Kröker nacken

MiaMaria

Trådstartare
Jag har just börjat rida min häst efter ett långt uppehåll då jag själv varit skadad. Det känns jättebra och han är pigg och framåt, men han vill gärna kröka lite för mycket på nacken. Jag försöker få fram honom när han gör så, men min sits är inte bra (pga skadan) och jag har svårt att få till det rätta "drivet". Jag rider på ett vanligt tre-delat bett, men funderar på om jag kanske skulle försöka nåt annat. Kanske bettlöst? Någon som har liknande problem och löst det genom att ändra något i utrustningen eller har varit i liknande situation och har bra tips?

Jag skulle tro att det blir bättre ju mer igång vi blir, men det kommer att ta lång tid för oss då vi haft ett så långt uppehåll och jag inte är helt ok än.

Sv: Kröker nacken

Släpp efter på tygeln. =) Och om han inte följer med så trivs han väl kanske att gå så?
Har tyvärr inte erfarenheten av det så det kanske var ett dåligt förslag?.. :rofl:

intressant, det vill jag ochså ha svar på.

Efter att min häst var i träning hos en känd dressyr ryttare så envisas hon med att gå med en fööör krökt nacke, al¨a rollkur:crazy:

skulle nog försöka ha lite längre tygel och försöka få han att ta stöd längre ut. Annars skulle jag säga driv på med sätet.
När hästarna bara krullar ihop sej tkr jag ofta de är bakåt tänkade och har ingen framåtbjudning. Så det är väl att försöka se till h*n tänker framåt och har farmåtbjudning.

Jag håller knappt i honom, men lite kontakt vill jag ju ha. Han gör det delvis på lång tygel också...

Jo, han har framåtbjudning men förståss inte så mycket som skulle vara önskvärt. Min skada gör det svårt för mig att rida som vanligt, dvs driva som han är van vid. Han är en ganska pigg och "självgående" häst i stort sett alltid.

Ja exakt. Så känns det lite med min häst också. Nu är det ju ingen annan som ridit honom, och han har inte varit så tidigare. Visst har han kunnat göra det nån gång när han blivit extra spänd eller nåt, men inte annars. Det har kommit nu efter den långa vilan... kanske bara muskler och ork som fattas. Jag kräver ingenting mer av honom nu än att han ska gå fram. Han är en väldigt känslig och lyhörd häst som alltid svarar på små hjälper. Han är också otroligt arbetsvillig i alla lägen.

Vi skrittar ju bara ute på grusvägarna än så länge. Han jobbar i skritten, men skulle behöva gå fram lite bättre trots att han inte är seg eller trög eller nåt. Tyvärr kan jag inte klara det just nu, men jag hoppas vi båda kommer i form snart. Jag får strunta i att han kröker nacken tror jag och bara rida på!

ja skulle nog oxå struntat i det i början, men skulle nog försöka rida mkt på långa tyglar så han inte börjar kröka på nacken bara man har korta tyglar.

Ja, jag rider mycket med långa tyglar men ibland måste jag korta lite när det kommer mycket FARLIGA saker på vägen :D

Det känns jättebra och han är pigg och framåt, men han vill gärna kröka lite för mycket på nacken.

Kul att det känns bra När min häst gör så (om jag inte missförstått dej :D) Så brukar jag göra ett uppresande tygeltag (?) ialla fall min variant av den xD
Jag tar händerna frammåt å sen uppåt :D fattar du? Typ som i en båge du brukar han ta dän (smålänska varianten på ta bort) formen på halsen och man får börja om. Var konservativ (?) haha suger på ord men vet du vad jag menar? gör det varje ggn han böjer för mkt på nacken :) tillslut brukar dom ge efter och förstå att dom inte ska gå så utan "normalt". Glöm bara inte att berömma! :) Lycka till om du fattar hur jag menar för jag kan nog inte förklara bättre xD haha:bow:

Obs. För min häst tog det en- 1½ månad innan han fattade men han e 18 å lite segfattad för nya dressyrsaker. Men har vart me om hästar som tatt från 5 månader till 2 veckor :D var konservativ xD hahahahahah :rofl:

Nu när jag läser andras (gör alltid det efter att jag skrivit själv) så tkr jag inte att du ska rida på lång tygel, dels får han/hon bättre muskulatur i rygg/nacke mm :D å sen e de inte lätt att arbeta dom på lång xD haha :P själv rider jag bara på lång när jag skrittar fram/av :P

Jag tycker att du ska kolla hans tänder, kanske har det hänt något i munnen som gör att han känner obehag av bettet, och som ökar när du tar kontakt.

Eftersträva också väldigt lätt kontakt när du vill ha kontakt. Be om mer bakbensaktivitet så brukar näsan hamna på rätt plats.

Rid på lång tygel så mycket som du tycker känns bra, tills du kommit i så bra form själv att du kan rida mer/bättre.

Nu när jag läser andras (gör alltid det efter att jag skrivit själv) så tkr jag inte att du ska rida på lång tygel, dels får han/hon bättre muskulatur i rygg/nacke mm :D å sen e de inte lätt att arbeta dom på lång xD haha :P själv rider jag bara på lång när jag skrittar fram/av :P

varför skulle den få sämre muskulatur av att den går på lång tygel ? En häst kan få upp ryggen och jobba fast du inte har korta tyglar... Det kunde då iaf min förra häst...

varför skulle den få sämre muskulatur av att den går på lång tygel ? En häst kan få upp ryggen och jobba fast du inte har korta tyglar... Det kunde då iaf min förra häst...

Ja, se på bl.a. westernhästarna! form och långa tyglar :idea:

Jag får strunta i att han kröker nacken tror jag och bara rida på!

Det tycker jag absolut att du ska göra!!

Vi är så himla "roll-kur-nervösa" när vi rider våra hästar idag att om hästen sänker sig och blir lite låg, så byter vi bett och meckar med än det ena eller andra.

Rid hästen i den form som den arbetar i, punkt slut. Med styrka och rätt ridning så är det inga problem att höja formen efter ett tag med ett par halvhalter bara.

En häst jag rider har också en tendens till att "krulla ihop nacken", hon är också väldigt lyhörd samt känslig i munnen, ta uppresande tygeltag stör henne bara, funkar att ha tillräckligt långa tyglar, lägga till mera skänkel, driva mer för oss iallafall. :)

Som du säger är det väl nog i drivet det felar pga av skadan? nog bara att rida på så gott det går isf, vad jag vet.

En häst jag rider har också en tendens till att "krulla ihop nacken", hon är också väldigt lyhörd samt känslig i munnen, ta uppresande tygeltag stör henne bara, funkar att ha tillräckligt långa tyglar, lägga till mera skänkel, driva mer för oss iallafall. :)

Som du säger är det väl nog i drivet det felar pga av skadan? nog bara att rida på så gott det går isf, vad jag vet.

Håller helt och hållet med! Arbeta hästen i så låg form som möjligt, dvs lite längre tyglar och mkt drivande - har funkat på alla hästar jag hållit på med :)
Tror inte ngn ändring av utrustning gör ngn skillnad..
Lycka till!

ja precis :) är inte spec insatt i western men de rider väl aldrig på vad man i engelsk ridning skulle kalla "korta tyglar" ?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 985
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar