kroppen i skänkelvikning - rätt eller fel?

Asa_S

Trådstartare
När min häst får till riktigt bra skänkelvikningar med kraftfull sidoförflyttning av benen, vrids min över- och underkropp fram och tillbaka. Jag har aldrig någonsin läst något om att man ska rida så, så jag undrar nu om det är fel? Jag roterar alltså runt min egen ryggrad, men inte åt samma håll utan "diagonalt" - om jag rider skänkelvikning för höger skänkel vrids min högra axel och vänstra höft i riktning mot varandra (gissar att höger axel följer höger framben och vänster höft följer vänster bakben) och sedan tillbaka igen. Det känns ganska behagligt och jag följer hästen jättebra men eftersom jag aldrig hört någon beskrivning av detta kanske jag bara har lärt mig något dumt? Det brukar ju finnas nackdelar med det mesta, menar jag...

Sv: kroppen i skänkelvikning - rätt eller fel?

Fast Sally Swift skriver om skänkelvikningen så här bla
"Medan ditt kraftcentrum vrider sig en aning åt det håll dit du o hästen är på väg känner du kanske att vridningen pulserar lätt i takt med hästens steg. Håll näsan i linje med naveln. Om du vrider på huvudet mer än kroppen får du hästen att komma ur balans."

Du får gärna utveckla, har nog läst Sally Swift för en del år sedan men minns inte tillräckligt... kraftcentrum? Lätt pulserande skulle jag nog inte kalla det, hästens steg känns kraftfullt medan jag inte känner mig pulserande utan mer bara vriden fram och tillbaka. Det klart det finns en rörelse upp och ner men den är mer guppande än studsande isåfall och den är sekundär, vridandet känns mer.

Är hästen rak?
Det låter som ngt annat:angel:

Tänk mer rakt fram- mot kortsidan, fast åt sidan oxå;)

Det låter som du faller ihop, men jag kanske fattar fel? Skjuter hästen över dig på innersidan för mycket? En viss rörelse finns ju alltid i överlivet - vilket du ska ha - du ska "swinga" med hästen. Dina höfter och axlar ska vara i linje med hästens höfter och bogar.

Förklara gärna mer - jag har väldigt svårt att se det framför mig.

Är hästen rak?
Det låter som ngt annat:angel:

Ja, om jag ska veta vilket annat du menar får du nog tala om vad det är...

Ja, hästen är rak. Vi har lite olika varianter innan rörelsen sitter. De olika varianterna omfattar baken före, förböjd rörelse samt någon form av "sidglidning" med rak häst men med (känns det som) för lite tvärning.

Det här uppstod när jag testade Hippsons övning om diagonal på 13 steg eller vad det var (dit har vi ett tag kvar ;)) och hästen helt plötsligt började kliva över med kraft. Det känns som att allt "passar", rotationen i underkroppen lägger an skänklarna växelvis så att innerben driver sidledes och ytter framåt. Det jag funderar över är att rotationen i överkroppen möjligtvis skulle kunna ta med sig huvudet fram och tillbaka i sidled så det kanske man får vara lite försiktig med.

Men jag tror att du menade något annat?

Nej, jag tror inte att jag faller ihop. Om jag viker mig i midjan kliver inte hästen över. Hon går öht inte bra om jag sjunker ihop. Jag har ingen aning om hur mycket detta syns, det kanske är mycket mindre än det känns? Det är mer som en vridning runt min egen lodlinje, fast åt olika håll uppe och nere. Jag skjuts också växelvis över från ena sittbenet till det andra men det känns också bara naturligt som att jag måste det om jag ska sitta med i rörelsen - det blir ganska stora rörelser fast i väldigt lugn takt.

Sådant här är ju väldigt svårt när man rider ensam - jag har ju aldrig någon aning om huruvida jag håller på med totala tokigheter eller om det kanske är så det ska vara.

Jag förstår inte heller riktigt hur du menar men funderar på två saker. Såg i annan tråd att din häst är hälften varmblod? I så fall kan den ju ha ett ngt annorlunda rörelsemönster som ger en ngt annan känsla:confused: Jag vet inte alls, det är bara en tanke.

Det andra är att jag får frågor om undertempo och förlorad takt, pga ev överböjning:confused:

Lite rör det sig ju i sidled om man är med i rörelsen, men den där vridningen förstår jag inte riktigt om inte hästen går ngt så att den faller isär och inte hänger ihop i rörelsen:confused: Jag bara spånar, det blir lite svårt att förstå, det bästa är ju som sagt om någon kunde se er, eller någon annan prova:confused:

Det kan du ju ha rätt i, att det beror på travarblodet. Jag funderar på om det rent av är så att hon sträcker sig så mycket över att hon får någon typ av böjning i kroppen beroende på vilken diagonal som är i luften? Nu när vi inte gjort skänkelvikningar på ett tag är de första någon sorts försök från hästens sida att förstå vad jag menar, och dessa försök innefattar som sagt en del rumpan före, ojämn takt och linje, förböjning etc, ja ni vet säkert hur det kan se ut. Sedan plötsligt sitter allt där som ett schmäck, lika mycket tvärning hela vägen, perfekt linje, framdelen något före, hästen ligger helt perfekt i handen, takt, styrka, schwung. Och där kommer det där vridandet av mig in, i de där misslyckade försöken rörs jag inte om speciellt mycket. Om några veckor sitter det nog ända från start, får väl se om jag kan få någon filma mig så att jag ser vad det är vi gör. Hoppas det inte är tokigheter...

Jag vet inte heller riktigt vad du menar eller vad som är problemet, har svårt att se det framför mig riktigt. Jag brukar tänka att hästen ska vara rakriktad och att vi går rakt fram först (som om att vi skulle vända rätt upp, om vi vänder på den linjen),
sedan brukar jag tänka ner med nya innerknäet så att hästen flyttar sig för det sittbenet samt att jag tänker bak med ytteraxel och har hästen med mig för nya yttertygeln, brukar även ibland korrigera och "peta" med yttertåspets fram vid bogen.

Sedan tänker jag att hästen ska vara parallell med långsidan och ryttaren ska vara parallell med kortsidan - sen är det bara att flytta :angel:

Jag följer ju med hästen i rörelsen och fäster blicken dit jag ska hela tiden men att man ska vrida sig känns till att ta i?

Skiver från "Skola din häst"

Sitt på innersittben

Vrid överkroppen(axlar och huvud) inåt

För händerna mot innerhöft så att yttertygeln hamnar mot hästens hals

För tyngdpunken(magen) lite utåt

Förhållning när hästen sätter ner innerfram

Innerskänkel när hästen lyfter innerbak

Lycka till! MVH Nina:bump:

Lånar din tråd och frågar lite mer om sidvärtsrörelser:

Vi har inte kommit så långt, håller precis på att träna att flytta undan för skänkeln.
Men hur ska vikten fördelas? Inre eller yttre sittbenet? (Och om jag inte är helt ute och virrar nu så är yttersidan den sidan i hästens rörelseriktning vid skänkelvikning, väl?)

Jag har tidigare, för länge sedan, haft vikten "inåt" (tryckt hästen undan vikten på något mysko sätt) Siktar nu på att sitta med vikten mitt över och följa med i rörelsen ist. Hästen tyckte det blev lite lättare då... :angel:

Fast man får ju inte "välta fram" hästen med vikten heller.

Idag lyckades jag slappna av några steg och kom ner med rumpan i sadeln (vikt på båda sittbenen), och ja, hon flyttade med glädje och med större tvärning än innan.

Nu ska jag ju bara försöka göra det till en vana... :angel:

bibehåll tempot o tänk mest rakt fram o lite flytta.
Tvärar man mer än den klarar av så tappar den tempo o bjudning o allt blir jättesvårt o tråkigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 972
Senast: Cillaramsa
·
Hästmänniskan Hej! Jag vet inte alls om den här tråden ligger rätt men jag vill gärna ha seriösa svar i frågan, försökt beskriva allt i detalj. För...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 926
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?