henne att bli intresserad och uppmärksam, inte bara för att hon ville ha godis, utan för att hon verkligen kände uppskattning. Hon förstod att hon var fin och duktig, och ville visa det! Så godiset fungerade inte som "muta" utan som en slags bekräftelse på att hon var jätteduktig och att jag var stolt och nöjd över henne. När jag gett henne godis i ridningen i kanske 1 år så var hon inte lika intresserad av själva godiset längre. Hon kunde lika gärna ta det efteråt! =) Hon visste att hon var duktig så hon behövde inte den bekräftelse.

Vissa säger att det kan bli en ovana, att hästen bara stannar och ska ha godis hela tiden. Men så var det inte för min ovanligt glupska häst, och inte med en annan glupsk häst jag rider nu. Han vill ha godis före och efter, men inte under ridningen, då är han så koncenterad.

Så jag rekommenderar godis om hästen tycker ridning är tråkigt! =) =)

Jo, jag var och tittade på Levade!
Ja, han som lekte med hästarna var verkligen härlig!!! Vet du om han är gift?
:love: :love: :love:
Vad härligt att se sådan otvungen glädje! Minns inte exakt vad han gjorde, bara känslan... åh, den som kunde... köpte dvd:n, kom hem och testade om den funkade att stoppa in någonstans, men ingenting hemma kunde läsa dvd, så nu har jag lånat ut skivan till alla andra istället.

Hur som haver Psychogrrl: får du hit honom till Sverige så skriv upp mej!!!
:bump: :bump: :bump:

Får förklara att jag lade ut tråden för att få råd att förebygga, och jag ville veta om det behövdes särskilda knep ibland eller hur det var... har förstått av inläggen att döma att det räcker att berömma och sluta i tid för att få de flesta hästar att gilla läget. TACK! En trygghet att få den bekräftelsen. Hästhjärnan är inte större än en valnöt, man får vara rädd om utrymmet! ;) Skämt åsido, men de är allt lite ömtåliga, de små mysdjuren.

Men vad gör ni med hästar som behöver mycket motion???

Det är väll bara att motionera?
Jag blandar dressyren med promenader ute. Jag tror på variation både för min egen och för hästens skull. Det ena behöver väll inte utesluta det andra?

Galopperar! Det gillar min häst!! Jag väntar på hovis så vi kan busa ute i skogen, för det är nog det optimala hon kan tänka sig!! :)

Annars gör vi lite av mycket.. Vi rider ngr serpentiner i alla gångarter, åttor, lite öppna och sluta, gör lite tempoväxlingar, skänkelvikningar i rättställd och "motställd", tränar avsaktningar och igångsättningar så hon fortfarande är avslappnad... osv, osv Galoppfattningar speciellt i höger då hon är lite svagare där och trampar lite..

Lite hafsigt kan det tyckas, men vi varierar oss och jag gör inte allt på samma pass.. men mycket. och jag slutar när det hon gör rätt (läs: jag gör rätt så hon fattar vad jag menar!!)

Jag pratar en hel del med henne och berömmer, det gillar hon skarpt!

Ska få hjälp av en tränare för första gången på henne i morgon, det ska bli jättespännande!!

Tycker de flesta att det är ok att rida ut i skogen ganska ofta? Ibland får man uppfattningen att de mest renläriga aldrig rider ut. Blir det inte så att häst och ryttare förslappas på skogsstigarna...

Själv rider jag förstås ut då och då, normalt sett.

knasan skrev:
Tycker de flesta att det är ok att rida ut i skogen ganska ofta? Ibland får man uppfattningen att de mest renläriga aldrig rider ut. Blir det inte så att häst och ryttare förslappas på skogsstigarna...

Det beror väl på vad man gör ute i skogen, är man bara ute och busar vareviga dag så ger det väl inte så mycket. Jag brukar träna även om jag är ute i skogen. Pålle tycker det är mycket roligare än att träna på ridbanan (även om han tycker det är mycket roligare nu än vad han tyckte innan).

Vi har ett ställe där det är ganska glest mellan trädstammarna och bara mossa på marken - perfekt att snirkla omkring där och böja hit och dit. Och grusvägar har vi också, där kan man ju träna vad som helst.

Funkar jättebra! :)

knasan skrev:

Vilket liv är det för hästarna att aldrig få komma ut?

Många som rider har inte heller tillgång till varken paddock eller ridhus så de får ju alltid rida/träna ute i skogen och på vägarna...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 943
Senast: Shaggy
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama