Krossat kotsenben och gaffelbandsskada, Rehabilitering?

tiger_lily

Trådstartare
Tänkte höra om någon har erfarenheter från rehabilitering av dessa skador?
En väns häst har precis fått diagnosen men tyvärr hade veterinären bråttom i slutet och gav inga tydliga direktiv angående rehabiliteringen.

Självklart ska hon ringa och prata med veterinären igen men kan vara bra och höra andras erfarenheter angående skadan och hur det har gått.

Sv: Krossat kotsenben och gaffelbandsskada, Rehabilitering?

hmm de jag mött med krossat kotsenben har skruvats ihop. De flesta har kommit tillbaka i full träning och vunnit lopp.
Galopp och travhästar var det, men de har haft en lång konvalescens.
Sen beror det ju på hur skadat det är och om det går att fixa. Två av de galopphästar jag mött fick det av Täbys fjädrande hinderhäckar. De låg efter hästar som slog i och så fjädrade den upp precis när de kom.
Maximal otur kan man säga.

Kl

Hur illa däran är kotsenbenet? Mitt sto fick en större skada vid gaffelbandets fäste och små bitar av kotsenbenet hade släppt. Hon fick vara i sjukhage 3 månader m skrittpromenader, sedan stötvågsterapi och mellanstor hage efter att skadan tillslut fastställts av en annan vet än den första. Hon fick även laser. Idag, lite mer än ett år efter skadan, är hon i princip återställd i senfästet.

Halva kotsenbenet är krossat och det är fästena till gaffelbandet som är dåliga.
Fanns inget att göra mer än vila, sen sakta sätta igång igen enligt vet. Ägaren skulle gå på sin känsla.
Laser ska testas.
Skönt att höra att det har gått bra för din häst.
Fick du några råd hur du skulle lägga upp rehabiliteringen?

Halva kotsenbenet är krossat och det är fästena till gaffelbandet som är dåliga.
Fanns inget att göra mer än vila, sen sakta sätta igång igen enligt vet. Ägaren skulle gå på sin känsla.
Laser ska testas.
Skönt att höra att det har gått bra för din häst.
Fick du några råd hur du skulle lägga upp rehabiliteringen?

Råd och råd.. Nu blev ju min felbehandlad de tre första månaderna, eftersom Veterinär 1 inte kunde hitta felet. Men promenader på hård mark, skritta i typ ett år brukar väl vara det man gör vid skador som dessa. Succesivt öka skrittpromenaderna osv. Finns det någon som kan ge hästen stötvågsterapi så rekommenderar iallafall jag det, det räddade antagligen min hästs sena. Men man får ju självklart höra med vet, min häst hade inte SÅ stora skador på sitt kotsenben så jag vet inte hur det funkar med stötvågen då. Min är vek i kotorna, så hon fick även specialskor för att hindra att hon belastade gaffelbanden för hårt. Det blev bakvända skor som var öppna i tån så att hon rullade över ordentligt.

Tyvärr är min erfarenhet inte så positiv, men jag kan ändå berätta hur det såg ut för oss med rehabilitering osv, för att ge er en uppfattning.

Min häst skadade sitt inre kotsenben på ett bakben troligtvis hösten 2010. Skadan hittades dock inte av veterinären direkt utan han behandlades först för en annan hälta i ett framben. Men svullnaden och hältan i bakbenet fanns från första veterinärbesöket, men då oupptäckt. Frakturen upptäcktes först i början av 2011, vilket innebär att han gått med detta obehandlat en tid.

Det hade hamnat benfragment i leden så en operation var nödvändig. Han opererades i slutet på Januari, och mycket fragment plockades bort. Gaffelbandet var något skadat, men det verkade inte speciellt oroande då.
Prognosen var hela tiden relativt god, och veterinärerna trodde och arbetade utifrån att han skulle kunna bli helt återställd och fortsätta som tävlingshäst.

Efter operationen hade han 2 veckor helt på boxvila, efter det fick han börja gå i sjukhage och promenera 2x5 min på hårt, plant underlag, som under 4 veckor successivt ökades till 2x20 min. När motionen var ca 30 min per dag så började jag skritta uppsuttet (fick välja själv vad som var lättast) och det fortsatte ökas ungefär samma takt upp till 1 h per dag. Därefter fick jag lägga till trav i 2 min intervaller rakt fram på hårt underlag som ökades i antal under en tid.

Tyvärr blev han aldrig frisk, det fanns kvar en rörelsestörning i bakbenet och dessutom var han fortfarande dålig i sitt framben efter all vila (dessutom pålagring där). En ytterligare hälta på andra bakbenet hade dessutom uppkommit. Allt detta i kombination med en häst som var totalt helvild på vila gjorde att han fick somna in.

Jag upplevde att veterinärerna tyckte att prognosen var god, med chans att bli fullt återställd beroende på hur skadan ser ut. Vi hade ju även andra faktorer som gjorde att det inte slutade så bra. Hoppas att ni har mer tur!

(Ursäkta för långt inlägg)

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 030
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 015
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka