Kriterier för bra ridskola

Que

Trådstartare
Jag har provat en ny ridskola. Är lite osäker på om den rent allmänt skulle betraktas som bra och vill gärna bolla det med er.

Hästarna är generellt fina och av olika typ. Nästan alla hästar har svanskappa och halsförlängare. Halsförlängaren används obligatoriskt i grupper där man tränar skolor, dvs ryttare som ridigt ett tiotal år och mer. Är det vanligt?

Hästarna rids inte ut. Ridvägarna är inte säkra och det finns ingen utebana. Är det bra för hästarna?

Hälften av ridlärarna är outbildade, unga tjejer och lektionerna med dessa kostar lika mycket som med utbildade ridlärare. Är det vettigt?

Priset för 60minuter (löpande abonnemang) är 385kr. Är det rimligt med ovanstående spec?

Tack för att ni orkat läsa hit! Bidra gärna med vad ni kräver av en ridskola för att börja där!

Nej den ridskolan skulle jag inte sätta mitt barn på. Svanskappa på nästan alla tyder på dåligt utprovade sadlar vilket skadar hästarna och halsförlängare är inte något jag förespråkar heller. Om det är vanligt eller inte kan jag inte uttala mig om men det är oavsett det inte bra för hästarna.

Nej självklart ska hästarna ridas varierat, att bara rida i ridhus riskerar att ge uttråkade hästar och diverse skador på både hästar och ryttare. På ryttarna när hästarna blir trötta på att gå i ridhus och livar upp stämningen själva och på hästarna av det ensidiga arbetet.

Att det kostar lika mycket oavsett utbildning hos instruktören har förmodligen mer med ridskolans allmänna kostnader att göra än lönen till de som inte är utbildade. Dock är det inget jag skulle betala för om det handlar om tonårstjejer som håller lektioner. Utbildning är dock inte allt, en duktig (vuxen) ryttare med pedagogisk läggning kan också vara vara en bra lärare. Däremot ska handledning av utbildad finnas och jag tycker personligen att tanken ska vara fortsatt utbildning för de som outbildade håller lektioner. På en ridskola godkänd av ridsportsförbundet måste utbildad personal finnas också, annars blir den inte godkänd. http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_52996/cf_559/Plakett_KVALITETSM-RKT_RIDSKOLA_2.PDF

Jag vill se god hästhållning vilket innebär att hästarnas behov av allt från tillräcklig utevistelse, foder, stallmiljö, passande utrustning, varierat arbete, vård, skoning osv. tillfredsställs. Positiv, duktig och engagerad personal, bra förutsättningar för en bred utbildning (dvs. att inte enbart rida i ridhus utan också få rida ut, hoppa terräng osv.). Jag vill också se ett bra varierat hästmaterial med hästar som trivs med sitt jobb.

Jag har provat en ny ridskola. Är lite osäker på om den rent allmänt skulle betraktas som bra och vill gärna bolla det med er.

Hästarna är generellt fina och av olika typ. Nästan alla hästar har svanskappa och halsförlängare. Halsförlängaren används obligatoriskt i grupper där man tränar skolor, dvs ryttare som ridigt ett tiotal år och mer. Är det vanligt?

Hästarna rids inte ut. Ridvägarna är inte säkra och det finns ingen utebana. Är det bra för hästarna?

Hälften av ridlärarna är outbildade, unga tjejer och lektionerna med dessa kostar lika mycket som med utbildade ridlärare. Är det vettigt?

Priset för 60minuter (löpande abonnemang) är 385kr. Är det rimligt med ovanstående spec?

Tack för att ni orkat läsa hit! Bidra gärna med vad ni kräver av en ridskola för att börja där!
Låter oseriöst. Och dyrt för vad man får.

Utbildade instruktörer, helst level 3, fina hästar (halvblod och fullblod) och duktiga elever så att ridskolan kan ha lite känsligare hästar skulle väl vara mina kriterier. Och att man har möjlighet att lära känna och vara delaktig i hästarna, inte bara är en betalande kund som får sitta på en anonym hästrygg en timme.

Och sen att utrustning och hästskötsel är i ordning, förstås, men det tar man väl nästan för givet om de andra kriterierna är uppfyllda.

Det låter väldigt annorlunda jämfört med någon av de ridskolor jag ridit på och dyrare (men iofs dyrare jag rider i en mindre stad än Stockholm så då blir det ju dyrare om man är i tex Stockholm per automatik gissar jag).

Däremot verkar man generellt sett betala lika mycket för lektioner oavsett ridlärarens utbildning och det finns icke utbildade ridlärare som är bra (tycker jag). Tex speciellt de som hoppar in som vikarie och normalt tävlar själva och utbildar hästar som yrke el dyl. Sist en ridskola jag red på fick en fad på halsförlängare bytte jag till en annan (det verkar komma och gå med halsförlängare på ridskola, man tror det är borta och så kommer det tillbaka igen).

Priserna på lektioner varierar mycket beroende på var i landet ridskolan ligger. Ridskolan jag är uppvuxen på i Kalmar ligger en vuxengrupp med 8 elever, 60min på 230kr och då ligger 30min teori kopplat till varje ridtillfälle och ingår i den kostnaden.
I Lund där jag pluggar nu ligger den centrala ridskolan på 280kr för 8 vuxna elever/60min, ingen teori.
En ridskola som ligger i ett mindre samhälle några mil utanför kalmar ligger på 185kr,
Googlade fram ett par ridskolor i stockholm och på dem låg det på 360 - 415 kr 60min/8elever.

Att hästarna har svanskappa skulle jag inte haka upp mig för mycket på, vi hade ute en erkänd sadelprovare till ridskolan för ett antal år sedan, han ville sätta svanskappa på ALLA, oavsett om sadeln passade. Han ville ha sadlarna ca 10cm bakom bogbladet.. Så om "din" ridskola råkat ut för denne man så är jag inte förvånad om hästarna har svanskappa..
En annan utprovare vi hade ute ville att majoriteten av hästarna skulle byta sadlar, en annan ville ha fårskinnspadd och svängda gjordar, en annan ville ha det på ett annat sätt, osv. Det är inte lätt det där, alla har olika åsikt :angel: En liten parentes bara.

Dock om alla går med gummiband skulle jag haja till, särskilt i de grupperna där eleverna kommit längre. Det är väl de som ska vara så pass långt komna i utbildningen att de kan rida hästarna korrekt?
En sak om de som behöver "komma över tröskeln" får känna på känslan med gummiband någon enstaka gång, men inte varenda lektion.

Hur många gånger har du provat på ridskolan? Har du varit och kikat på olika grupper och olika dagar? Sett olika instruktörers lektioner? -Ett bra sätt att se standarden på en ridskola är att kika på de grupper som ska enligt pappret vara absolut duktigast, tävlingsgrupper, specialgrupper etc. Är där inte en nivå som känns någorlunda okej, hade jag sökt mig någon annan stans.

Att det inte finns utebana låter mycket märkligt, det hade jag backat på. Ingen mår bra av att bara gå inomhus på ett och samma underlag. (att man inte har ridvägar är inte alltid något man kan rå för dock)

Hur ser hästarna ut i kroppen? Ser de nöjda och tillfreds ut? Framåtbjudning?

• Gilla
Reactions: Que
Priserna på lektioner varierar mycket beroende på var i landet ridskolan ligger. Ridskolan jag är uppvuxen på i Kalmar ligger en vuxengrupp med 8 elever, 60min på 230kr och då ligger 30min teori kopplat till varje ridtillfälle och ingår i den kostnaden.
I Lund där jag pluggar nu ligger den centrala ridskolan på 280kr för 8 vuxna elever/60min, ingen teori.
En ridskola som ligger i ett mindre samhälle några mil utanför kalmar ligger på 185kr,
Googlade fram ett par ridskolor i stockholm och på dem låg det på 360 - 415 kr 60min/8elever.

Att hästarna har svanskappa skulle jag inte haka upp mig för mycket på, vi hade ute en erkänd sadelprovare till ridskolan för ett antal år sedan, han ville sätta svanskappa på ALLA, oavsett om sadeln passade. Han ville ha sadlarna ca 10cm bakom bogbladet.. Så om "din" ridskola råkat ut för denne man så är jag inte förvånad om hästarna har svanskappa..
En annan utprovare vi hade ute ville att majoriteten av hästarna skulle byta sadlar, en annan ville ha fårskinnspadd och svängda gjordar, en annan ville ha det på ett annat sätt, osv. Det är inte lätt det där, alla har olika åsikt :angel: En liten parentes bara.

Dock om alla går med gummiband skulle jag haja till, särskilt i de grupperna där eleverna kommit längre. Det är väl de som ska vara så pass långt komna i utbildningen att de kan rida hästarna korrekt?
En sak om de som behöver "komma över tröskeln" får känna på känslan med gummiband någon enstaka gång, men inte varenda lektion.

Hur många gånger har du provat på ridskolan? Har du varit och kikat på olika grupper och olika dagar? Sett olika instruktörers lektioner? -Ett bra sätt att se standarden på en ridskola är att kika på de grupper som ska enligt pappret vara absolut duktigast, tävlingsgrupper, specialgrupper etc. Är där inte en nivå som känns någorlunda okej, hade jag sökt mig någon annan stans.

Att det inte finns utebana låter mycket märkligt, det hade jag backat på. Ingen mår bra av att bara gå inomhus på ett och samma underlag. (att man inte har ridvägar är inte alltid något man kan rå för dock)

Fast jobbar man på en ridskola bör man ha så mycket kunskap att man inser att svanskappa är inte är något en häst ska ha till sadeln mer än i yttersta nödfall. Att sadeln inte ska ligga mot bogbladet utan att det ska gå fritt är också något varje ryttare bör känna till. Det är illa nog om en privatperson kan så lite att de går på vad som helst vad gäller sadelutprovning men på en ridskola ska personalen ha bättre kunskap än så.

Fast jobbar man på en ridskola bör man ha så mycket kunskap att man inser att svanskappa är inte är något en häst ska ha till sadeln mer än i yttersta nödfall. Att sadeln inte ska ligga mot bogbladet utan att det ska gå fritt är också något varje ryttare bör känna till. Det är illa nog om en privatperson kan så lite att de går på vad som helst vad gäller sadelutprovning men på en ridskola ska personalen ha bättre kunskap än så.
Jo absolut, jag håller med dig. Och jag var inte helt glad åt påhittet. De hästars sadlar som fick svanskappor, plockades snart bort efter att de fått dem. Denne herre var mycket bestämd med sina åsikter, och då gjordes ett försök att göra som han sade. Att bogbladet ska gå fritt är såklart baskunskap, inte påstått något annat heller. Ingen av hästarna hade sadlar som ligger på bogbladen. Han ville dra bak dem så att de låg låångt bakom. Alltså ett läge där sadeln ej stannar.

Men, värt att tillägga, vissa hästar har ett "hopplöst" sadelläge. Min d-ponny var överbyggd, stora bogblad, kort rygg. ALLT åkte fram, verkligen allt. Jag skojar inte när jag säger att vi provridit minst, minst 50 sadlar under de åren jag hade henne. Och lagt på ännu fler som bara varit att plocka av igen. Utprovningar i oändlighet.
Hade svanskappa under en period, men hon hoppade så pass genom kroppen att svanskappan gick sönder till sist, sprack över ett hinder på tävling :angel:
Det var helt enkelt bara att sadla om då och då under ridpass och träningar. Något positivt medförde det - jag blev ännu mer proffs på att rida barbacka.. :rofl:

Senast ändrad:
Det jag kräver av ridskolor är att hästarna ska se och kännas glada, de ska vilja arbeta.
Det ska självklart vara fint skick på stall och hagar och inga jäkla grushagar på 5x5 meter.
Ridlärare ska vara hjälpsamma och det ska kännas lätt för mig att fråga om saker utan att bli dumförklarad.
Svanskappa på majoriteten av hästarna går grymt bort.
Magkänslan har oftast rätt.

En ridskola där hästarna går med snodd skulle jag hålla mig långt ifrån. Jag avskyr å andra sidan att rida med martingal eftersom jag ser den som för hämmande för tygeltagen. Övrig beskrivning låter inte heller som om det är någon höjdare.

Vad var det som gjorde att du valde denna ridskolan i första hand?
Han har ju inte valt den ;)

Åka runt i området och titta på ridskolor tycker jag är fullt normalt. Sen om någon säger att X ridskoa är så bra och man åker dit och tittar och så är det som i TS, klart man blir frågvis då magkänslan säger ett men en annan hästmänniska något annat.

Nu vet jag ju inte fakta men tycker inte alls det är udda:)

Han har ju inte valt den ;)

Åka runt i området och titta på ridskolor tycker jag är fullt normalt. Sen om någon säger att X ridskoa är så bra och man åker dit och tittar och så är det som i TS, klart man blir frågvis då magkänslan säger ett men en annan hästmänniska något annat.

Nu vet jag ju inte fakta men tycker inte alls det är udda:)
"Jag har provat en ny ridskola" låter för mig som att man har gått antal lektioner, alltså valt att börja där

Vad är det för dig när man har provat något?
Det jag skrev i första inlägget. Gå dit, titta på stallet, kolla någon lektion, prata med personal etc.
Det räknas som provat en ridskola för mig. :)
När jag och en vän letade runt i området sa vi alltid att vi provade den och den, inget konstigt.
Kan ju även vara dialektalt olika, jag vet inte.

Vet inte varför du hugger så om något så obetydligt. Lite otrevligt då vi redan konstaterat att vi tolkar olika.

Det jag skrev i första inlägget. Gå dit, titta på stallet, kolla någon lektion, prata med personal etc.
Det räknas som provat en ridskola för mig. :)
När jag och en vän letade runt i området sa vi alltid att vi provade den och den, inget konstigt.
Kan ju även vara dialektalt olika, jag vet inte.

Vet inte varför du hugger så om något så obetydligt. Lite otrevligt då vi redan konstaterat att vi tolkar olika.
Okej, prova och titta är för mig olika saker, så förstod inte att det var det du menade som du skrev i din kommentar :)
Tyckte inte jag högg heller, utan snarare du som pikade att "han har ju inte valt den". Så vi får enas om att vi är onense. Min fråga till dig var enbart utredande för att vi uppenbarligen inte förstod varandra :D

Jag har alltså signat upp mig på en termin och funderar nu på om jag ska se mig om efter annat. Började i januari. Jag har vänner som rider på denna ridskola vilket är trevligt och praktiskt för samåkning. Dessutom tycker jag att det är svårt att veta vad man tycker innan man har provat.

Ridskolan är inte central. Det är bil eller pendeltåg + buss som gäller. Kan vara relevant för prisbilden. Antalet elever är 8 i grupperna.

Hagar och stallen är fina och det är städat och säkert. Det är inte alls någon dålig miljö på det uppenbara sättet.

Tack för er input! Den har gett mig nytt perspektiv!

Bra frågor. Jag har ridit för fyra olika ridlärare under mina få tillfällen med start i januari. Pga tjänsteresor har jag ridit igen och bytt dag några veckor, en av veckorna åkte min ordinarie ridlärare på semester. På dessa fyra ridlärare har en inte haft halsförlängare på hästarna i min vanliga grupp så de verkar göra lite olika bedömning. Den ridläraren var också den som bäst kunde förklara och inspirera alla i gruppen. Hennes grupper är väldigt fullbokade.

Jag har sett tävlingsgruppen i dressyr som har sin lektion direkt efter min och de är duktiga. Inga halsförlängare.

Hästarna verkar ganska ofta vara halta. Kanske bristen på omväxling i underlaget gör det? Utöver det är de fint musklade om än något tjocka. Hälften pigga, hälften tröga som det varit på alla ridskolor jag varit på. Tror att man vill ha lite blandade personligheter? De är olika stora och olika i lynnet. Vissa är jättesura i boxen men trevliga att rida.

Liknande trådar

Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 261
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har haft, bortsett från ett par månader i höstas, ett riduppehåll på ett par år. Nu kliar det i ridnerverna så jag håller på o blir...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Laylin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama