Kräsen bland hingstar

Ajda

Trådstartare
Jag funderar litegrann ang hingstar.
Nu verkar vi i Sverige ha ett stort utbud på bra 1:a klass hingstar. Hur kräsna är ni?

Det känns som en 2:a klass bedömd hingst med en "vanlig färg" inte är värd speciellt mycket i ett stoägares ögon. Har jag fel?
Jag har börjat stirra mig blind nu när de rids. Ex en äldre hingst som är en bra tävlinghäst, men rids med korrigeringsnosgrimma blir jag skeptiskt emot. Eller en underhals, det är big no no för mig. Klarar inte ryttaren av att rida hästen i korrekt form? Är den stressad? Har den svårt att hitta formen?
Och en hingst som blir godkänd efter den är 6 år (utan att ha varit skadad i yngre dagar elelr liknande). Har den haft svårt att hitta rena gångarter? Eller har den varit allmänt svårriden? Väldigt hingstig?

Är det bara jag som funderar kring detta?

Sv: Kräsen bland hingstar

Nej det är inte bara du.

Jag är extremt kräsen i mitt hingstval, så det är ett under om det finns några hingstar som stor upp till mina krav.

Och en hingst som blir godkänd efter den är 6 år (utan att ha varit skadad i yngre dagar elelr liknande). Har den haft svårt att hitta rena gångarter? Eller har den varit allmänt svårriden? Väldigt hingstig?

Jag tycker iof det är bra att man inte visar hästen vid fyra års ålder eftersom de är långt ifrån färdigväxta så det skulle jag inte reagera nämnvärt på ..

Precis dom växer ju färdigt sent.
Är ngt jag avskyr så är det "halvblodssyndromet" att man ska rida in hästarna så tidigt som möjligt kanske redan på hösten/vintern innan dom fyller 3.

Jag ser hellre till hästarnas bästa nämligen att dom får växa färdigt.

Det beror ju på vad man söker, poängen som ges är ju grunden för hur man bedömer nedärvbarheten och inga FIPO poäng.
Jag skulle inte utesluta en hingst med en totalpoäng under 8, men det beror på så mycket mer än enbart poäng. Te x om ridegenskapspoängen ligger bra mycket högre än exteriör, och att den inte är uppåt väggarna samt ändå kan komplettera mitt sto så skulle jag kunna välja en sådan hingst.
Vad vi vill ha är ju en ridhäst, eller hur? Har man ett sto med bra exteriör även om hingsten skulle vara något sämre så kan ju vissa saker i hingstens exteriör vara bättre än stoets och därför fullt användbar i mina ögon. Jag söker främst hingstar med bra ridegenskaper och därefter tittar jag på exteriören.

Sen får man förlita sig lite på turen också, för även om man hittar en hingst som kompletterar stoet perfekt är det ju inte säkert att just allt slår igenom. Just nu har jag erfarenheten från 2 avkommor, och de blev långt mycket bättre än förväntat och speciellt den första. Den andra är så ny, att framtiden får visa vad som blir hans företräden och svagheter.

Jag avlade tidigare enbart på högt bedömda hästar och brydde mig inte om färgen. Då avlade jag enbart vad jag ville ha själv. Men skall man avla för att sälja måster man tänka efter vad det är marknaden den vill ha. De flesta vill ha en lättriden häst med 4 rena gångarter och supergott lynne samt helst inte brun, svart eller fux och mycket man och svans. Övriga ryttare är ute efter en kanontävlingshäst och även en del av dessa vill gärna ha en häst som inte är brun, svart eller fux, men här är blup, stam. rörelser och bra vilja för tävling mer avgörande.

Vill man avla för den breda marknaden så vill man ha en bra hingst med supergott lynne och ej brun, svart eller fux som dessutom skall passa till ens sto. Så ja, jag är kräsen och erkänner att jag skippar alla bruna, svarta och fuxhingstar eftersom jag inte förväntar mig att avla fram en topptävlingshäst och inte riktigt har det målet heller samt vill kunna sälja avkommorna ganska lätt. Dessutom skall den ha det bästa av lynne, bra grundgångarter och tölt, dvs minst 8 på dessa 4 gångarter, vara framåt men lyhörd och godmodig dvs snäll, samarbetsvillig och positivt inställd till att umgås med människan både på marken och vid ridningen. Helst skall den vara av en grövre modell och ganska stor så den klarar bära de flesta ryttare.

Om den är klass1 eller 2 spelar inte så stor roll och den kan vara obedömd för min del också om jag känner den riktigt väl, bara den har de här egenskaperna och en exteriör som gynnar samling, bärighet och gör den lättriden. Och så vill jag den skall ha en utstrålning så man lägger märke till den och mycket man och svans, gärna så mycket som möjligt. Jag vill avla hästar man blir glad av att se och rida, hästar som är "som hundar", dvs ryttarens bästa vän, en riktig pålitlig kompis som gör sitt bästa. Jag vill ha hästar med ett mjukt, smidigt och vägvinnande steg. Jag vill ha uthålliga, friska och härdiga hästar som passar till långturer. Jag vill ha flotta hästar med mycket utstrålning och rena gångarter, lösa och fina i bogarna, rejält övertramp, självbärande, självsamlande, vilket ger en del lyft, men jag vill ha lyft med luft. Jag vill inte ha den typen som kan knäa sig själv i hakan men knappt färdas framåt...

Så när jag sållat bland godkända hingstar så blir det trots allt inte så många kvar att välja på i slutändan. Alla bruna, svarta och fuxar försvinner ur bilden. Och jag tar bort alla med brunanlaget också för de ger en del bruna avkommor och dem får man dumpa bort för "ingen" vill ha dem. Så där åker brunskäckar, silverbruna, brunblacka (med undantag av Segull som jag skulle kunna tänka mig använda igen) mfl. Jag försöker även undvika alla med röd basfärg och då åker även isabeller, rödblacka, rödskäckar mfl. Kvar blir silversvarta, svartskäckar, musblackar, silvermusblackar, konstantskimlar mfl hästar med en riktigt vacker och mer attraktiv färg på marknaden. De får gärna ha tecken också.

Själv gillar jag riktigt kolsvarta hästar, men det är mycket svårt att sälja svarta hästar, om de inte har något alldeles extra och är inridna. Jag har betäckt med Hlekkur frá Hófi för 3 år sedan och menade då avla en avkomma till mig själv och struntade då i färgen. Det blev ett vackert svart sto men hon blev väldigt lik sin mamma i exteriören, ett stort, vackert skimmelskäcksto på 147 och ren 4-gångare. Jag ville ha en lite grövre häst med pass i. Stoet var den typ man premierar idag och det blev fölet också. Jag ville ha en avkomma som var lik Hlekkur. Så jag sålde det fölet.

Själv är jag väldigt sugen på en egen ridhäst efter Stians mörkröda fux med vanligt svarta Saga som mamma. Tror jag hade fått en kanonhäst om jag vill och får tid att tävla. Jag gillar riktigt röda fuxar med ljus man och svans eller den mörkröda variant som Jarl har. Jag gillar rödblacka också. Men jag har tillräckligt med ridhästar åt mig själv och har inte tid att fara runt på tävlingar. istället betäcker jag med Tims Tjaldur och om nu inte det sällsynta skulle ske att skäckanlaget eller konstantskimmelanlaget byter färggen som det är bundet till, så är jag garanterad att antingen få en rödskäck, svartskäck eller svart konstantskimmel som blir hyfsat lättsåld. Tjaldur har i övrigt också de egenskaper jag söker hos en hingst. Jag tycker han är magnifik!

Mitt andra svarta sto åker till Gaukur. Detta sto ger väldigt mycket gång och högresta och snygga avkommor. Avkomman blir svart eller silversvart. Även om den blir svart så ger Gaukur så pass eleganta avkommor och bra steg och detta sto också, så då kan det bli en riktigt bra tävlingshäst, vilket trots allt går att sälja om den är svart. Dessutom har båda massor av man.

Ebn svart hingst skulle jag vilja använda dock, nämligen min egen uppfödning efter silversvarte Thrymur och undan Saga, Sorti Thor. Den hingsten har allt jag vill ha utom en speciell färg. Honom skulle jag vilja lägga på något av mina ston. Hoppas ägarna visar honom nästa år. Han är bara 4 nu.

Senast ändrad av en moderator:

Precis dom växer ju färdigt sent.
Är ngt jag avskyr så är det "halvblodssyndromet" att man ska rida in hästarna så tidigt som möjligt kanske redan på hösten/vintern innan dom fyller 3.

Jag ser hellre till hästarnas bästa nämligen att dom får växa färdigt.

Jag tycker att det är helt sanslöst att man rider in hingstarn vid tre års ålder för att de ska visas som 4åringar. De har ändå inte blivit så pass utvecklade att de kan visa allt de har vid den ålder så då kan man lika gärna vänta ett eller två år till ..

Och jag tycker INTE att det är sanslöst.
Halvbloden rids in vid två och ett halvt, min unghäst har fått ett år till att växa på innan det kommer ryttare på ryggen.
Han ska visas som fyraåring, om han är mogen för det. Då har han flera månaders lugn träning bakom sig, och får en lång sommarvila efter det.
När han är fem ska han tävla, om allt går enligt planerna.

Men allting ska självklart göras i hans takt.

Till trådskaparen: Jag är precis likadan. Otroligt kräsen! Men, det är väl bara bra för aveln med kräsna stoägare :p

Nu sa ju aldrig jag att jag "dissar" hingstar som blir godkänds efter 4 år ;)

Måste bara få det ur mig: Såg en ej bedömd hingst med eksem gå med x antal ston för betäckning! Enligt "hingsthållaren" så hade hingsten inte eksem och man ville avla tävlingshästar..... Kan man inte göra det med de godkännda icke eksemhingstar som finns?

Hingsten ovan har annonserats på blocket och har enligt sif´s hemsida spatt.

Jag är mera intresserad av den "totala bedömningen" och om den passar mitt sto än att titta på om det är en "1:a klass eller 2:a klass hingst.

Bryr mig inte om om det är en superhögt bedömd hingst utan i så fall mera intresserad av vad den lämnat för avkommor! Så väljer hellre en äldre hingst än en bluphingst som kanske aldrig ens kommer till visning.

Är inne på samma linje som Fruma. Men jag är inte rädd för att använda lite mer färsk hingstar. Det viktiga är att hingsten passar stoet!

jag skulle nog inte bry mej speciellt mycket om det var andra eller första klass. Självklart skulle jag hålla ett öga på både bedömningssiffror och blup(av den anledningen att det hos äldre hästar ger ett hum om vad det blivit av deras avkommor).
Men hellre än titta på siffrorna tittar jag på själva hingsten: Skulle jag njuta av att rida den? Är den mjuk och lyhörd? hur bra ser den ut att komplettera mitt sto?
Det allra viktigaste i slutändan är att titta på tidigare avkommor och då inte bara deras siffror utan också på själva hästen, vilken typ är den? vad är den bra på? hur lätt kom tölten? hur är lynnet?
Självklart kan man testa lite yngre hingstar där man inte vet så mycket om vad dem ger, men det är inget jag skulle ge mej in på eftersom jag inte anser mej ha tillräckligt bra koll på det här med avel.
Till sist: Siffrorna säger ju faktiskt inte så mycket, det finns ju till exempel väldigt många olika sätt som en "8-tölt" kan se ut på...

Hingsten ovan har annonserats på blocket och har enligt sif´s hemsida spatt.

Om hingsten har spatt och det står på SIFs hemsida så har den alltså åtminstone fått betäckningsbevis genom SIF?! Hur f-n kan man vara så dum så man avlar på en hingst som både har eksem och spatt, vare sig den är bedömd eller inte?! Och dessutom tro att man kan avla tävlingshästar!!! Jaha, och hur skall en spatthäst hålla för tävling då??? Och hur skall den unga hästen skaffa sig bra grundkondition om den inte kan gå ute och röra sig många timmar per dygn för den har eksem och måste stå inne eller om den går ute så kommer den att vara nedsatt av eksemen. Var finns den här hingsten, vilken trakt? Vilken färg har den?

Nu sa ju aldrig jag att jag "dissar" hingstar som blir godkänds efter 4 år ;)

Nej, och det gör jag inte heller! Jag dissar inte Tjaldur som visats först nu som 8-åring pga av ett benbrott i unga år. Och jag dissar inte Glampi frá Vatnalésy heller fast han inte visades förrän han var 12! Han tävlades och gick som gårdshingst före dess!

Det finns ingen annan ras som har så hög försäkringspremie och så mycket skador som halvbloden. Och sedan 3-årstesterna och kraven höjts har skadorna ökat. Islandshästen låg för 10 år sen i topp med den lägsta premien men idag ligger tre raser före. För 10 år sedan var det vanligast att vänta till 4-5 år med att rida in hästen. Det finns ingen annanras där m,an kräver att hästen skall gå i piaff/passage i flera km, vilket tölten innebär i samlingsgrad och det finns flera tränare som anser att man bör låta få hästen 2 år på sig innan man kräver att tölten skall vara fullt utvecklad. För flera år sedan så varanade man för att de unga hingstar, 4-5 år som visades med höga poäng, ofta aldrig återkom varken till visning eller på tävling, för de höll inte! I Danmark får man inte visa före 5 års ålder. Om nu försäkringspremien stiger pga ökande skadefrekvens, så bör man ta det på allvar, både vad gäller ridningen och aveln. För det är ju också möjligt att det faktum att islandshästens andel av lättbyggda hästar har ökat markant, kan vara orsaken till utvecklingen av den ökade skadefrekvensen men också att vi visar tidigare och kraven har ökat vid tävlingar och visning.

jag skulle nog inte bry mej speciellt mycket om det var andra eller första klass. Självklart skulle jag hålla ett öga på både bedömningssiffror och blup(av den anledningen att det hos äldre hästar ger ett hum om vad det blivit av deras avkommor).
Men hellre än titta på siffrorna tittar jag på själva hingsten: Skulle jag njuta av att rida den? Är den mjuk och lyhörd? hur bra ser den ut att komplettera mitt sto?
Det allra viktigaste i slutändan är att titta på tidigare avkommor och då inte bara deras siffror utan också på själva hästen, vilken typ är den? vad är den bra på? hur lätt kom tölten? hur är lynnet?
Självklart kan man testa lite yngre hingstar där man inte vet så mycket om vad dem ger, men det är inget jag skulle ge mej in på eftersom jag inte anser mej ha tillräckligt bra koll på det här med avel.
Till sist: Siffrorna säger ju faktiskt inte så mycket, det finns ju till exempel väldigt många olika sätt som en "8-tölt" kan se ut på...

Mycket kloka ord! Jag håller med! :bow:

Om hingsten har spatt och det står på SIFs hemsida så har den alltså åtminstone fått betäckningsbevis genom SIF?! Hur f-n kan man vara så dum så man avlar på en hingst som både har eksem och spatt, vare sig den är bedömd eller inte?! Och dessutom tro att man kan avla tävlingshästar!!! Jaha, och hur skall en spatthäst hålla för tävling då??? Och hur skall den unga hästen skaffa sig bra grundkondition om den inte kan gå ute och röra sig många timmar per dygn för den har eksem och måste stå inne eller om den går ute så kommer den att vara nedsatt av eksemen. Var finns den här hingsten, vilken trakt? Vilken färg har den?

Såvitt jag känner till så får ingen hingst med spatt något betäcknings tillstånd, kanske en av orsakerna till att man använder Blocket som annons forum för denna hingst.

Såvitt jag känner till så får ingen hingst med spatt något betäcknings tillstånd, kanske en av orsakerna till att man använder Blocket som annons forum för denna hingst.

Gräsligt och bedrövligt! Om SIF hade sett till en bredare avel och slopat bilageregistrering så tror jag att sådant här hade minskat för då hade inte så många varit irriterade på SIFs avelspolitik och man hade samlat ihop islandshästfolket runt islandshästen och kunde utesluta sådana här totalt sanslöst oseriösa avlare ur gemenskapen. Det är avkommor efter sådana här hingstar man vill ha bort och det borde vara förbjudet och belagt med dryga böter att använda hingsten, samt markeras i avkommornas pass att fadern har eksem och spatt och att de är olämpliga att avla på! Suck vad trött jag blir!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka