Krukväxt värd att köpa?

macan

Trådstartare
Har en del blomstercheckar liggande som jag vill köpa någon vacker och hållbar inneväxt för. Någon som kan ge mig tips på växt? Orkideer vill sig inte riktigt hos mig. Clivia/ mönjelilja tycker jag om men de brukar inte vilja blomma om hos mig. (Kanske har jag bara väldigt ogröna fingrar...)

Sv: Krukväxt värd att köpa?

Jag gillar fredskallor, de är enkla och överlever till och med hos mig :D
fredskalla_041116.jpg

Jag har något som är väldigt lik fredskallor, fast bladen är lite grövre och lite mörkare och blommorna är mindre men helt i samma form och färg. Dom har hållit sig jätte bra hos mig och jag har tillochmed fått åka ut till 2 krukor för dom förökar sig :)

Så här ser den ut, växer dock på höjden, men som sagt det kommer nya så det e bara å plantera om och ta bort dom som blivit för höga :)

539719_463939090284390_1368986468_n.jpg

När bild på själva blommorna
534869_463939126951053_341691405_n.jpg

Jag älskar pelargoner, både ute och inne! Har stora planer på att dolt för sambon (som tror han är allergisk!) utöka mitt bestånd med sticklingar lite diskret:angel: Vill stå soligt och kräver inte särskilt mycket pyssel förutom lite omplantering, plockning och vattning.

Jag älskar pelargoner, både ute och inne! Har stora planer på att dolt för sambon (som tror han är allergisk!) utöka mitt bestånd med sticklingar lite diskret:angel: Vill stå soligt och kräver inte särskilt mycket pyssel förutom lite omplantering, plockning och vattning.

Sticklingar kan man ta lite diskret på fler ställen än man anar :angel:

(sticklingar ska man stjäla - då tar de sig bäst enligt gammal tro)

Jag håller med om att fredskallor är jättefina. Och lättskötta, de överlever t.o.m hos mig (men blommar inte jätteofta...), men som sagt jag har redan en.:)

Pelargoner har jag faktiskt lyckats med! Men i vintras dog de flesta. Favoriten Mårbacka har jag dock ett par kvar av. Ampellilja klarar jag också. Något annat förslag?

Ja, fast jag kan fasiken inte komma på vad de heter, måste googla lite... Anthurium!! Lätta och ser lite exotiska ut, vill inte ha kalkigt vatten bara.

Passionsblommor är också lätta tycker jag, säger när de vill ha vatten. Hoya är också enkla, men blommar inte superlätt.

Sen vet jag att folk tycker suckulenter är lätta, men jag tycker inte det, alla mina dör förr eller senare. Däremot har jag en cool växt nu som heter något med ...stånds, men som är exotiskt och vad jag förstått inte gifitg, köpt på Blomsterlandet, den verkar tåla det mesta.

Där har vi det, passions- eller porslinsblomma får det bli! Båda är ju läckra och iögonenfallande på sitt sätt. Jag hade ingen aning om att de tillhör de lättsköttas skara men det är ju avgörande för mig. Toppen helt enkelt. Jag får läsa på lite bara om tips för att då dem att blomma om. Uppfattar att åtminstone Passionsblomman trivs att stå ute sommartid. Tack för alla tips!

Silverkalla skulle jag säga att det där är. :)
Mycket lättskött och trivs till och med hos mig.

macan - De blommor jag har och som överlever är, förutom silverkalla, fredskalla, amazonlilja, kopparblad, hibiskus, gullranka och flamingo. Några svärmorstungor har jag också och de överlever med nöd och näppe men andra succulenter överlever inte hos mig. Jag har provat en hel del andra blommor, tex hoya, men de överlever inte hos mig. Jag har inte tillräckligt gröna fingrar men försöker att i alla fall ha ett jordigt finger. :p

Den enda nackdelen med passionsblomma är att de kan fälla ganska mycket blad, men det är bara att plocka den med jämna mellanrum. Jag fick min att blomma ganska frekvent, den trivdes i västerläge och är inte särskilt påverkad av varma element, bara den får vatten. Har glömt varför jag inte har den kvar längre, tror mamma fick den när jag fick för mig att jag bara skulle ha ovanliga okideer istället:p

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
811
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 682
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar