Sv: Krossat kotsenben och gaffelbandsskada, Rehabilitering?
Tyvärr är min erfarenhet inte så positiv, men jag kan ändå berätta hur det såg ut för oss med rehabilitering osv, för att ge er en uppfattning.
Min häst skadade sitt inre kotsenben på ett bakben troligtvis hösten 2010. Skadan hittades dock inte av veterinären direkt utan han behandlades först för en annan hälta i ett framben. Men svullnaden och hältan i bakbenet fanns från första veterinärbesöket, men då oupptäckt. Frakturen upptäcktes först i början av 2011, vilket innebär att han gått med detta obehandlat en tid.
Det hade hamnat benfragment i leden så en operation var nödvändig. Han opererades i slutet på Januari, och mycket fragment plockades bort. Gaffelbandet var något skadat, men det verkade inte speciellt oroande då.
Prognosen var hela tiden relativt god, och veterinärerna trodde och arbetade utifrån att han skulle kunna bli helt återställd och fortsätta som tävlingshäst.
Efter operationen hade han 2 veckor helt på boxvila, efter det fick han börja gå i sjukhage och promenera 2x5 min på hårt, plant underlag, som under 4 veckor successivt ökades till 2x20 min. När motionen var ca 30 min per dag så började jag skritta uppsuttet (fick välja själv vad som var lättast) och det fortsatte ökas ungefär samma takt upp till 1 h per dag. Därefter fick jag lägga till trav i 2 min intervaller rakt fram på hårt underlag som ökades i antal under en tid.
Tyvärr blev han aldrig frisk, det fanns kvar en rörelsestörning i bakbenet och dessutom var han fortfarande dålig i sitt framben efter all vila (dessutom pålagring där). En ytterligare hälta på andra bakbenet hade dessutom uppkommit. Allt detta i kombination med en häst som var totalt helvild på vila gjorde att han fick somna in.
Jag upplevde att veterinärerna tyckte att prognosen var god, med chans att bli fullt återställd beroende på hur skadan ser ut. Vi hade ju även andra faktorer som gjorde att det inte slutade så bra. Hoppas att ni har mer tur!
(Ursäkta för långt inlägg)