Kraftig handridning ordineras av B-tränare?

true_blue

Trådstartare
Apropå våra trådar om händer och mun och sits osv....

- Finns det något berättigande för att först med våld tvinga hästen att gå i form, för att därefter rida i alla gångarter med en protesterande häst som ofta stegrar?
Tränaren som kommer till oss då och då och tränar några ekipage, är B-tränare och hyfsat "känd". Hon säger rätt saker när man pratar, men det jag har sett är närmast djurplågeri.
Ser också när hästen ska gå i öppna på spåret en helt rak häst med halsen närpå 90 grader inåt.
Har frågat ryttaren, som säger att hon har varit för mesig och fuskridit förut, nu måste hon ta igenom XXXX.
Jag hoppas verkligen att det här inte är det man vill? - Och hjälp mig! Jag står inte ut med att se spektaklet dag efter dag hästen stegrar och kastar sig - farligt! - det blir om möjligt värre när tränaren INTE är med...

- OCH jag har sagt till tjejen vad jag tycker. Hon verkade att lyssna först, hon är bekymrad att det inte fungerar och hon älskar sin häst. MEN tränaren lyckas övertyga om att det ska bändas och bråkas...:eek:

Senast ändrad:
Sv: Kraftig handridning ordineras av B-tränare?

Om hästen protesterar så kraftigt och under så lång tid borde ju vem som helst förstå att något är fel. Om man då bytt ridsätt just som det här problemet tillkom känns det ju som att det borde vara nära till hans att misstänka att det är det som är fel.
En häst ska inte protestera så! Det ska vara roligt att rida(för både ryttare och häst). Självklart kan någon häst känna sig provocerad och fräsa ifrån om vi gör fel eller om vi själva ställer mer krav än den är van vid. Men inte så mycket och under så lång tid. Då gör man ju fel som inte kommer till bukt med problemet.

Nej det finns inget berättigande för det och jag tycker att det är bra att du säger ifrån. Det är inte att "lägga sig i", det visar på civilkurage. Alla hästar passar inte för allt och om hästen som man har inte vill göra samma sak som man vill själv, så får man helt enkelt byta häst. Fortsätt du att försöka få den här tjejen att förstå det, tränaren lär du inte kunna ändra på.

Vad modig du är som sa ifrån! Det har jag aldrig vågat.

De gånger det blivit för mycket för mig när andra ridit "elakt" samtidigt som jag har jag hoppat av min häst och gått därifrån.

Enda anledningen jag kan se till att rida en häst med halsen i 90 graders vinkel är att stretcha musklerna runt bogen ordentligt, vilket görs i skritt med hängande yttertygel och mjukt ledande innertygel, eftersom spänning och tvång motverkar syftet ganska hundraprocentigt. Denna övning har dock förstås inget med öppna eller att "få igenom" hästen att göra, eftersom man varken ställer eller böjer hästen. Det är inte dressyr, det är stretching. En uppsutten motsvarighet till att "nå moroten" vid sidan av kroppen.

Du behöver inte fråga oss om det som den här tränaren lär ut har något berättigande, du har sett tillräckligt med bra ridning och är tillräckligt rutinerad för att veta att det är skit. Bra att du tog diskussionen med ryttaren, även om det inte verkar som om det har tagit så har du förhoppningsvis lyckats så ett frö till eftertanke i alla fall.

Förväntar du dig att en enda person skulle svara JA på din fråga? dvs skulle säga att det är berättigat och acceptabelt och vettigt?

Det är ju fruktansvärt att en etablerad tränare lär ut detta.
Tyvärr faller lika mycket ansvar på hästägaren och ryttaren, oavsett om man inte är så rutinerad bör magkänslan säga en att det är fel väg att gå.

Sorgligt. Dåliga tränare finns lite här och där och det är synd om de ryttare som inte genomskådar detta. Tyvärr är det svårare att få ryttare att lyssna och se sanningen när det handlar om en tränare som dels har utbildning och som dessutom är relativt känd.
Det är bara att hoppas att ryttaren kommer till insikt.

Jag hörde senast igår om en yngre tjej som tränat ett tag för en annan tränare istället för sin vanliga dressyrtränare. Hennes häst är lättstressad och med den nya tränaren har hästen hittat en lugn och är tillfreds med ridningen på ett helt annat sätt. Ryttaren har tänkt sig att på sikt rida för båda dessa tränare och tyckte för ett par veckor sedan att de kommit så pass lång att hon ville prova rida för sin dressyrtränare igen.
Tränaren hade omgående talat om att hästen inte fick gå som den gjorde utan hon skulle banka på och driva fram, fram, fram. Hästen tokstressade och tjejen grät när hon kom därifrån. Hon menade efteråt att hon kände hur totalt fel det blev och hur spänd, stressad och olycklig hästen blivit av den ridningen. Det tog henne 5 dagar innan hästen var bra att rida igen.
En jobbig erfarenhet fick hon, men ack så dyrbar. Den har hon nytta av resten av sitt ryttarliv.
(Man ska lyssna på tränarna, men komma ihåg att tänka själv.)

- Min erfarenhet säger mig att detta är åt helvete. Men tjejen säger att hon ridit för flera som alla har sagt att hon måste "ta igenom" att hästen är olydig och inte lyssnar. Tydligen har den stegrat för fler tränare.

Jag har undvikit att lägga mig i eftersom jag vet att det kan bli känsligt, men trodde att när man tränar för tränare får man bra hjälp. Det här med handridning förvånar mig! Att det finns någon som kan utbilda så! Har dom missuppfattat nån kurs på senare tid eller?

Enda trösten just nu är att en annan tjej som ridit för samma tränare hoppar av - då blir det kanske för få för att vara intressant för tränaren.

Det finns många dåliga tränare, men det vet vi väl redan? Alla har vi nog stött på det?
Men "går i form med tvång":confused: Är det ens möjligt:confused:

Sen att hon ridit för mesigt, ja det har jag själv gjort, och det är lätt att hamna där om man slarvar och inte rider igenom utan bara åker runt. Hästen går bekvämt ch trevligt och undviker allt som innebär att verkligen använda kroppen, det ger ingenting och det är naturligt att en tränare vill rätta till det.

Det händer t o m att hästar protesterar för att dom faktiskt inte själva väljer den jobbigare vägen utan hellre går kvar i sin bekväma "form". Böja igenom kroppen bättre, tex, det är jobbigt om hästen inte brukar behöva göra mer än böja på halsen åt sidan....

Så vi påstår väl inte att hästen aldrig kommer att protestera?

Men så som du beskriver det, försöker de få till något via munnen i första hand. Det finns ju många dåliga exempel på, men en del brukar försvaras här :confused: (minns den hemska filmen från PK:s misslyckade försök på den stackars stressade hästen på en clinic :crazy:)

Min häst protesterar också när vi kräver mera av henne, mera böjning, mera aktivitet bakifrån. Hon gör det inte genom att stegra, det ligger inte för henne, utan är betydligt smartare, hon blir "rädd" för saker och försöker använda det (med mindre framgång numera dock så har det minskat betydligt) Det är inte acceptabelt. Men den här tränaren tillåter aldrig att man börjar försöka mecka med handen, vilket är det som ligger närmast för de flesta. Använda handen, men aldrig dragande eller låst.

Jag tror du vet svaret på din fråga att det är en dålig tränare, men den där tjejen måste kanske också fundera över varför hennes häst protesterar så våldsamt hon har ju ett stort ansvar att själv tänka över om det dessutom varit samma sak tidigare? Det borde även tränaren ta upp med henne.

Jag avskyr såna tränare för egen del utifrån den bild man får av din beskrivning. Men vem skulle inte säga det?

På din beskrivning låter det som djurplågeri, och vem här skulle försvara något sådant och säga att det är OK o helt i sin ordning?

Om hästen protesterar så kraftigt som du skriver, och har gjort under en tid och inte vid ett enstaka pass, så borde man ta sig en funderare på hur hästen mår. Kontakta veterinär vore lämpligt, om inte annat för att utesluta kroppsliga bekymmer.

Det är verkligen jättebra att du försöker prata med tjejen ifråga, hoppas du fortsätter orka påverka henne.

När det gäller mesridning så är vi tyvärr överlag i det här landet alldeles för mesiga när vi rider. Det fises runt både här och där på banorna istället för att verkligen gymnastisera hästarna, komma till vettigt arbete någon gång. Många är de tränare o elever som rider femtielva varv på volt i samma malande tempo, länge, utan en endaste liten övergång eller formändring.

Jag kan tycka att det är fel av tränaren att be eleven gå in i clinch med hästen om hästen har fått göra som den vill tidigare- om det är det som det handlar om:confused:

Det krävs timing o kunskap för att få "loss" en häst så.
då borde tränaren sitta upp själv o göra jobbet, så korrigeringen inte leder till en fruktansvärt ovillig häst, med en matte som känner hopplöshet.

Man kan böja halsen men då får man inte vara hård på ytter o det är skänkeln som ska lossa. Reser den sig- ja då är det handridning.

Blir trött på tränare som inte har kunskapen att hjälpa sina elever. De ger de rätta råden- för en häst som förstår det. Annars måste man kunna bättre knep o knåp eller sitta upp o visa var skåpet ska stå. Tyvärr gör många inte det o det blir en evig korrigering. År ut o år in........

Om hästen o heller inte ryttaren kan... hur fanken är det tänkt att få det att funka?

- Tack Axel! Det kanske kan gå att sälja tanken att tränaren själv borde sitta upp och visa.... Då kan hon också själv se hur hästen verkligen lider.

Jag är iallafall glad att de här idéerna om handridning inte verkar vara någon ny trend utan mer enstaka individer som fått för sig något...

Om hästen inte lyssnar på ryttaren borde de bemöda sig med att ta reda på varför. Det finns nog en del grundläggande arbete som inte är gjort låter det som. Men som alla påpekar, det finns ju idioter överallt. Tvingar man en häst in i en form så blir det ju inte en ändamålsenlig form. Det vet alla som har lite kläm på detta med ridning. Be tränaren sitta upp kan man ju alltid göra, men det är inte säkert det ger någonting. Det är mycket möjligt att det är en sådan som tror man kan rida på styrka och tvång.
Såg för övrigt en träning för islandstränare i somras som gav mig gåshud. Han menade att ryttare skulle driva och hålla emot i handen. Ryttaren satt tillslut och höll med spikraka arman för allt vad hon var värd, i tyglarna. Tränaren manade: "Driv på, driv på" "du måste hålla på tills han ger sig" (ger sig?? hästen förstod ingenting) Hästen visste inte vart han skulle ta vägen, ryggade mer och mer och höll på att gå uppåt, men upptäckte att han kunde undkomma detta obehag genom att dra munnen mot bringan. "Bra, nu förstår han" var tränarens kommentar. :eek:
När jag blev tillfrågad av ryttaren efteråt vad jag tyckte var jag ärlig och talade om hur illa jag tycker det är att försätta en häst i den situationen. Det resulterade i att jag blev utskälld.....ja... konstiga tränare finns det tyvärr gott om verkar det som.

Ett litet tillägg bara:

Jag kan tycka att det är rätt obehagligt utöver det att hästen uppenbarligen mår dåligt att sätta ryttaren i skiten så. För en häst som stegrar sig kan vara jäkligt farligt. Och att då genom den här ridningen trigga igång det beteendet och inte komma ur det känns för mig inte alls lämpligt med tanke på ryttarens säkerhet. Det kan sluta riktigt illa för alla parter.

FÖ är väl jag en av dem som ofta vidhåller att man kan inverka med handen på många olika vis. Och kanske då klassas som en som förspråkar handridning, trots att jag vill till lätthet och känslighet fram och förespråkar att rida hela hästen. Men oavsett att jag tror man kan påverka mycket med handen om man gör det rätt så skulle inte jag heller använda någon hand på en häst som reser sig.
Då är det fram som gäller. Dels för att hästen inte kan resa sig om den går fram= för ens eget väl och ve är det bra. Men också för att den går för lite fram iom att den går upp och är borta från hjälperna framåt.

Jag förstår om man som tränare inte vill sätta sig på en häst som reser sig. Men om det är ridningen i sig som provocerar fram det genom att man gör fel och är för hård i fram borde man som tränare kunna läsa av det. Och då borde man våga hoppa upp iom att man som tränare borde rida bättre än så.
Dock hade jag aldrig hoppat upp på en häst som reser sig för att den är ouppfostrad/rädd etc som är svårare att få bort. Då tar jag det från marken eller så får ägaren rida. Jag har inte lust, tid eller ork att få en stegrande häst över mig.
Tyvärr kanske tränaren har för lite kunskap för att inse att det är den hårda metoden som provocerar fram det.

jag har sett det en miljon gånger

det handlar om attityd

jag sätter en stor peng på att hästen har rätt ont någonstans om den protesterar så kraftigt

Min erfarenhet är att ryttare sällan är mottagliga för sådant, hade de varit det så hade de aldrig hamnat där utan varit mer lyhörda för hästens signaler och deras magkänsla hade fått dem att reagera och de hade inte ridit för dylik tränare

Jag kan tycka att det är fel av tränaren att be eleven gå in i clinch med hästen om hästen har fått göra som den vill tidigare- om det är det som det handlar om:confused:

Det krävs timing o kunskap för att få "loss" en häst så.
då borde tränaren sitta upp själv o göra jobbet, så korrigeringen inte leder till en fruktansvärt ovillig häst, med en matte som känner hopplöshet.

Man kan böja halsen men då får man inte vara hård på ytter o det är skänkeln som ska lossa. Reser den sig- ja då är det handridning.

Blir trött på tränare som inte har kunskapen att hjälpa sina elever. De ger de rätta råden- för en häst som förstår det. Annars måste man kunna bättre knep o knåp eller sitta upp o visa var skåpet ska stå. Tyvärr gör många inte det o det blir en evig korrigering. År ut o år in........

Om hästen o heller inte ryttaren kan... hur fanken är det tänkt att få det att funka?

Håller faktiskt med dig i det mesta

även om jag inte gillar att "lossa" utan föredrar löstillåta

Jag fattar inte... om eleven har uppenbara problem så är väl tränarens uppgift att backa bandet eller att sitta upp själv.
De borde kunna utläsa om det är ryttaren som ger upphov till att hästen reser sig eller om hästen gör det iallafall.
Helt klart fattas det något o en B-tränare borde kunna se problemet- tycker jag.
tyvärr brukar dressyrryttare inte vilja sitta upp- när det är problem. Då om ngn gång borde de göra ngt. Kanske tömköra till att börja med.

Jag fattar inte... om eleven har uppenbara problem så är väl tränarens uppgift att backa bandet eller att sitta upp själv.
De borde kunna utläsa om det är ryttaren som ger upphov till att hästen reser sig eller om hästen gör det iallafall.
Helt klart fattas det något o en B-tränare borde kunna se problemet- tycker jag.
tyvärr brukar dressyrryttare inte vilja sitta upp- när det är problem. Då om ngn gång borde de göra ngt. Kanske tömköra till att börja med.

Håller med och det understrukna stämmer nog tyvärr när du säger det.......:cool: Jag har inte haft nån själv med några såna problem men jag har sett en del och aldrig att tränaren sitter upp......jo hopptränare kan göra det:angel:

Håller med och det understrukna stämmer nog tyvärr när du säger det.......:cool: Jag har inte haft nån själv med några såna problem men jag har sett en del och aldrig att tränaren sitter upp......jo hopptränare kan göra det:angel:

Min mentor när det gäller både ridning och instrukörsundervisning var väldigt noga med att instruktören alltid ska vara ridklädd för att kunna sitta upp när det behövs. Det tycker jag är självklart både för mig och om jag rider för tränare, att tränaren ska sitta upp om det finns behov av det.

Framför allt är det väl ngt som är j.ligt fel om man som tränare inte vill sitta upp själv för att hästen reser sig, men tycker det är helt ok att köra på när eleven rider, även om hästen regelbundet reser sig.

Jösses. Fy fanken säger jag.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar