Krångel med gångarter...

fettso

Trådstartare
Kaela hade ju 1 1/2 veckas vila,innan vilan hade vi ju påbörjat tölten innan vilan(håller på att med tränares hjälp lära henne tölta)och det gick bra!!
Nu efter vilan har galoppen(som tidigare var bra)försvunnit,nu tror hon hela tiden att det ska vara tölt:D
Kan ju inte bli ledsen för det,höll på tills vi fick nåt språng galopp i varje varv innan vi slutade.

Men eftersom hon är ny på detta kanske jag bara ska köra tölt ett tag tills hon lärt sig det bra så det blir lättare att hålla gångarterna separerade sen??
Dom tre grundgångarterna är ju bra sedan innan så att säga.

Vad tror ni??:bump:

Sv: Krångel med gångarter...

Kaela hade ju 1 1/2 veckas vila,innan vilan hade vi ju påbörjat tölten innan vilan(håller på att med tränares hjälp lära henne tölta)och det gick bra!!
Nu efter vilan har galoppen(som tidigare var bra)försvunnit,nu tror hon hela tiden att det ska vara tölt:D
Kan ju inte bli ledsen för det,höll på tills vi fick nåt språng galopp i varje varv innan vi slutade.

Men eftersom hon är ny på detta kanske jag bara ska köra tölt ett tag tills hon lärt sig det bra så det blir lättare att hålla gångarterna separerade sen??
Dom tre grundgångarterna är ju bra sedan innan så att säga.

Vad tror ni??:bump:

Det är lätt att dom tappar något annat när man håller på att träna en viss sak. Bry dig inte så mycket om det tycker jag, utan träna på det du tycker behövs för tillfället. Träna även på styrkan, kondisen och muskelbyggnad det behövs i alla gångarterna till slut.
Skynda inte på något och låt hästen vara lugn och avslappnad, mjuk och smidig, samt arbeta bakifrån och fram vid tölten, för annars är det lätt den går upp med huvudet och spänner halsen (min gör så :smirk: )
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 317
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar