Inga problem
Vill bara poängtera att förloppet jag beskrev är i grova drag hur det kan se ut på "min" skola vid ett ärende och andra gör säkert på andra sätt.
Dock så tror jag att kränkningsanmälan som sådan är "samma sak" överallt - alltså det är inte så att en elev blir ANMÄLD någonstans utan det är dokumentation av händelse, man anmäler/dokumenterar att något hänt; för att det ska finnas dokumenterat hos skolan (så man kan följa upp och agera) samt hos huvudman (som både tittar på statistiken över antal ärenden men även på
att och
hur skolan sköter sig - och sedan, när Skolinspektionen kommer på besök vill de se vad man gör - tex en skola med NOLL rapporterade kränkningsärenden är lite misstänkt....
En skola med 15 inrapporterade och säg 12 uppföljda/avslutade är däremot en annan sak).
Samtalet hem är för att göra vårdnadshavare uppmärksam på att "detta har hänt, och vi gjorde såhär".
Skulle man sen ha en situation med återkommande kränkningar, antingen mellan säg samma två elever, eller att en elev återkommande utsätter andra så kan man samla sin sparade dokumentation och använda som underlag i när man behöver göra andra åtgärder än att bara samtala med eleverna och hemmet.