Min mamma äger en kromis och jag bor tillsammans med den.
Hon är en tik och kastrerad tidigt (då mamma ville det), det märks på hennes päls (strävhårig) som kan skapa tovor och kanske inte så jättebra kvalitet. Men mamma går till hundfrissan med henne fyra gånger om året då hon klipps ned till nästan snagg typ. Det funkar bra tycker hon, Puck (hunden) ska klippas den här veckan och det är nu som vi märkt att hon fått ett par tovor och lite lång päls framför ögonen. Men hon kunde gott borstas lite mera
Hundar ute så mötte hon mycket mindre hundar som liten och därför är hon rätt bra med dem, så länge det är ok hundkemi. Det finns ett par hundar som är mindre men som hon tydligen inte kommer helt överens med, men de skäller då också. Större hundar tycker hon är lite läskigt, och kan skälla mot dem i förberett försvar

det finns ett par hundar här i huset (större spets (ev eurasier) som inte gillar andra hundar och en labrador) som hon skäller på när hon ser dem.
Men samtidigt så har hon mött en snäll GD ute och gått med den, så jag tycker ändå att det har berott mycket på hennes egna upplevelser av hur den andra hunden är. (Labradoren är ung och lekte lite för bryskt tyckte hon.) Lite långsint på det viset
Främmande människor är hon inte intresserad av. Träffar man dem ute så struntar hon i dem och som mest nosar på dem, vill inte bli klappad.
Inomhus så är hon en vakt-/larmhund

inte så jättepassande som lägenhetshund alltså, hon larmar när hon hör någon ute i trapphuset och kommer någon främmande så skäller hon på dem. När hon får hälsa på dem så sniffar hon mest på dem och svansen börjar svischa glatt, ibland får de gärna hälsa med ett par klappar, men rör de på sig i lägenheten från där de suttit ett tag eller liknande så kan hon skälla på dem igen - man vet ju inte om de fått tillstånd att röra på sig!

Hon har blivit lite bättre i att förstå att de flesta främmande som kommer är välkomna, förut kunde hon vara lite mera intensiv i sitt skällande och nu kan hon hälsa på dem oftast. Släpper saken bättre.
Häromveckan hade vi flyttgubbar inne i lägenheten och höll på i ett antal timmar, hon skällde först men tystnade ganska snart. Tyckte nog att det mest upprörande var att hennes soffor hade flyttats
Hon är helt annorlunda med de som hon anser sina människor

Jag tror att vi är 4-5 som hon anser vara sina människor, en av dem bor vi mycket på samma gård med under sommaren. Kommer någon av oss så är det HOPP PUSS HOPP PUSS HOPP PUSSPUSSPUSS som gäller

Studsboll är det rätta ordet

Tills du böjer dig ned eller sätter dig i soffan, perfekt pussläge

Ju längre tid du varit borta desto längre pusstid är viktigt!
Hon är en riktig kelgris och pussgroda
Första året så var hon helt perfekt på nyår och reagerade typ inget alls. Men tyvärr sedan dess så har ljudrädslan blivit värre

om hon är ute och hör en smäll så vill hon helst hem så fort som möjligt. På nyårsafton så är hon i badrummet med musiken på högsta volym, förra året så köpte jag en sprej i djuraffären som man skulle spreja på hunden och vi tyckte alla att det hjälpte mycket. Hon var kvar i badrummet men hon var inte lika ängslig utan kunde vila lite.
Mamma säger att hon är lite mörkrädd också men jag har varit ute med henne när det är mörkt och inte märkt något själv.
Det märkligaste(!) var när de gick på valpkurs och då introducerade läraren klickern, men den tyckte hunden var så fasanfull. Hon ville inte ens ha godis, ville mest gömma sig och tvekade att ta godis ett tag även efter man slutat klicka. Vi misstänker lite att hon kopplade ljudet till klicket när man använder flexikopplet och stoppar henne, men hon reagerade/-ar aldrig så kraftigt ute. Men hon har helt enkelt fått låta bli det, det var dock märkligt tyckte jag då det var en så kraftig reaktion när hon var så liten.
Mamma är pensionär och hade planerat att syssla med lite agility etc med henne, men det har inte blivit så mycket av den delen. Så hon är mest ute med henne och kastar boll under promenaderna. Så vissa av beteenderna ovan skulle nog kunna vara bättre om hon fick ut lite mera energi. Hunden i fråga är lätt motiverad av godis

hon tyckte att det var lite konstigt att syssla med att hoppa hinder och gå i det där hindret med pinnar, vet inte om hon tyckte att saken i sig var så rolig av vad jag såg. Men mamma har sagt att hon var duktig när hon provat på agility hinder. Det är nog belöningen som lockar henne
Tyvärr är hon lite känslig i magen, och samtidigt kräsen

Hon fick magkatarr(?) ganska ung och sedan dess har hon fått specialkost. Men hon är kräsen av sig så hon får typ 2-3 olika sorters mat

ibland har hon lust för det ena och ibland för det andra

Godis är såklart inga problem

Ibland blir hon dålig i magen men då ger mamma henne en medicin som finns att köpa hos veterinären och när hon mår bättre så slutar hon själv att ta medicinen (som mamma sprutar ut på handen och hunden får slicka upp den)