Kraftfoderersättning för fläskisar?

Sv: Kraftfoderersättning för fläskisar?

Förr-förra vintern fick vår häst inget kraftfoder alls men han fick lite morötter och mineraler.

Jag upplevde inte att han blev "ledsen" om hans krubbskrammel tog slut långt innan de andra hästarna ätit upp. När det var slut så började han på höet som han hade väldigt gott om. Inga sura miner där inte. :)

VARFÖR måste en häst alltid smaska på något ? Behöver den inget så ge då inget. Den lär inte bli sur på dig för det.

Det är inte alltid så lätt i ett stort kollektivstall när alla får samtidigt. Har man då en extremt matfixerad ranghög häst (som jag har) så nöjer hon sig inte med att vara utan. Hon riskerar att skada boxen eller sig själv i sin frustration. Inte så bra med en häst som nyligen opererats.

Bara hon känner att hon får något går det dock bra. Nu när hon varit konvalencent har jag gett lite lucernhack och äpplen och en näve musli.

Det är inte alltid så lätt i ett stort kollektivstall när alla får samtidigt. Har man då en extremt matfixerad ranghög häst (som jag har) så nöjer hon sig inte med att vara utan. Hon riskerar att skada boxen eller sig själv i sin frustration. Inte så bra med en häst som nyligen opererats.

Bara hon känner att hon får något går det dock bra. Nu när hon varit konvalencent har jag gett lite lucernhack och äpplen och en näve musli.

Fast det är rätt illa med icke-mathysteriska hästar också.. Vid två (!) tillfällen har jag glömt att slänga in kvällshöet till ena kusen innan jag åkt hem från stallet, för att jag alltid brukade slänga in höet redan innan jag tog in hästarna men ibland lämnade kvar den kusens hö för att det skulle vara uppblött ett tag till. Och så i efterhand när man kommit på det så har jag tänkt att - "jag tyckte han såg lite deppig ut...." :crazy: tog taxi ut klockan 3 på natten en gång (orkade inte cykla ut för 3:e gången med jobb dagen efter och allt) för att jag kom på att jag inte lagt in höet :angel:
Den andra skulle man aldrig kunna glömma för att den ser till att man kommer ihåg! Den "mathetsiga".

Litet sidospår, men jag håller med. Inte trevligt för stämningen i stallet heller med hysterisk häst som håller på att riva stället, blir stressigt.

Det trixia blir nu när hon går ut med fri tillgång på hösilage i hagen, men nu motioneras hon och får en smal diet på ett 0,2 kg lucern, 1 kg havre, 30 gr betfor och mineraler. Det blir typ 2 kg hö till natten och så kan hon noppa halm.

Mina har ju också fri tillgång på hösilage, och på många sätt är det kanon men med foderstaterna spricker det :angel:
Har alldeles för mycket energi i silaget (beroende på hur mycket de får i sig såklart, har räknat på 8kg TS) och mycket mer protein än de behöver. För mycket av allt i princip, utom selen och kanske något mer som jag inte kommer ihåg nu. Skulle mao knappt behöva ge mineraler (riskerar att bli farligt(?) mycket fosfor) utan bara enstaka tillskott..
Kan inte skära ner på ensilaget och jag vill att hästarna ska vara mätta och ha ordentligt med energi för att hålla värmen när det är kallt, och skär man ner på det dom får inne så är ju risken att de hetsäter när de kommer ut istället och får i sig ännu mer. Därav att jag letar icke-näringsrika ersättningar för knubbisen som älskar krubbskrammel! :p

1 dl mineraler och sen hösilage. det duger bra. Vid säsong kanske lite äpplebitar eller nypon... (gratis:))

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka