Kreditkort

pretsco

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort. Vad har ni för erfarenheter? Vad ska man fundera på? Vilket kreditkort är bäst? Det verkar vara en djungel med olika typer av bonussystem om man betalar med kreditkortet. Är det något som är bra, eller är det mest till för att jag ska köpa för mycket och sen behöva betala ränta?

Hur funkar det egentligen, får jag en räkning på det jag betalat med kreditkortet, eller måste jag själv hålla koll och veta hur mycket jag ska betala in?

När jag skulle hämta ett paket mot postförskott här om dagen så misstog personalen mitt vanliga kort för ett kreditkort och sa att de inte tar kreditkort. Är det vanligt att inte acceptera kreditkort?

Varför jag vill ha ett kreditkort är främst för att kunna betala oväntade kostnader, om olyckan är framme och jag måste in akut med något av djuren eller så. Jag har fast jobb och har en okej buffert, men det känns rätt tråkigt att ha allt liggandes på ett bankkonto som inte ger någon ränta bara för att jag ska kunna komma åt dem direkt om något skulle hända.

Jag har också Statoil Mastercard. Instämmer i allt ovan plus att det inte är någon ränta på de första 45 dagarna.

Funderar på om jag ska skaffa Preems kort, rabatt på bensin och 1% i återbäring på alla köp som görs med kortet

Funderar på om jag ska skaffa Preems kort, rabatt på bensin och 1% i återbäring på alla köp som görs med kortet

Dubbel bonus mot Statoil!

Circle K MasterCard

• Ingen årsavgift!
  • Få 0,5% bonus på alla köp. Tankar du över 1000 liter/år dubblas bonusen till 1%.
  • 15 öre rabatt per liter. Gäller drivmedel på bemannade stationer.
  • Kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd.
  • Försäkring vid feltankning.
  • EXTRA Club-förmåner som t ex var 6:e biltvätt och kaffe på köpet.

Dubbel bonus mot Statoil!

Circle K MasterCard

• Ingen årsavgift!
  • Få 0,5% bonus på alla köp. Tankar du över 1000 liter/år dubblas bonusen till 1%.
  • 15 öre rabatt per liter. Gäller drivmedel på bemannade stationer.
  • Kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd.
  • Försäkring vid feltankning.
  • EXTRA Club-förmåner som t ex var 6:e biltvätt och kaffe på köpet.
Och högre bränslerabatt, 25öre på bemannade och 10öre på obemannade.

Tack så mycket för svar!!

Jag har ingen bil, med det kanske är de kreditkorten som är bäst ändå?

Sen undrar jag också om ni har något svar på om det är vanligt att kreditkort inte accepteras?

Jag har ett Agrol-kort och det är bra. Ibland kan man bli lite häpen när fakturan kommer bara ;). Rabatt på många mackar men jag har noll koll på vilka tyvärr. Har aldrig varit med om att det inte accepterats.

Jag har NK Mastercard. Iofs ganska hög kortavgift (295 kr typ) men får så pass mycket tillbaka så jag tycker det är värt. Är väl bara bra om man bor nära ett NK-varuhus dock :p

Jag har ICA/Mastercard. Fungerar som kontanter, summan av mina inköp dras direkt från mitt konto i ICA banken.

Vad finns det för fördelar med kreditkort egentligen? Jag har kredit på mitt ena som är kopplat roll till banken, men jag använder i princip bara för att boka resor.
Räkning i efterhand har jag aldrig gillat. Jag kommer knappt ihåg att använda mina bounuscheckar som jag får från ica...

Ikanokortet har jag.
5% rabatt på restauranger och 1% på bensin, samt varje månad ett erbjudande inom en branch på 5-20%.

American Express accepteras inte ofta här i Sverige, Diners kan också vara problem. MC och Visa är däremot sällan problem.

Tack! Spännande att butiken här inte ville ta mitt kort (Danske Bank, MasterCard) eftersom de trodde att det var ett kreditkort. Men ja, de kunde inte ens acceptera att kortet inte var ett kreditkort, trots att det till och med står inte bara bankkort utan även debit på det, men de kanske inte riktigt visste vad de pratade om.

Tack så mycket för svar!!

Jag har ingen bil, med det kanske är de kreditkorten som är bäst ändå?

Sen undrar jag också om ni har något svar på om det är vanligt att kreditkort inte accepteras?
American express och Diners nekas ibland. Speciellt mindre butiker. Ska du ha ett av de korten behöver du ett annat kort också.

Jag har ett SAS Amex. Obegränsad kredit och 60 dagar räntefritt. Bonus på alla köp och extra bonus på flygresor. Maken har ett tvillingkort.

Sen har vi även ett Statoil mastercard. Fördelarna har andra skrivit om tidigare. Jag har tvillinkortet till makens kort.

Vi har också ett Ica mastercard som vi tog när vi var utomlands i 3 månader. När vi tecknade kortet var det inga valutapåslag för köp utomlands. Det ändrades vår sista månad. Korten ligger nu oanvända i väntan på att sägas upp. Tror att jag är kortinnehavaren och maken har tvillingkort.

Tvillingkort är en bra grej! Då samlar man bonus tillsammans!

Mvh Miks

Jag har ett Supreme card/Mastercard. 60 dagar räntefritt, bonus på alla köp. Är väl någon avgift tror jag. Skaffade det för att ha en backup vid oväntade kostnader. Använder det inte så mycket, gillar inte att få fakturan i efterhand. Aldrig varit med om att det blivit nekat.

American Express accepteras inte ofta här i Sverige, Diners kan också vara problem. MC och Visa är däremot sällan problem.
Jag tycker det är mer och mer sällsynt att amex inte funkar faktiskt. Det är mindre butiker som inte tar kortet. De flesta kedjor är det grönt på! Även de flesta p-automater, tankstationer funkar. Bilverkstäderna nekar dock alltid :cautious:

Mvh Miks

Mitt tips är att inte välja kort baserat på drivmedelsrabatterna om man inte kör vansinnigt mycket. Många kör runt och jagar lägsta priset när det handlar om ören, men det gör ingen skillnad för en vanlig konsument. Titta istället på de andra för- och nackdelarna med korten inför val. För ta en snittkonsument tex, en bil med 60 L tank och tankar 2 ggr/mån. Det blir 1.440 L/år. Räknar vi på 14 kr/L blir det 20.160 kr/år. Har du 15 öre mer i rabatt gör det 19.940 kr/år alltså en skillnad på 18,50/mån som man sparar. Då kan det finnas mycket annat som väger upp de kronorna.

Många kreditkort har jättebra reseförsäkringar, det kan vara värt att se över inför val om man reser då och då.

@escodobe och @Chardonnay om ni inte vill ha räkning i efterhand kan man på många kort sätta in pengar i förväg och dessutom få bra ränta (bättre än hos bankerna!) på dem. Orkar man bara hålla lite koll på hur mycket man har satt in kontra hur mycket man spenderar (de flesta har bra appar/sidor för det) så blir det aldrig ett problem med en räkning i efterhand.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 789
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 160
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Juridik & Ekonomi Jag har ett kreditkort som jag har en skuld på. Jag skulle kunna betala hela skulden på en gång och slippa räntan, men då går en stor...
Svar
11
· Visningar
1 278
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama