Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min fröken får lite uppblött betfor och lucern med vitaminer/mineraler...
Några morötter skramlar alltid gott i krubbanEller en näve krafft.
I alla fall när boxkompisarna får kraftfoder, annars kan man lika gärna skippa tycker jag.
Fast det tar ju slut så fort (en näve krafft)
Funkar säkert för många, men storglufsarhästarna som skulle sätta i sig ett kilo krafft på någon minut då?![]()
Det finns också (förutom tipsen du redan fått) nåt som heter aspbark. Det innehåller låg mängd näring per kg (3MJ och 13g smb rp/kg). Det ska också hjälpa mot hästar som biter på träd... tror jag att jag hört.
Har inte prövat dem själv men funderade på det när jag hade min häst (hon är i himlen nu).
Det enda jag då hittade var dock aspbarkpellets som olika företag satt ihop (sökte på nätet) och då innehöll de mer näring eftersom det tillsatts vissa andra medel (t ex melass tror jag?) men fortfarande lågt i jämförelse med andra "krubbfoder".
Tror inte det har med ättiden att göra om hästen känner att den blir utan utan det är snarare själva utdelningen av fodret som den "behöver". Sen om den får en skivad morot som tar 20 sek att äta upp så bryr den sig sen inte att de andra käkar kraftfoder i några minuter till. Den har ju förhoppningsvis grovfoder att äta på sen.![]()
Lusernhack är jättebra. Det tar lång tid att äta, men smakar gott. Dessutom är det ju så att fläskisarna gärna kan få ha en lite högre porteinkvot i sitt foder än spinkisarna, och då passar det ju bra att byta ut lite av höet mot lusern. Lusern är även bra att ge om man har bytt ut en del av höet mot halm.
Hur fungerar det mad bantande hästar? Lucernen säger ju sig självt tycker jag att det innehåller mer näring så man isf borde låta bli, betforen - hur är det med den? Energi är det ju, men sådan som sätter sig?