Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Nej, vi vet inte än vad som gäller. Jag argumenterade främst mot ditt stöd för lagen utifrån att den inbringar pengar. Det i sig är inte ett tillräckligt argument, beroende på vad andra konsekvenser blir. Och jag vänder mig starkt mot att en lag som återkommande ger orimliga konsekvenser för normalt laglydiga medborgare (om det visar sig vara så) skulle kunna anses vara okej, med hänvisning till att man kan ju processa mot myndigheterna och försöka få rätt i efterhand.

Det är självklart så redan idag att vem som helst inte kan få jobba med vad som helst, men det är väl ändå en viss skillnad på att inte få vissa jobb där du bedöms kunna bli utpressad, hotad eller mutad pga skulder, och att inte kunna få jobba som bilmekaniker för att du har skulder - tycker du inte det?
Förhoppningsvis blir det bara en oskyldig som blir praxis och vad jag hoppas får ersättning precis som andra oskyldig som suttit hektad oskyldig eller får pengar inte för han var oskyldig utan hade fel ålder.

Som jag skev innan så väktare kan bli svår till omöjligt att få jobb som med skulder och inte pga hot eller utpressning.

Det är lite speciellt med bilar därför att det tydligen är ganska vanligt att de som har en kronofogdeskuld har bilen skriven på en kompis. Om den skuldsatta får KF på besök för utmätning och denna finner till ex någon maskin som är din, så tror jag det går bra att få tillbaks den ändå ifall du har kvittot kvar.
Som en fd kollega. Värdet på bilen var mer än 1/3 av skulden. Bilen och lånet var i en släktings namn.
Var så mycket pengar att det gick till skuldsanering för det gick inte att betala tillbaka men en dyr bil var inga problem att ha råd med.

Förhoppningsvis blir det bara en oskyldig som blir praxis och vad jag hoppas får ersättning precis som andra oskyldig som suttit hektad oskyldig eller får pengar inte för han var oskyldig utan hade fel ålder.

Syftet med lagen är att faktiskt öka antalet beslagtagna tillgångar, så jag ser en stor risk för att det kommer att bli ett ökat antal personer som behöver gå till domstol för att få rätt. Det har ju alltid funnits en gråzon mellan var det går att bevisa ett rättvist beslag och där det inte går och den skuldsatta istället kan försätta inneha dyra föremål. Det man vill nu är att förskjuta gråzonen åt andra hållet och lägga bevisbördan på den som drabbas, och det blir oundvikligen med konsekvensen att fler oskyldiga kommer att drabbas på ett orättvist sätt. För att kunna få fast fler skyldiga är det priset som vi ska acceptera, så frågan är om vi tycker att det är det samhälle vi vill ha?

Även om du menar att man kan ju få rätt i domstol senare, så tar det ju ett tag och man kan förlora jobbet under den tiden. Dvs du är skuldsatt och staten gör att du blir av med jobbet och ingen vågar anställa dig ifall det skulle hända igen...även om man får rätt i domstol så är det ingen bilfirma som vill ta risken att kunderna blir av med bilen.

Som jag skev innan så väktare kan bli svår till omöjligt att få jobb som med skulder och inte pga hot eller utpressning.

Jag tycker att det är rimligt att man som skuldsatt inte får ett jobb där man t ex kan ansvarar för transport av pengar, eller andra exempel där man kan bli utsatt för påtryckningar om insiderbrott. Men jag tycker att vara bilmekaniker och reparera andras bilar är ett jobb man ska kunna ha även som skuldsatt, tycker inte du det?

Men var gränsen i skuldbelopp för att få bilen beslagtagen?
Om någon sitter och åker runt i en låt oss säga 60-70 000kr-bil och har en KFM-skuld på 5000, blir bilen beslagtagen då?

Är det inte så att KFM utmäter lön först och sen går på fordon/värdesaker om det inte finns inkomst?

Det har ju hänt att jag lånat ut min bil, men aldrig kollat om denne har skulder. Men det vågar man ju knappt nu, efter att man läst hur folk blir av med sina bilar.

Så var det även innan, du fick inget jobb som väktare om det var pengar eller värdesaker inblandade om du hade skulder till kronofogden. Minst 2 ytliga bekanta som inte fick jobb som väktare pga skulder till kronofogden.
Jo, även jag har genomgått en och annan säkerhetsprövning i yrket - men att inte kunna få arbeta som t.ex. bilmekaniker, receptionist, verkstadspersonal eller andra yrken som inte i sig kräver säkerhetsklassning är en förskräcklig utveckling. Lär inte i slutändan gynna borgenärskollektivet i stort.

Vilket om det stämmer således är en helt annan sak.
Vilket om det stämmer gör att 100% av de liknande saker jag läst om i media varit "bluffar". Förvånansvärt att man först genomför ett upplägg för att kringgå lagen, och sedan går till media för att gråta ut när det inte fungerade utan gick sideways. Hästarna är inte riktigt hemma på gården i såna fall. Nu vet jag inget i det aktuella fallet, men förra fallet som dryftades i media som slogs upp som rättshaveri - var i själva verket högst medvetet kringgående av lagen.

Är ändå vaksam över att flytta gränsen för rättssäkerheten för långt. Det verkar dock inte ha kommit dit än.

Vilket om det stämmer gör att 100% av de liknande saker jag läst om i media varit "bluffar". Förvånansvärt att man först genomför ett upplägg för att kringgå lagen, och sedan går till media för att gråta ut när det inte fungerade utan gick sideways. Hästarna är inte riktigt hemma på gården i såna fall. Nu vet jag inget i det aktuella fallet, men förra fallet som dryftades i media som slogs upp som rättshaveri - var i själva verket högst medvetet kringgående av lagen.

Är ändå vaksam över att flytta gränsen för rättssäkerheten för långt. Det verkar dock inte ha kommit dit än.
Ska släktskap omkullkasta annan möjlighet till att föra bevisning om ägande, bara för att mekanikern är avkomma till den primära kunden? Jag tycker att det här går alldeles för långt.

Det värsta är i såfall medias sätt att medverka till att göra det omöjligt att ha seriösa diskussioner. Om de alltid sållar och vinklar bort avgörande fakta kan ju ingen riktigt kunna resonera om vad som är eller inte är rimliga bedömningar i de fall som det rapporteras om.

Vilket är rätt nedslående eftersom det ju är extremt viktigt att kunna ta ordentliga offentliga samtal om sådant som rättssäkerhetens absoluta gränser och gråzoner.

Ska släktskap omkullkasta annan möjlighet till att föra bevisning om ägande, bara för att mekanikern är avkomma till den primära kunden? Jag tycker att det här går alldeles för långt.
Självklart inte, men det blir plötsligt en helt annan story där det lutar väldigt starkt åt något helt annat än det som förmedlas. Särskilt när detta släktskap döljs.

Jag tycker att det är skitviktigt att människor betalar sina skulder och inte utnyttjar systemen för att komma undan.

Det är inte ägande som ska bevisas. Det är frånvaro av någon annans brukande.
Och om det är random mekaniker på en verkstad man anlitat eller ens dotter blir situationen helt olika. Det är på ett helt annat sätt rimligt att tro att hon regelbundet kan låna sin fars bil och göra ärenden med den om hon inte har någon egen.

Det man kan diskutera är hur stort eller litet brukande det handlar om och vad som krävs till grund för att antaganden åt ena eller andra hållet, hur bevisvärderingen ska göras och så vidare.
Men information för att kunna diskutera det saknar vi helt, eftersom det inte finns med i artikeln... så återstår bara att vänta på domen där det går att få mer information om vad som ansetts vara de avgörande faktorerna...

Självklart inte, men det blir plötsligt en helt annan story där det lutar väldigt starkt åt något helt annat än det som förmedlas. Särskilt när detta släktskap döljs.

Jag tycker att det är skitviktigt att människor betalar sina skulder och inte utnyttjar systemen för att komma undan.
...och jag tycker det är ännu viktigare att egendomsskyddet upprätthålls och att gängse övriga rättsliga principer upprätthålls.

Det är ju faktiskt inte jättekonstigt att man nyttjar en verkstad där en bekant/släkting arbetar och särskilt inte om man då kan få hjälp med hemkörning eller få rabatt. Det ska inte vara en presumtion för att kunden till verkstaden är en målvakt för en skuldsatt släkting.

Och om det är random mekaniker på en verkstad man anlitat eller ens dotter blir situationen helt olika. Det är på ett helt annat sätt rimligt att tro att hon regelbundet kan låna sin fars bil och göra ärenden med den om hon inte har någon egen.

Det man kan diskutera är hur stort eller litet brukande det handlar om och vad som krävs till grund för att antaganden åt ena eller andra hållet, hur bevisvärderingen ska göras och så vidare.
Men information för att kunna diskutera det saknar vi helt, eftersom det inte finns med i artikeln... så återstår bara att vänta på domen där det går att få mer information om vad som ansetts vara de avgörande faktorerna...
Stämmer det verkligen? Är det inte just ägandet som ska styrkas för att bryta presumtionen att föraren är rättmätig ägare och därmed den vars egendom kan utmätas? Tillfälligt brukande av någon skuldsatt person innebär väl inte att egendomen anses ägas trots att någon annan kan styrka ägandet rent sakrättsligt? Själva tanken är väl att det förvisso föreligger en presumtion för att brukaren äger, men att om ägandet kan styrkas av annan så bryts presumtionen?

...och jag tycker det är ännu viktigare att egendomsskyddet upprätthålls och att gängse övriga rättsliga principer upprätthålls.

Det är ju faktiskt inte jättekonstigt att man nyttjar en verkstad där en bekant/släkting arbetar och särskilt inte om man då kan få hjälp med hemkörning eller få rabatt. Det ska inte vara en presumtion för att kunden till verkstaden är en målvakt för en skuldsatt släkting.
Oavsett hur rimliga eller orimliga grader av antaganden det är som görs och på vilka grunder så är det väl inte något i de här tillämpningarna som bygger på ren presumtion utan att det sker bedömningar?
Problemet är ju i mycket det som jag nämnde ovan att vi vet i princip noll om i vilken utsträckning det finns rimlighet i antagandena pga. information rörande de faktiska omständigheterna är otillräckliga för att ha någon uppfattning utifrån det som skrivits.

Om vi ska resonera helt hypotetiskt så håller jag med dig om att är det enbart denna körning som en dotter gjorde på sin betalda arbetstid och hon verkligen aldrig kör bilen annars. Å andra sidan kanske hon faktiskt använder den i bland och beroende på hur mycket, till vad etc. så kommer vi till en punkt där det blir uppenbart att den kommer falla under reglerna då hon ska anses bara brukare.
Men det blir bara ett hypotetiskt resonemang som inte ger särskilt mycket - så länge vi inte har tillräckligt med relevanta fakta att utgå ifrån (oavsett om det skulle vara detta verkliga fall eller ett konstruerat exempel som diskuterades).

Stämmer det verkligen? Är det inte just ägandet som ska styrkas för att bryta presumtionen att föraren är rättmätig ägare och därmed den vars egendom kan utmätas? Tillfälligt brukande av någon skuldsatt person innebär väl inte att egendomen anses ägas trots att någon annan kan styrka ägandet rent sakrättsligt? Själva tanken är väl att det förvisso föreligger en presumtion för att brukaren äger, men att om ägandet kan styrkas av annan så bryts presumtionen?
Jag trodde du menade en förmodad presumtion att den som vid ett enskilt tillfälle kör anses vara brukare i den utsträckningen att det utgör grund för att utmäta fordonet. (man tar väl knappast en buss i linjetrafik för att en anställd förare har skulder, typ).

Nu är jag kanske på lite hal is att diskutera det här... Men kedjan fortsätter väl med att beroende på hur brukandet ser ut så är styrkt ägande inte tillräckligt för att hindra en utmätning? Just för att man inte ska kunna komma undan med att bara ha en skuggägare på papper.
Utan oavsett så kommer man tillbaka till någon typ av helhetsbedömning, av hur den icke-ägande brukarens användning och tillgång ser ut, är det som blir avgörande. Men det är möjligt att det formellt är konstruerat som en kedja av olika presumtioner som bryts på det sätt du säger.

Oavsett kan man inte hålla så hårt i målet att värna egendomsrätten att det faktum att det finns en annan person som kan vifta med ett lämpligt kvitto, alltid och under alla omständigheter, utgör ett hinder för utmätning. I så fall kommer man inte ha någon vettigt fungerande utmätningsverksamhet.
Det hela landar återigen i frågan om var på skalan av bedömningar och beviskriterier man ska landa för att säkra rättssäkerheten i förhållande till andra nödvändiga funktioner.

Står en del på flashback. Mekanikern verkar vara hans dotter.

Vilket om det stämmer således är en helt annan sak.

Det verkar som om dottern är VD på verkstaden men inte att hon är mekanikern som framfört bilen.
Dottern har tydligen en egen bil så det verkar ju märkligt att faderns bil utmäts om hon nu har en egen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka