Krav i LC:2???

Hera

Trådstartare
Hur höga är egentligen kraven på en lokal dressyrtävling. Vad tittar domaren på mest?

Är det noggranna vägar, sits, balans, hästens form?

För några år sedan så kunde man få hyfsade poäng lokalt om man red noggranna och korrekta vägar även om man tappade formen på hästen och skumpade lite väl mkt i sadeln....

Är det högre krav i divisionerna än på vanlig tävling?

En som efter skada inte kan rida som förut. Har inte tävlat på några år och har riktigt kalla fötter :crazy: :crazy:

Sv: Krav i LC:2???

Domaren kollar en hel del på formen, det måste såklart inte vara perfekt form.
Men hästen ska gå avslappnad och vara hyfsat kort i formen.

Trots mina dåliga vägar brukar jag få bra poäng i Lc:2, så jag antar att det inte är högsta prioritet..
:angel:
Men att man gör ökningarna exakta och gör volterna gämna är viktigt. Och att galoppfattningarna fattas rätt och på rätt plats..

Jag personligen tycker att Lc:2 e ett roligt program, det är lite rörelser.. men det är defentivit roligare än lc:1..
:smirk:

Jag tror att det är högre krav i divisionerna, (om du syftar på allsvenskan, lagtävlan) däröfr att då ere juh fler domare som dömmer, ocjh man får 3 protokoll, och även en gämnare bedömning..
Och domarna vill juh inte verka sämre än någon av dom andra, så dom brukar däröfr vara duktiga på att hitta "småfel".
(Iallfall i Div 2 och 1..)

Ja...det är bara DIV 3. Sån tur är så är det ingen press från övriga i laget.

Jag tycker att C2 är ett tråkigt program. Långa vägar utan att något händer, jag tror att jag glömt något hela tiden.

:rofl:

I LC:1 tror jag nog att domaren går mest på vägarnas rätta ridande och att man utför rörelsen/gångarten rätt. Sedan får man ju såklart några extrapoäng om hästen går i en fin form!
Elin

Akustik skrev:
Jag personligen tycker att Lc:2 e ett roligt program, det är lite rörelser.. men det är defentivit roligare än lc:1..
:smirk:

:eek: LC:2 är ju det i särklass tråkigaste man kan rida.....

till trådskaparen:
att rörelserna utförs på rätt plats och vägarna är väldigt viktiga i LC eftersom det inte finns så himla mkt att bedöma på så tittar domaren på sånt...

Jag har bara tävlat LC:2 en gång och tyckte att det var ett ganska kul program. LC:1 är däremot det tråkigaste programet jag någonsin har ridit :S
Elin

:eek: e alla här helt....?

LC:2 e ju bara långsida, volt, långsida, volt, snett igenom, långsida...åsså massor me halter på de mest lustiga ställen......

nä ja skulle aldrig få för mig att starta LC, å inte LB heller för den delen för de e så tråkigt att man slutar å rida totalt......men LC:1 e ju roligare än LC2....

Men du, det handlar ju så klart på vilken nivå man är på.
Att starta LC om man får bra placeringar i LA ÄR meningslöst för den ryttaren...
Är man själv och hästen på LC kan det säkert vara hur kul som helst att rida det! Alla måste ju börja någonstans.

Håller helt med, klart att det är för lätt att rida LC om man regelbundet tävlar LA.

Var själv ute och tävlade LA innan jag skadade mig, men nu har jag full upp med att fixa LC/LB. :D

Högre upp blir man ju lite hårdare bedömd, det är därför jag undrar. Självförtoendet sviktar :o

Uscha, LC:1 är bara massa transportsträckor, volt, snett igenom, volt, snett igenom. Så går ju hela programmet. Men jag är kanskeinte lika duktog eller rutinerad som du, och alla måste ju börja någonstans, eller hur? Jag tror inte att det är så många som Börjar i LA...
Elin

håller med om att båda LC-programmen är väldigt tråkiga, men 1:an är iaf lite roligare än 2:an...
LC:2 är ju så totalt ologisk och konstig...Alla andra program är ju iaf lite logiska och harmoniska, men LC:2 är bara...konstig!
Är det inte förresten där man skrittar typ ett helt varv?? Eller har de ändrat det sen jag red det sist??? (Den gamla goda B-ponnytiden... ;) )

Senast ändrad:

kommer (tack gode gud) inte riktigt ihåg hela det programmet, men de e iaf en väldig massa långsidor i trav och fyra halter i programmet tror jag....totalt ologiskt!

precis...kändes som man bara red varv efter varv i olika gångarter och sen slängde in nån halt eller en volt på nåt konstigt ställe här och var...
Nej, inte någon favorit direkt...

Jag har varit domarsekreterare en hel del och i LC är kraven låga. Utför allt så bra du kan och tänk på att hålla tempo och försök att var så exakt du kan så kommer det att gå super! Sträcka bara på dig och tänk dig själv som vinnare så rider du bättre. Lite självsäkerhet och lite action förhöjer din ritt märkbart! På en lag tävling är det överlag sämre standard. Jag jämnförde mina resultat från olika tävlingar med samma domare och är mycket högre placerad på lag tävlingarna även om hästen inte gått nåt vidare! Vilket distrikt är det du tävlar i?

LYCKA TILL

Man får över 50% i Lc om hästen bara gå i bra balans och man rider någelunda bra vägar o sitter hyfsat i sadeln... ;) :angel:
Ett bra exempel på mina senaste ritter, ja.. :D

Låter ju skönt. Jag vill inte dra ner laget allt för långt :D

Skämt åsido, laget har inga krav alls på mig mer än att vi ska ha kul tillsammans. Det är bara jag som kräver för mkt av mig själv :o

Äsch. Ta inte för allvarligt på det så går det nog bra! :)
Fast å andra sidan är mitt "motto" vonna eller försvinna..
Så du får väl försöka köra på nått sånt, o hoppas på att du vinner ;)

Lycka till på tävlingen!!
(ska du tävla imorn..?)

Jag brukar vara jättenervös innan tävlingen, men sedan sitter jag och intalar mig typ i en timma (men jag gör massa andr saker under tiden) att det bara är en träning, så då brukar nervisiteten (för tävlingen) försvinna. Sedan har jag ju lite problem med programridning, men det är bara att öva på :p
Elin

lc:2 är klart mkt roligare än lc:1, tycker jag .. glömmer två varv på volten i ettan, ogillar det programmet starkt .. (kan iof ha med senaste tävlingen på lc:1 att göra ;p skulle lära mig det nya programmet fast dom dömde efter ett gammalt, och i det nya var lättridningen valfri, inte i det gamla.. den tävlingen gick bara dåligt, men slutade iaf som fyra :p ) Jag & ponnyn funkar bättre i tvåan , speciellt då vi vinner :devil: . Men det var innan folk började klaga och tyckte att jag kunde hoppa upp till LB. (anser själv att jag inte är redo för LB än :angel: ) .

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 745
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V