Kriterier för passivitetsräning

Kimmya

Trådstartare
För att starta ännu en tråd om ett ämne som varit uppe förr.. passivitetsträning!

Trodde jag hade koll men har insett att jag har svårt att sätta kriterier för lyckad passivitetsträning. Vill ju inte råka träna motsatsen.

Att hunden somnar måste ju betyda att man lyckas.. men annars?

Att hunden accepterar att ligga tyst och stilla men ändå vaken intresserad, är det att betrakta som ett lyckat pass med passivitetsträning?

Att hunden slutar pipa för att titta på/lyssna på något, är det en framgång på passivitetsträningsfronten eller bara en liten framgång på håll-käft-fronten?

Hur passiv måste hunden vara för att träningen inte ska få motsatt effekt?

Nu tränar vi bara när det faller sig naturligt i vardagen, men undrar ändå.

Att vara passiv behöver ju inte vara att hunden ska sova. Vad som sedan är framgång det beror ju helt på hunden. Har du en stressad hund med massor av ljud för sig är ju såklart varje stund av lugn och tystnad en liten framgång. Han du en hund som är naturligt tyst är tystnaden i sig inget du kanske behöver utveckla och kan därmed inte räknas som direkt framgång, däremot kan avslappning fortfarande variera i grad. Sedan vill du givetvis försöka bevara de bitarna som naturligt faller på plats.

Alltså för mig beror det på var vi är och vilka störningar det finns.
Sitter jag och fikar så vill jag att hunden sätter sig eller lägger sig ner. Då brukar jag tappa en godbit eller stoppa in den i munnen på hunden när hon är lugn. Gör m.a.o. ingen affär av det.
Om jag är i stallet och det går hästar och människor förbi, fram och tillbaka så belönar jag för att hon står stilla och väntar på mig.

Så länge hundarna kan vara avslappnade när det är lämpligast att vara det, har energi till det som de behöver ha energi till och inte vimsar runt på ett sätt som stör, då bryr jag mig inte om att passivitetsträna. Ärligt talat har jag nog aldrig gjort det, med tanken om att det ska vara just passivitetsträning.

För mina hundar löser det sig av sig självt så länge de får regelbunden motion (jag behöver absolut inte "köra slut på dem" men de vill inte ligga i soffan hela dagen, varje dag). Genom att inte låta dem leka inne så lär de sig också att göra av med energin under promenaderna och ta det lugnt övrig tid. Kan säkert vara väldigt olika beroende på vad man har för hund och hur livssituationen ser ut.

Sedan kan ju en hund vara skitstressad men tyst och ligga still på ren lydnad, och den kan ligga still och tyst för att den är avslappnad och inte ser någon anledning till att vara annat. Där gäller det ju att känna sin hund och kunna läsa av kroppspråk.

Tänker att det beror på var man är och vad man gör.

När jag var på schäfer- IPO SM i somras så ville min ungtik väldigt gärna vara med när modproven gjordes :angel: Då var jag nöjd om hon ist koncentrerade sig på sin boll.
Likadant kommer jag nog resonera om vi skulle sitta och kolla på agilityträning/tävling :D

Annars om jag sitter ute så vill jag gärna att de sätter sig eller lägger sig. Men luktar de runt lite så ser jag inte det som dålig passivitet utan bara vanlig nyfikenhet.

Man kan väl säga att jag strävar efter att hundens sinnesstämning ska vara anpassad efter aktiviteten vi gör och retningen vi har tränat på. Behöver inte innebära att dom ska däcka så fort jag sätter mig ner.

Makes any sense? :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 200
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 293
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 117
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar