Kromfohrländer

moonstruck

Trådstartare
Jag har länge varit säker på att när det är dags för en ny jycke att det blir en Dansksvensk gårdshund. Den passar mig nog bättre än de två hundarna jag har idag.

Men så snubblade jag över en ras som heter Kromfohrländer igår, jag tyckte den såg väldigt söt ut och lagom storlek, så jag läste rasbeskrivningen.

Och nu undrar jag vad är det för skillnader?

Hjärnan säger att det nog är bättre med en DSG, det är en gammal nordisk ras som är väl värd att bevara, dessutom så kommer hunden att vistas mycket på en gård och en råttfångare är inte fel. Skulle den vakta huset och stallet är det också positivt. Men jag kan inte låta bli att bli nyfiken på Kromfohrländern.

Är det någon som har en sån här? berätta om rasen! :)

Sv: Kromfohrländer

Jag var lite intresserad av kromfohrländer förut och därför läste jag på en del även om jag inte har egna erfarenheter av rasen. Den har inte terriertemperament, trots utseendet och de raser som finns i ursprunget. Vaktar och är förarbunden, problem med reservation finns i rasen. Stannar hemma. Jagar inte. Söker du en råttfångare och mera av terrierhumöret är nog DSG ett bättre val.

Jag har för mig att Priscilla här på Buke har en? En tuff liten kille som inte har varit det lättaste om jag minns rätt.

Så var det ju ja! Visste att det var en ganska snarlik hund med krångligt namn som började på "K" :angel: :D.

Ursäkta TS! (Och Priscilla :p)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 958
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 278
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
529
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023