Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

grodan21

Trådstartare
Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen kommer ju göra att folk inte kommer våga låna ut sina fordon. Jag hoppas min sambo skulle berätta för mig om hen riskerade att hamna hos kronofogden, men det är ju en risk att hen inte skulle våga säga något och en då skulle riskera att få bilen beslagtagen. Eller att alltid skriva avtal innan någon får låna bilen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ill-skuldsatt-man-nu-saljs-den-av-kronofogden

Vad tycker ni om den nya lagen som gör att kronofogden kan beslagta ditt utlånade fordon, om personen har skulder hos kronofogden? Lagen kommer ju göra att folk inte kommer våga låna ut sina fordon. Jag hoppas min sambo skulle berätta för mig om hen riskerade att hamna hos kronofogden, men det är ju en risk att hen inte skulle våga säga något och en då skulle riskera att få bilen beslagtagen. Eller att alltid skriva avtal innan någon får låna bilen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ill-skuldsatt-man-nu-saljs-den-av-kronofogden
Absurt. Men det kommer nog aldrig att drabba mig för jag har verkligen inte för vana att låna ut min bil!

Det hände min granne! En bekant lånade hennes bil, han stoppades av polisen som såg att han hade skulder hos kronofogden och bilen beslagtogs på plats. Hon stred länge och väl för att få tillbaka sin bil, det skrevs om fallet i lokaltidningen osv osv men inget hjälpte. Den såldes på kronofogdens auktion.

Förutom att hon förlorade sin bil fick hon dessutom betala rättegångskostnaderna, så hon ligger 150 000:- back - och hamnade själv hos kronofogden….. För första gången i livet!

Det är en galen tokig lag det där, för alla parter tänker jag. Blir mer och mer att dom med skulder inte får någonting i livet heller och nu inte ens får låna någon annans bil utan att misstänkliggöras. Förstår om det är kriminella som kör runt i mijlonbilar osv men inte vanligt folk.

Sen kommer säkert en och annan tycka att folk med skulder får skylla sig själva osv men alla kan hamna där, långt ifrån alla lever lyxliv eller är bedragare.

Får helt enkelt se till att ha ett sånt där tillstådbrev till dom som lånar ens bil så minskar ju om inte annat risken att det där händer. Jag kommer nog aldrig våga låna ut min bil oavsett dock.

Det är en galen tokig lag det där, för alla parter tänker jag. Blir mer och mer att dom med skulder inte får någonting i livet heller och nu inte ens får låna någon annans bil utan att misstänkliggöras. Förstår om det är kriminella som kör runt i mijlonbilar osv men inte vanligt folk.

Sen kommer säkert en och annan tycka att folk med skulder får skylla sig själva osv men alla kan hamna där, långt ifrån alla lever lyxliv eller är bedragare.

Får helt enkelt se till att ha ett sånt där tillstådbrev till dom som lånar ens bil så minskar ju om inte annat risken att det där händer. Jag kommer nog aldrig våga låna ut min bil oavsett dock.
Tidigare i höstas om en som inte kunde byta till ett bättre betald tjänst, för han skulle då behöva tjänstebil och den då riskerade att bli beslagtagen av kf. Hade han tjänat mer hade han kunnat betala av skulden fortare...

Jag finner lagen helt jäkla absurd. Kan väl någonstans gissa att det har att göra med att en person inte ska sitta som ägare till x-antal bilar och låna ut dem åt kriminella eller något liknande... Men när det handlar om en person som äger en bil, där alla papper är i sin ordning. Varför inte bara lämna tillbaka den?

Lagen strider mot ett allmänt rättsmedvetande och det är ingen kul lag alls men lagen är en följd av den brottslighet vi ser i samhället, det kommer i framtiden komma mycket mer sånt här för att försöka försvåra för kriminella. Tråkigt nog.

Jag tycker att det är intressant att se den prövas. Min grundinställning är positiv.
För min egen del lånar jag inte ut min bil. Ett undantag finns och det är om mina föräldrar är här på besök så får de givetvis låna bilen. De har definitivt inga skulder.

Så otroligt fel, speciellt om man kan se med blotta ögat att det handlar om EN bil och varken ägare eller lånare är med i något brottsregister. En helt annan femma om ägaren till bilen eller lånaren står på typ 359 bilar.

Det är ju inte bilägarens fel och inte dess uppgift att betala. Vart drar de gränsen för lån? Om någon är t.ex. hästvakt och blir stoppad, ska de omhänderta djuret med då eller? En häst kostar ju ändå en hel del.

Förresten, vart går gränsen? Kan de omhänderta bilen även om ägaren till bilen är med? Åker man långt kan man ju dela på en körning.

Jag tycker att det är intressant att se den prövas. Min grundinställning är positiv.
För min egen del lånar jag inte ut min bil. Ett undantag finns och det är om mina föräldrar är här på besök så får de givetvis låna bilen. De har definitivt inga skulder.

Fast om A lånar ut sin bil till B för ett ynka ärende så ska väl knappast A behöva betala Bs skulder? Det är ju så det blir. Om B inte kan betala så får A göra det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 079
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 082
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka