Sv: Kräsen bland hingstar
Jag avlade tidigare enbart på högt bedömda hästar och brydde mig inte om färgen. Då avlade jag enbart vad jag ville ha själv. Men skall man avla för att sälja måster man tänka efter vad det är marknaden den vill ha. De flesta vill ha en lättriden häst med 4 rena gångarter och supergott lynne samt helst inte brun, svart eller fux och mycket man och svans. Övriga ryttare är ute efter en kanontävlingshäst och även en del av dessa vill gärna ha en häst som inte är brun, svart eller fux, men här är blup, stam. rörelser och bra vilja för tävling mer avgörande.
Vill man avla för den breda marknaden så vill man ha en bra hingst med supergott lynne och ej brun, svart eller fux som dessutom skall passa till ens sto. Så ja, jag är kräsen och erkänner att jag skippar alla bruna, svarta och fuxhingstar eftersom jag inte förväntar mig att avla fram en topptävlingshäst och inte riktigt har det målet heller samt vill kunna sälja avkommorna ganska lätt. Dessutom skall den ha det bästa av lynne, bra grundgångarter och tölt, dvs minst 8 på dessa 4 gångarter, vara framåt men lyhörd och godmodig dvs snäll, samarbetsvillig och positivt inställd till att umgås med människan både på marken och vid ridningen. Helst skall den vara av en grövre modell och ganska stor så den klarar bära de flesta ryttare.
Om den är klass1 eller 2 spelar inte så stor roll och den kan vara obedömd för min del också om jag känner den riktigt väl, bara den har de här egenskaperna och en exteriör som gynnar samling, bärighet och gör den lättriden. Och så vill jag den skall ha en utstrålning så man lägger märke till den och mycket man och svans, gärna så mycket som möjligt. Jag vill avla hästar man blir glad av att se och rida, hästar som är "som hundar", dvs ryttarens bästa vän, en riktig pålitlig kompis som gör sitt bästa. Jag vill ha hästar med ett mjukt, smidigt och vägvinnande steg. Jag vill ha uthålliga, friska och härdiga hästar som passar till långturer. Jag vill ha flotta hästar med mycket utstrålning och rena gångarter, lösa och fina i bogarna, rejält övertramp, självbärande, självsamlande, vilket ger en del lyft, men jag vill ha lyft med luft. Jag vill inte ha den typen som kan knäa sig själv i hakan men knappt färdas framåt...
Så när jag sållat bland godkända hingstar så blir det trots allt inte så många kvar att välja på i slutändan. Alla bruna, svarta och fuxar försvinner ur bilden. Och jag tar bort alla med brunanlaget också för de ger en del bruna avkommor och dem får man dumpa bort för "ingen" vill ha dem. Så där åker brunskäckar, silverbruna, brunblacka (med undantag av Segull som jag skulle kunna tänka mig använda igen) mfl. Jag försöker även undvika alla med röd basfärg och då åker även isabeller, rödblacka, rödskäckar mfl. Kvar blir silversvarta, svartskäckar, musblackar, silvermusblackar, konstantskimlar mfl hästar med en riktigt vacker och mer attraktiv färg på marknaden. De får gärna ha tecken också.
Själv gillar jag riktigt kolsvarta hästar, men det är mycket svårt att sälja svarta hästar, om de inte har något alldeles extra och är inridna. Jag har betäckt med Hlekkur frá Hófi för 3 år sedan och menade då avla en avkomma till mig själv och struntade då i färgen. Det blev ett vackert svart sto men hon blev väldigt lik sin mamma i exteriören, ett stort, vackert skimmelskäcksto på 147 och ren 4-gångare. Jag ville ha en lite grövre häst med pass i. Stoet var den typ man premierar idag och det blev fölet också. Jag ville ha en avkomma som var lik Hlekkur. Så jag sålde det fölet.
Själv är jag väldigt sugen på en egen ridhäst efter Stians mörkröda fux med vanligt svarta Saga som mamma. Tror jag hade fått en kanonhäst om jag vill och får tid att tävla. Jag gillar riktigt röda fuxar med ljus man och svans eller den mörkröda variant som Jarl har. Jag gillar rödblacka också. Men jag har tillräckligt med ridhästar åt mig själv och har inte tid att fara runt på tävlingar. istället betäcker jag med Tims Tjaldur och om nu inte det sällsynta skulle ske att skäckanlaget eller konstantskimmelanlaget byter färggen som det är bundet till, så är jag garanterad att antingen få en rödskäck, svartskäck eller svart konstantskimmel som blir hyfsat lättsåld. Tjaldur har i övrigt också de egenskaper jag söker hos en hingst. Jag tycker han är magnifik!
Mitt andra svarta sto åker till Gaukur. Detta sto ger väldigt mycket gång och högresta och snygga avkommor. Avkomman blir svart eller silversvart. Även om den blir svart så ger Gaukur så pass eleganta avkommor och bra steg och detta sto också, så då kan det bli en riktigt bra tävlingshäst, vilket trots allt går att sälja om den är svart. Dessutom har båda massor av man.
Ebn svart hingst skulle jag vilja använda dock, nämligen min egen uppfödning efter silversvarte Thrymur och undan Saga, Sorti Thor. Den hingsten har allt jag vill ha utom en speciell färg. Honom skulle jag vilja lägga på något av mina ston. Hoppas ägarna visar honom nästa år. Han är bara 4 nu.