Kryphål ?.... HJÄLP !

S

swawrwa

Efter mycke funderingar så hade jag nästan bestämmt mig att strunta i stallet. men så en vaker dag kom 3 främlingar och gav mig en spark i baken , så om ca 3 veckor flyttar dom in i mitt stall :)

Så Min fråga är ( Håller på med kontrakt ) :

Vad ska stå med ?.....

Finns juh folk som tycker om att hitta kryphål i kontraktet. så jag vill verkligen få med ALLA. så inga problem uppstår..

Så HJÄLP HJÄLP HJÄLP !!!! :)

Sv: Kryphål ?.... HJÄLP !

Kom i håg lagen om kvarstad, är alltid bra att ha inskriven. Samt att du i kontraktet garderar dig för ev. höjningar som du löpande kan ha på foder, spån o.dyl. Att du har rätt att tillkalla veterinär om du anser det nödvändigt och att det utan knot betalas av hästägare.

Se till att ha 3 mån. uppsägning istället för som många har, 1 mån. Skriv även in ordningsregler samt hur boxar ska skuras/städas vid t.ex. betessläpp samt att även hagar inkl.

Har använt LRF´s kontrakt som grund och byggt på det så att jag får med allt som jag tycker är viktigt. Tycker att dom färdiga kontrakten många gånger är lite "tunna".

Lycka till, Kicki :)

Sv: Kryphål ?.... HJÄLP !

Var noga när du nu börja så att du vet i vilken lagstiftning du hamnar och vad som då gäller. Det är mycket viktigt för utformningen av avtalet.
Om du hyr ut "bara" boxen och inte gör något med hästen så hamnar du i hyreslagstiftningen som gäller för lagerplats. Detta medför att hyresgästen med tiden får vad som kallas för besittningsrätt och då inte går att säga upp. Inte ens om du säljer stallet går det utan hyresgästen följer med till den nya ägaren och fortsätter att ha sin box. I den lagstiftningen finns också reglerat vad som gäller för uppsägningstider m m. Så det spelar ingen roll vad ni skriver i avtalet utan det som står lagen kommer att gälla.

Om du istället gör ett avtal om uppstallning och viss skötsel av hästen så gäller inte hyreslagstiftningen. Men du kommer istället att få ansvar för hästarnas välbefinnande enligt djurskyddslagstiftningen. Så om du har otur och får en hästägare som plötsligt bara struntar i sin häst, så har du ansvaret för att hästen mår bra. Den ska du minst ha det som står i djurskyddslagen av dig och du kommer att få stå för kostnaderna m m i samband med detta. Du kan sedan driva det vidare och kräva ägaren på ersättningen men med en strulig hästägare kan det vara en väldigt krånglig och seg process.

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar