Lycanthrope
Trådstartare
Är det vanligt att tränare inom kraftskapande ridkonst rekommenderar skarpa bett (tex stång av olika slag och tom i ett fall postkandar), även på yngre outbildade hästar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka faror kan man hänvisa till vid en diskussion?
Jag skulle hänvisa till att en ung häst eller en häst som ska omskolas behöver tydlig och enkel guidening från tygeln. När en okunnig/orutinerad häst ska lära sig något nytt blir det ju oerhört svårt och krångligt att förstå och tolka signalerna från ett stångbett, särskilt med tanke på att stången ger tryck på nacke/haka i stället för den enkla grunden som bygger på tryck från en sida i taget. Varför göra det svårare än det är för hästen liksom
Tanken med stångbett är ju att hästen redan kan alla grunderna och mestadels följer sätet även i svårare rörelser, man behöver inga direkta och indirekta tygelhjälper längre. Men den behöver skolas till detta via ett enklare redskap, tex tränsbett. Man måste börja i rätt ände så att säga.
Sen kan man ju alltid säga att man inte känner sig tillräcklig rutinerad för stångbett själv också, då brukar dom ge sig.
Bra svar
Det är lite så jag tänker också.
Bridong och stång då?
Det låter klokt
Det verkar finnas många olika sätt att se på det, men jag håller med i det du skriver.
På de kurser jag har varit på pratar men inte om enhandsridning - och jag har tyvärr inte vågat fråga varför en mkt orutinerad ryttare ska rida runt på en oskolad häst med denna typ av bett på dessa kurser. väldigt bakvänt enligt mig.