Kremering!?! Avlivning..

myfairlady91

Trådstartare
Nu har nog snart dagen kommit då jag blir tvungen att ta bort min bästa vän. :cry: :cry: Jag vet knappt hur man går till väga dock, vill INTE att han ska ätas upp eller skickas iväg med någon kadaver bil.. Jag vill att han ska kremeras och sen ska jag sprida askan på hans favoritplats. En liten minnesten ska resas under ett äppelträd här på gården. Egentligen så vill jag nog att han ska begravas hemma på gården. Men om jag gör det så kommer jag ALDRIG kunna flytta härifrån.. Kan ju inte lämna honom! :love:

Nu till problemet, han har en bästa kompis som han går med i hagen sedan 13 år tillbaka. Hon är oxå till åren och tanken är att de ska få vandra vidare ihop. Jag kan inte låta en stanna kvar här och den andra får åka till Trapalanda.
Men jag vet inte hur jag ska göra, vem ska jag ta först? Ska man ta dem samtidigt? Är det någon här som har tagit bort två hästar på samma dag? Bästa polare som dessa? :confused:

Och sen till kremeringen.. finns det något ställe på västkusten som kremerar hästar? Och kan man få dessa två kremerade ihop? Kostnad? Vem tar man kontakt med?

Sv: Kremering!?! Avlivning..

du får inte sprida askan vart du vill, du måste söka tillstånd för att få sprida askan, jag evt bara att man har fått sprida askan i havet, men då får man inte sprida den vid en strand eller liknande, men måste köra långt ut på havet. jag kan inte tänka mig att du får sprida askan någon annanstans. och om du gör det utan tillstånd och någon kommer på dig kommer du få böta, ganska så mycket :smirk:

Askan efter människor får man inte sprida utan tillstånd.
Askan efter djur får man sprida på sin egen mark betraktas såvitt jag vet som vilken aska som helst.
PL

amkm tog bort sina hästar samtidigt ganska nyligen. Två kompisar som hade varit bästa vänner under många år.

ska du ta bort den 13 åriga bara för att du ska ta bort den andra?

jag såg på ett program på tv häromdan om en gammal spansk gubbe som sa att när han dör vill han bli kremerad och sedan ska hans aska spridas över så många ställen i världen så möjligt, och så skulle blommor växa ur hans aska och sen skulle bin komma och föra den vidare och vinden skulle föra den vidare så att han skulle få se så många ställen som möjligt i hela världen.

det tyckte jag var fint. fast det är nog olagligt men skit samma, säg att du spred den i havet och gör vad du vill med den.

hon är inte 13 år utan de har gått ihop i 13 år.. min gamla valack är 29 år och den andra är 24 år..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 481
Senast: Murphy
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV