Kropp efter avlivning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare delavdig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 11 081
D

delavdig

Vad skulle ni ha gjort med eran hästs kropp efter avlivning?
Skicka den med slaktbil, kremering, begrava hemma osv?
Och förklara Varför.
Jag förstår faktiskt inte varför folk kan skicka iväg sin vän med en slaktbil.. Vill veta andras åsikter.
:cry::confused::mad::(

Sv: Kropp efter avlivning?

Jag skulle inte ha något emot att skicka en lugn häst med slaktbil. Det är bättre att man bidrar med svenskt hästkött än att folk äter importerat.
För kött kommer folk alltid att äta.

Jag har skickat iväg mina med kadaverbilen. Låtit dem bultas på hemmaplan.

Då vet du ju inte vad som igentligen händer med kroppen, hur de hanterar den osv.. Nej usch.. :(

Bulta hemma eller på klinik beroende på omständigheter kring avlivning sedan kadaverbil.

Inga av mina får gå till slakt, och att begrava hemma nä vill inte att marken smittas ner av olika läkemedel eller bakterier.
Man försöker ju just nu kartlägga massgravar från mjältranden som härjade på gådar på 40talet och som fortfarande smittar ner dagens tamdjur.

Kram

Därför kropp och själ inte hör ihop. Så enkelt kan det vara. Sen har anledningen varit att när jag avlivat så har det varit för kallt i backen för att kunna gräva en grav. Jag har inte heller haft egen gård tidigare så jag har alltså inte haft någonstans att göra en grav.
Sen kremering har aldrig varit ett allternativ. Det har varit för dyrt.

Jo i det stora hela vet jag nog faktiskt det. ;)

En död hästkropp (oavsett om den ska kremeras, obduceras eller bli hundmat) blir behandlad ganska vårdslös. Det går liksom inte att undvika iom att det inte direkt handlar om några 50 kgs kroppar.

Hade jag haft en egen hästgård (och mkt pengar) så hade jag kremerat och gjort en egen liten gravplats där hemma, men nu är inte verkligheten så för mig.

När min ponny avlivades bultades han på gården och kördes sen iväg med slaktbilen. Har inget problem med det. Hästen är död och även om kroppen skulle kastas på en soptipp där måsar och andra asätare gnager på den är det inget som hästen lider av eftersom den som sagt redan är död.

Sen den löpande hanteringen av kroppen är det ju inget konstigt med. En häst på 500 kg är inget du kör runt med i en skottkärra och eftersom hästen redan är död behöver man inte ta någon hänsyn till eventuells lidande för djuret utan kroppen hanteras på mest praktiska och säkraste sättet.

Senast ändrad:

Jag har ingen egen häst. Men den dagen jag kanske har det och den dagen den måste ta bort. Skulle jag helst vilja att den tas bort hemma med bult medans den äter något gott. Att det blir det sista den minns och att det går fort. Troligen inte begravt men om man har råd att skicka till kremering annars låta kadaverbilen ta med den till destruktion. Aldrig till livsmedel då jag inte vill bidra till konsumtion av hästkött och skulle inte kunna låta någon äta av vän som arbetat och varit där för en.

så länge jag själv bor på en gård så känns det bäst att begrava. Även av kostnadsskäl vore det bäst. Men bor man inte på egen gård så blir ju det en väldigt omständig process och då har man väl inte så mkt till val än att kadaverbilen hämtar hästen. Dock ska man kanske inte se på när de lastar... Även om själen har lämnat kroppen så kan det nog ändå vara tufft som djurägare och se när hästen lyfts upp o sen släpps ner ihop med ett gäng döingar.

Min häst bultades hemma och kroppen skickades sedan till destruktion. Jag hade ingen möjlighet att begrava hemma och jag anser att när själen har lämnat kroppen så är kroppen bara ett tomt skal om än ett älskat sådant. Den dagen jag dör så får de gärna skicka mej på destruktion också men så gör man ju inte med människor.
Vad som händer med kroppen efter att hästen är död spelar ju inte hästen någon roll. Men man bör inte se på när de lastar hästen eftersom det ser otäckt ut (kan jag tänka mej, jag illtjöt i stallet då istället för att titta på).

jag skulle vilja gräva ner hemma, men det har inte blivit av, jag tog bort tre hästar en höst, och alla bultades hemma av en vän till familjen, och han tog dem sedan med sig till sitt slakteri.

Jag är rätt känslig av mig och skulle aldrig skicka någon av mina med kadaverbilen, jag vet ju att hästarna är döda och inte lider, men var med en gång när lantbrukstjänst kom ut och tog en häst i granngården, och det var så hemskt när de lyfte upp honom och släppte ner han i containern, inget jag vill göra med mina, trots att de då redan är döda.

*KL*

Jag har inget problem med att skicka en häst med slaktbilen, däremot vill jag förstås att själva avlivningen ska ske hemma. Man behöver ju inte vara med när de hissar upp kroppen heller. Han som tar bort hästar där jag bor ser till att man får en stund att säga farväl, och sen gå därifrån, innan han hissar upp kroppen.

Vad gäller konsumtionen av hästkött så tycker jag att det vore BRA om den ökade, så att det fanns mer avsättning för oönskade hästar på hemmaplan. Då skulle vi kanske slippa slakttransporterna till Italien.

Jag äter själv inte hästkött, där går hjärtat emot hjärnan och tuggorna växer i munnen. Men jag skulle gärna köpa hund- eller kattmat med hästkött och har inget emot att andra äter det.

Min häst har duplikatpass och får inte ingå i livsmedelsproduktionen så hon kommer att kremeras, jag har inte egen gård så jag har ingenstans att gräva ner henne, så för mig finns inte så många alternativ.

Bultat och sedan destruktion, varför? Bultning är mina mina ögon det snabbaste sättet, destruktion pga vi inte har egen mark att gräva ner hästen på och även om vi haft så hade vi inte fått tillstånd för det.

Min ponny avlivades hemma med spruta. Sen hämtade ett krematorie honom så får jag tillbaka han snart. Har inte riktigt en bra förklaring till varför. Bara att de kändes bäst. Vill ha honom hemma.

Mina två ponnyer som avlivats har begravts i närheten. Skulle gärna kremera men tror inte det finns möjlighet i närheten och så kostar det väl skjortan antar jag.

Man försöker ju just nu kartlägga massgravar från mjältranden som härjade på gådar på 40talet och som fortfarande smittar ner dagens tamdjur.

Det där lät spännande! Det hade jag aldrig hört talas om innan. Har du någon källa så jag kan få läsa mer om ämnet?

Avlivade min älskade pojke för 2 månader sen efter drygt 9 år ihop :(

Jag tog ut veterinären som avlivade honom och sen hade jag samlat ihop sambo, min far, bror och två vänner som hjälpte till att förflytta honom upp på en bilkärra och sen körde vi honom till mina vänners gård där han begravdes.

För mig var det inget alternativ att flytta honom levande för han hade inte åkt transport på 3 år och hade jätte ont i lederna.
Var heller inget alternativ att slaktbilen skulle hämta den döda kroppen, för för mig känns inte det värdigt. Jag skulle inte vilja bli slängd på en container när jag dött.

Det var inte speciellt roligt att dra upp honom på en bilkärra heller, men då visste jag hela tiden hur kroppen hanterades och vart den tog vägen och det hjälpte mig jätte mycket. Det var fruktansvärt att vara med alla steg på vägen: avlivning, dra upp honom på kärran, ner i gropen och begrava honom. Men jag gjorde det för hans skull och för att jag ville veta vart han begravdes, så jag gjorde det som var allra bäst för honom och det som kändes bäst för mig.

Nu sover han i mina vänners ena hästhage och där har han det bra min fina fina kille.

Har inte behövt avliva någon egen häst ännu.
Men jag vill att de ska bli bultade på hemmaplan med mulen i havrehinken. Sen spelar det ingen roll om de skickas iväg på destruktion eller om slaktbilen hämtar dem.

Visste inte att de kunde bultas på hemmaplan men ändå gå till livsmedel, det fungerar alltså?

Vill att de ska vara trygga i sin miljö när bultningen sker, och att hästkompisen ska ha möjlighet att få gå fram och nosa på den döda kroppen. Ser det som något bra att kroppen används till livsmedel.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
478
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 051
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka