krubbbitare!

L

Lulila

Nu vill jag höra era åsikter om krubbbitare!

Skadligt? påverkan fysiologiskt/psykiskt/ridmässigt/smittsamt?(!)

Finns de någon chans att hästen slutar eller trappar ner vi flytt/miljöombyte/aktivering? (ung häst)

Nån annan lösning än rem? (hört något om en operation??)

Vad kan de beror de på? ren olat?(uttråkning m.m) eller annat?

Tar gärna del av alla olika åsikter!

Sv: krubbbitare!

Läste lite undersökningar osv om detta i våras.

Vill minnas att man konstaterade att själva krubbitandet inte är farligt för hästen. Den får inte kolik av luft i magen. Däremot är det vanligt att de krubbiter om de HAR problem med magen, och dessa problem kan ev ge kolik.
Det som kan vara skadligt är att den kanske sliter ner tänder, får spänningar osv i övriga kroppen.

Krubbitning smittar INTE, däremot är det inte ovanligt att fler hästar får det i samma stall, och då är det ofta själva stallmiljön, hagar osv som "orsakar" beteendet.

För att få ordning på det bör man hitta vad orsaken är i första hand, men många hästar blir också hjälpta av att man förhindrar beteendet med en rem. Operation kan man också göra, man tar bort en muskel då, dock läste jag att de kan lära sig att göra det på andra sätt iställetdå, men hjälp av andra muskler.

Orsaker kan vara:
uttråkad
understimulerad
överstimulerad
stressad
får för kort ättid
kan inte slappna av inne/ute
hittar inte sin plats i flocken
har en boxgranne som skräms/stressar
är inne för länge
har magkatarr/magsår

Lösningar kan vara:
mycket utetid i stimulerade hagar
se över flocken, kanske behöver de vara färre eller fler
nått att pyssla med i boxen, leksaker, halm
byta boxplats, ibland vill de se mer, ibland mindre
byta stall
ändra träning/ridning
undersöka och behandla ev magsår eller andra "onda" saker som hästen kan ha
krubbitarrem

Tja.. lite kort sådär. :idea:

tack för ett väldigt bra svar!:bow:

en följdfråga.. :) skulle du överväga köpa en åring som krubbbitit vad ägaren vet några ggr (..frågan är ju hur mkt hon sett...):crazy:

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en krubbitarhäst. Anledningen är att jag tror att det väldigt ofta beror på uttråkning eller stallmiljön. Att beteendet försvinner när de får gå ute. Mina hästar har aldrig hållit på med detta men vi hade en stresshäst som placerades i fel box (där det var mest rörelse) och började trägnaga. I och med att mina är ute så stor del av dygnet (numer lösdrift) tror jag att mycket av detta beteende försvinner förutsatt att det har med psyket att göra så att säga.

hästen krubbitit tillräckligt länge så slutar de inte alltid även om de får gå ute mycket i bra hagar med kompisar och får en bra, lugn stallmiljö. Vi hade en häst i vårt förra stall som bet ute i hagen som var stor med både gräs och skog, där de gick 12-14 timmar/dag. I stallet var det bara 4 hästar och lugnt+ att han hade hö i stort sett hela tiden.
Jag tror att de tillslut blir beroende av endorfinerna (ett ”måbra-hormon”).

Det kan jag skriva under på. Jag har en inbiten "krubbare" som har krubbat hela sitt liv, nu är han tolv år. I övrigt mår han tipp-topp, krubbandet han har för sig är en ruskig olat. Jag jämnställer det nästan med min makes otrevliga vana att knäcka fingerlederna, otrevligt som fanken att lyssna och se på men verkar göra min make belåten :)

Det jag noterat med just min häst är att krubbandet blir som mest frenetiskt alldeles efter att han fått ngt gott, det är nästan som om han vore rökare och promt måste ta en cigg efter maten...redigt frustrerande att se och höra på, men det är väldigt svårt att få honom att låta bli. Han står och sneglar på mig då jag är där, men direkt när jag vänder ryggen till så sätter han igång.
Jag försöker undvika att ge honom gotta i hagen just av den anledningen, alternativt så får han bara då han står i en hage utan träd, han behöver stöd för att krubba men hagstolparna rör han inte tack och lov :)

Jag har precis köpt en krubbitare:) han är 15 år och krubbiter *bara* efter maten max 10 ggr sen aldrig i hagen. De jag köpte honom av hade fått rådet att inte sätta krubbitarrem på honom då det kunde framkalla någon annan olat (?). Jag har eget stall med 2 21 åringar som sällskap så jag är inte rädd för att det ska *smitta* (att de gamla ska ta efter). Sen krubbiter han så lite så det är enligt mig inget att bråka om, han verkar inte stressad i samband med att han krubbiter utan mer som någon sa att han *tar en cigg på maten*:o
Sen kan jag tycka att det är skillnad på att köpa en gammal krubbitare och en ung krubbitare....den gamla hästen har ju klarat av ett relativt långt liv utan några (synliga) biverkningar av krubbitningen medan med en unghäst vet man ju inte riktigt vad som händer. Å andra sidan kan ju en så pass ung häst t.o.m *glömma* bort att krubbita om det flyttas till en annan (bättre) stallmiljö.
Majeld

Om åringen bodde i en väääldigt ostimulerande/stressig miljö kanske jag skulle överväga det. Skulle isf vilja få bekräftat först att det inte är magsår som är orsaken.

Jag tycker alltid det är sorgligt att se krubbitare. Även om de kanske inte lider fysiologiskt att det, så är det ändå en sort psykisk störning som inte är hälsosam.
Rem är en dålig lösning även operation tycker jag känns dumt. När det bara tar bort symtomet inte orsaken. En gång krubbitare - alltid krubbitare. Det försvinner sällan/aldrig. Men man kan iaf ge hästen ett så värdigt liv som möjligt, precis som för vilken annan häst som möjligt.
Det brukar bero på för lite tuggtid i kombination med mycket innevistelse. Dvs dålig hästhållning.

hej!
jag har en krubbitare som vi testat så gott som allt med.
Han har stått i stort stall och nu i litet stall.
stor flock liten flock.
han går ute 12 timmar per dygn i STOR kuperad hage med skog äng o.s.v och har alltid mat till hands.
han är tittad med kamera i svalg och mage men ingen magsår, dock behandlad med pepsiduo ändå utan effekt.
ek bark och andra örter gav inget.
han har varit utan krubbitar rem och nu med. Han fick en gummi kant att bita i men då stod han bara där kändes det som.
han har blivit urfodrad på bänk, ur hink och ur krubba och det är samma betende ändå.
HAn biter även på hag stolparna och har rivit ett antal stolpar nu.
vi har provat med antibit men det gjorde närstan allt bara värre.
HAn har stått på halm, torv och spån ingen skillnad.
min häst har alltid tillgång till grovfoder.
JAg har uppfattat det som en "olat" som han sjäv blir irriterad på.
det är om ett tvångsbetende för honom och vi flera tillfällen har han bitit och så sätter jag på honom remmen och då pustar och frustar han som att
" skönt nu kan jag äntligen konsentrera mig på min mat"
HAn går nu med krubbitar rem både inne och ute dock ej under sommarbetet men då fick jag byta stolp.
Jag upplevde också att under de månaderna han fick bita på gummi kanten så gick han ner i vikt (vilket inte är bra då han redan är den magra typen) just på grund av att han inte kunde äta utan att bita i mellan.
Jag känner ävan att de gånger han fått foderstrups förstoppning har haft med bitandet att göra.
Jag kör med rem och kommer fortsätta det, kommer ej att operera honom även fast jag fått erbjudande om det, som remiss av vet p.g.a foderstrup förstoppningarna.
Nu när jag bestämmt mig för att inte rota mer i det upplever jag det inte som jobbigt häller utan min häst går med sin rem och det är inte värre än att man har täcke eller grimma på.

och vad är din lösning då?
min häst fick sitt betende som ung och kommer som du säger inte bli av med det men han är verkligen inte den stressade typn eller lever i dålig miljö

hej!

HAn biter även på hag stolparna och har rivit ett antal stolpar nu.

Att han inte låter bli stolparna är ju ruskigt jobbigt, för att inte säga farligt, han kan ju komma lös.
Ett tips som kanske kan hjälpa mot stolpbitandet är att sätta en isolator i toppen på stolpen och sedan dra eltråd genom den. Gör man dessutom en liten ögla (som en liten "tunga" på tråden) vid varje isolator så blir det extra otrevligt att sätta mulen mot stolpen.

För många år sedan hade min väninna en ponny som krubbade sönder stolparna i hagen i en rasande hastighet, mkt otrevligt då hästarna kom lös vara och varannan dag. Vi använde oss då av detta trick, och efter ett krubbförsök så var ponnyskrället avskräckt :)

Kan vara värt att testa iaf?

Eftersom ingen skrivit något svar angående operation så skriver jag mina erfarenheter.
Min gamla medryttarhäst var krubbitare, och krubbet även med rem. Ägaren provade operation med det enda resultatet att han även började klia sig under halsen i tid och otid. Han krubbet när han kom till stallet och slutade inte trots mycket utevistelse med kompisar och fin stor box med "leksaker" i. Han kunde tom ena stunden stå och busa med sina kompisar för att i nästa stund krubbita på en stolpe i hagen.
Trots detta skulle jag verkligen inte bli avskräckt av en krubbitare. Det var inget som störde honom, han tävlade hoppning på ganska hög nivå och så länge han bodde i vårt stall (mellan ålder 8-13 år tror jag) så hade han inga problem. Det enda problemet medhans olat var att ersätta stolpar i hagen. Möjligen hade även träden i skogshagen något att klaga på ;)

Hur går en operation till? Vad åtgärdar man då och finns det ngn statistik som talar för eller emot operation?

Jag har som sagt själv en krubbitare men har aldrig ens tänkt tanken på att försöka åtgärda hans olat mha kirurgi, därav min okunskap i ämnet :p

Tråkigt med din häst, jag förstår att det känns jobbigt. Du har verkligen försökt hitta den bästa lösningen.
Jag är ingen expert men som jag skrev så får man sträva efter så bra hästhållning som möjligt (gäller alla hästar). För att han ska må bra även om krubbitningen kvarstår. Lagom stor flock med bra sammanhållning, stora kuperade hagar, mycket utevistelse, mycket grovfoder (minimum 1,5 kg ts per 100 kg häst). Du kanske redan hade fri tillgång? Undvika stress, miljöombyten tex. Tycker det låter som att din häst har det bra hos dig och lever ett bra liv nu, men det är en dålig miljö tidigare i hans liv som har gjort att han blivit krubbitare. Rem eller inte rem- det är väl inte det viktigaste.

ja de är ju de man hoppas på att om den får flytta till norrland me den perfekta stallmiljön:grin: så slutar den....:idea: men jag är rädd att de inte blir så.. :crazy:man vet ju aldrig..

Skadligt? påverkan fysiologiskt/psykiskt/ridmässigt/smittsamt?(!) Jag tycker det kan vara skadligt! Dels för att många BARA krubbiter och "glömmer" äta = går ner i vikt, så var det i allafall med en bekants häst

Finns de någon chans att hästen slutar eller trappar ner vi flytt/miljöombyte/aktivering? (ung häst) Säkerligen

Vad kan de beror de på? ren olat?(uttråkning m.m) eller annat? Jag tror inte det en olat hästen lägger till utan att den har ett samband med uttråkning,mer utevistelse, annat hagsällskap, mer motion - möjligheterna är många! Mitt ena fullblod kom som krubbitare från banan men är helt fri från detta hos mig idag! Förändringarna skedde med: mer utevistelse, kompisar i hagen, stressfri miljö och motion i lagom mängd

ja vi gjorde det i förra stallet och det gick bra till en början men han började på träden och vinklade huvudet för att komma åt. Ska göra det på de nya hagarna nästa vår för nu hinner vi inte. Hagarna är sååååååååå stora så det tar ett bra tag.
du menar sånna "grisknorrar"

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 302
Senast: WildHorse
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 223
Senast: Babe
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar