Kraftfoderersättning för fläskisar?

Totola

Trådstartare
Hur gör ni med kusarna som inte får något kraftfoder? Som "ersättning" till kraftfoder men för att ändå få något att smaska på.
Har ni några bra knep för att pållarna inte ska känna att de blir utan? :p Eller skippar ni det helt enkelt?

Sv: Kraftfoderersättning för fläskisar?

Min fröken får lite uppblött betfor och lucern med vitaminer/mineraler...

mina tjockisar får en näve pelleterat mineralfoder. Det är smaskens, tycker dom.... :d

Några morötter skramlar alltid gott i krubban ;) Eller en näve krafft.
I alla fall när boxkompisarna får kraftfoder, annars kan man lika gärna skippa tycker jag.

Min fröken får lite uppblött betfor och lucern med vitaminer/mineraler...

Hur fungerar det mad bantande hästar? Lucernen säger ju sig självt tycker jag att det innehåller mer näring så man isf borde låta bli, betforen - hur är det med den? Energi är det ju, men sådan som sätter sig?

Några morötter skramlar alltid gott i krubban ;) Eller en näve krafft.
I alla fall när boxkompisarna får kraftfoder, annars kan man lika gärna skippa tycker jag.

Fast det tar ju slut så fort (en näve krafft) :p
Funkar säkert för många, men storglufsarhästarna som skulle sätta i sig ett kilo krafft på någon minut då? ;)
Jag personligen skulle nog inte vilja ge några stora mängder morötter, ett par som utfyllnad är såklart en annan femma, men inte om det ska ta såpass lång tid att äta så hästen inte känner att den blir utan...

Lusernhack är jättebra. Det tar lång tid att äta, men smakar gott. Dessutom är det ju så att fläskisarna gärna kan få ha en lite högre porteinkvot i sitt foder än spinkisarna, och då passar det ju bra att byta ut lite av höet mot lusern. Lusern är även bra att ge om man har bytt ut en del av höet mot halm.

Mina får lucernhack, morötter och en liten skvätt betfor.

Immer

Det finns också (förutom tipsen du redan fått) nåt som heter aspbark. Det innehåller låg mängd näring per kg (3MJ och 13g smb rp/kg). Det ska också hjälpa mot hästar som biter på träd... tror jag att jag hört.
Har inte prövat dem själv men funderade på det när jag hade min häst (hon är i himlen nu).
Det enda jag då hittade var dock aspbarkpellets som olika företag satt ihop (sökte på nätet) och då innehöll de mer näring eftersom det tillsatts vissa andra medel (t ex melass tror jag?) men fortfarande lågt i jämförelse med andra "krubbfoder".

Fast det tar ju slut så fort (en näve krafft) :p
Funkar säkert för många, men storglufsarhästarna som skulle sätta i sig ett kilo krafft på någon minut då? ;)

Tror inte det har med ättiden att göra om hästen känner att den blir utan utan det är snarare själva utdelningen av fodret som den "behöver". Sen om den får en skivad morot som tar 20 sek att äta upp så bryr den sig sen inte att de andra käkar kraftfoder i några minuter till. Den har ju förhoppningsvis grovfoder att äta på sen. :)

Det finns också (förutom tipsen du redan fått) nåt som heter aspbark. Det innehåller låg mängd näring per kg (3MJ och 13g smb rp/kg). Det ska också hjälpa mot hästar som biter på träd... tror jag att jag hört.
Har inte prövat dem själv men funderade på det när jag hade min häst (hon är i himlen nu).
Det enda jag då hittade var dock aspbarkpellets som olika företag satt ihop (sökte på nätet) och då innehöll de mer näring eftersom det tillsatts vissa andra medel (t ex melass tror jag?) men fortfarande lågt i jämförelse med andra "krubbfoder".

Jag ger mina hästar lite aspbarkspellets för att de inte ska bita på ligghallen, trästolpar osv. Dom gillar detta, dock.
Tyvärr låg energi o låg protein, men eftersom aspbarken innehåller ju mineraler (rötterna i aspbarkträden innehåller mineraler, som älgar gärna barkar av! o det brukar gillas av hästarna).
10% melass och 90% aspbark.
MJ 7,3 och 54 i smrp, 14 i Ca och 1 i P och 2 i Mg och 0.04 selen. Lite gott o tugga på det istället för att ligghallen ska ätas upp.... :eek:
Sedan så ska aspbarkspelletsen vara bra för skelettet o lederna. Men tja, jag vet inte riktigt om det verkligen stämmer, men jag har läst en intressant historia om en travhäst Dan Patch i USA som tävlade med bra resultat. Ägarna gav hästen bark blandat med annat foder.

Tror inte det har med ättiden att göra om hästen känner att den blir utan utan det är snarare själva utdelningen av fodret som den "behöver". Sen om den får en skivad morot som tar 20 sek att äta upp så bryr den sig sen inte att de andra käkar kraftfoder i några minuter till. Den har ju förhoppningsvis grovfoder att äta på sen. :)

Kan vara så men jag är lite skeptisk för egen del :p
När min fått ½kg krafft pellets per mål (vilket ju inte är mycket, men bra mycket mer än en näve krafft eller en morot) så har den satt i sig det efter sisådär en minut. Och då ser den lite orolig ut som "jag vill ha mer!" i synnerhet om den fått bland dom första, då hinner den äta upp långt innan man fodrat klart.

Kanske är lite individuellt eller så är det jag som inbillar mig :angel: boxgrannen äter så himla sakta, den har fått mindre men tar tre gånger så lång tid på sig. Då får man inte lika dåligt samvete över att ge lite. Likaså med höet, den tar det mer ro och tar matpauser då och då för att titta på omgivningen medans den matstressade kusen käkar upp sina sisådär 7-8kg ensilage på nån timme trots fri tillgång ute :p får ransonera (intag/kväll) trots att man packat så mycket det bara går i en säck.

Aspbark lät lite spännande!
Skumt tanke att fodra "trä" till hästarna... :crazy: är det dyrt jämfört med övriga alternativ?

Lusernhack är jättebra. Det tar lång tid att äta, men smakar gott. Dessutom är det ju så att fläskisarna gärna kan få ha en lite högre porteinkvot i sitt foder än spinkisarna, och då passar det ju bra att byta ut lite av höet mot lusern. Lusern är även bra att ge om man har bytt ut en del av höet mot halm.

Det har jag aldrig hört faktiskt, varför är det mer ok att ge överdos av protein till fläskisarna?
Värdena på silaget verkar lite FÖR bra, därav nedskärningen på kraftfodret. Men tror att det är rätt höga proteinvärden också (ryggarna blev snabbt fina!). Vill inte göra ändringa i grovfodret -rätt opraktiskt och bra silage i övrigt, så då återstår att ta bort kraftfodret. När man inte lyckas känna revbenen ens om man gräver sig ner i fläsket känns det illa! :o

Fast 1/2kg Krafft*2, oavsett sort är betydligt mer än "krubbskrammel", iaf i mina ögon. :) Det utgör ju en betydande del av foderstaten. Det är ungefär vad jag ger mitt digivande sto, i mängd sett. När hon inte diar mer och bara behöver krubbskrammel, ja då pratar jag om några dl korn, havre/annat kraftfoder eller några morötter typ.

Om du vill kunna ge mindre men att det tar längre tid att äta så vet jag att det brukar tipsas om att lägga några större stenar i krubban. Då måste de flytta på dem fram och tillbaks för att komma åt pelletsarna i botten. Kanske kan vara något? :)

Vilken smart idé! :idea:
Vad snopen han skulle bli! :rofl:

(och ja, ½kg*2 krafft VAR en betydande del av foderstaten på den tiden det behövdes, nu är grovfodret "för bra" men har varit för seg med att skära ner...)

:angel: "konstig mat matte ger nuförtiden, hårt är det också och ger skav på mulen..." :D

Nej, men då kanske det räcker med bara en näve pelletsar så blir det billigt och bra för dig också. :idea:

Hur fungerar det mad bantande hästar? Lucernen säger ju sig självt tycker jag att det innehåller mer näring så man isf borde låta bli, betforen - hur är det med den? Energi är det ju, men sådan som sätter sig?

Jag började med betfor då hon skulle äta butta en period. Blandade med 50/50 lucern...och vi pratar halvkilon i ts. Detta i kombination med hö visade sig vara strålande för min fröken som är extremt lättfödd. Hon är fin i kroppen och i pälsen. Är pigg och positiv. Ser inte ut att lägga på sig nåt utan tvärtom har hon blivit lite smärtare;) Hon får detta en gång om dagen, resten är det enbart högivor.

VARFÖR måste en häst alltid smaska på något ? Behöver den inget så ge då inget. Den lär inte bli sur på dig för det.

Mineralpellets och äpplen/morötter får min lånehäst. Han nöjer sig mycket väl med det när de andra får sitt kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka