Kraftig handridning ordineras av B-tränare?

Sv: Kraftig handridning ordineras av B-tränare?

Håller med och det understrukna stämmer nog tyvärr när du säger det.......:cool: Jag har inte haft nån själv med några såna problem men jag har sett en del och aldrig att tränaren sitter upp......jo hopptränare kan göra det:angel:

EN ursäkt från en som brukar rida är att denna inte ville bli varm o sen kall- när det var elever efter mig samt senhöst o på bortaplan för tränaren.
Helt OK!

Jag hade väl inga problem, men ville se min häst gå sådär wunderschöön igen:love::banana::angel:

Nu vet jag egentligen inte vad en licensierad B-tränare har med klassisk ridkonst att göra men ändå....

De flesta som rider är "saliga i sin tro", vissa tränare är mer sektledare än andra (och det gäller inte enbart de som är licensierade hos Ridsportförbundet). Jag har själv sett hästar göra liknande saker som den du beskriver och påpekat att man kanske ska prova någon annan tränare eller träningsmetod - men nej, den här tränaren är den bästa... Man kan inte göra så mycket mer än så, eller?

Att inte dressyrtränare sitter upp beror kanske på att en del inte längre är så aktiva ryttare? (De vi tränar för sitter upp om dom behöver för det mesta.)

Det låter som att detta har pågått en längre period. Eftersom ryttaren verkar lyssna på dig i alla fall lite så kanske du skulle kunna fråga henne om hon tycker att strategin fungerar då flera tränare har sagt att hon ska "ta igenom". I så fall skulle ju problemet vara borta. Genom att ställa frågeställningen ur den vinkeln och låta henne själv ha svaret så kanske hon kan tänka om.
Hoppas att du kan nå henne så att den stackars hästen får en trevligare framtid!

Ha det gott
Annika

Jag hörde senast igår om en yngre tjej som tränat ett tag för en annan tränare istället för sin vanliga dressyrtränare. Hennes häst är lättstressad och med den nya tränaren har hästen hittat en lugn och är tillfreds med ridningen på ett helt annat sätt. Ryttaren har tänkt sig att på sikt rida för båda dessa tränare och tyckte för ett par veckor sedan att de kommit så pass lång att hon ville prova rida för sin dressyrtränare igen.
Tränaren hade omgående talat om att hästen inte fick gå som den gjorde utan hon skulle banka på och driva fram, fram, fram. Hästen tokstressade och tjejen grät när hon kom därifrån. Hon menade efteråt att hon kände hur totalt fel det blev och hur spänd, stressad och olycklig hästen blivit av den ridningen. Det tog henne 5 dagar innan hästen var bra att rida igen.
En jobbig erfarenhet fick hon, men ack så dyrbar. Den har hon nytta av resten av sitt ryttarliv.
(Man ska lyssna på tränarna, men komma ihåg att tänka själv.)

Jag red för en tränare som är BRA men jag var lite skeptisk till utifrån hästarnas upplevelse av tränaren ifråga (bra öga och bra tekniskt menar jag alltså). Efter första träningen tog det ett par veckor innan hästen var tillräckligt mottaglig i skallen igen för att rida.
Andra träningen red tränaren ett pass själv, efter det tog det två månader innan hästen var normal i skallen igen.

Nu är ju det ett extremfall och min häst är ganska lättstressad-/pressad, men när jag ÄNTLIGEN hittat en tränare som ger oss en lugn och harmonisk inverkan och boost framåt i 1-2 veckor efteråt istället för tränare som gör att vi backar tillbaka i kommunikationen/stressnivån minst 1-2 veckor efteråt, då byter man inte gärna! :p

Nej när man hittar rätt så gäller det att hålla i tränaren. Men visst är det skönt att hitta rätt!!

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar