Kraftfoderersättning för fläskisar?

Sv: Kraftfoderersättning för fläskisar?

Aspbark lät lite spännande!
Skumt tanke att fodra "trä" till hästarna... :crazy: är det dyrt jämfört med övriga alternativ?

Aspbark finns naturligt därute i skogen! :idea: Jag ger gärna mina hästar "naturligt" aspbark som finns bland skogen, men jag vet inte riktigt hur såna ser ut :o o i aspbarkspelletsen som säljs hos foderföretagarna innehåller ju bindemedel (10% melass)för att det ska smaka lite mer, det smakar lite beskt tycker hästarna kanske i början. Men min fölunge FULLKOMLIGT älskar detta.

Man ska ge lite kanske då o då. Enligt gamla travlegenden Sören Nordin (han förespråkar faktiskt aspbarkspellets till hästarna om de har riktigt BRA grovfoder) kan man ge detta till t ex avelsmärrar runt 1-4 kg per dag! och har grovfoder på fri tillgång.
Jag har gett aspbarken till mina hästar i nåt år, o ibland (vissa perioder) äter dom inte detta, oftast vintertid och tidigt vårkanten. Sommaren äter dom gärna detta, mest märren.
Jag forskar vidare om detta.

VARFÖR måste en häst alltid smaska på något ? Behöver den inget så ge då inget. Den lär inte bli sur på dig för det.

Hästar kanske är vana vid att dom alltid fått kraftfoder ibörjan tills matte/husse fått tag på ännu BRA grovfoder, o foderstaten säger att hästarna behöver inget kraftfoder o så får dom grovfodret på fri tillgång.
Min märr funderade lite på det imorse varför hon inte fick något kraftfoder vilket hon är van vid.
Jag tror att dom vänjer sig vid det, men dom får lite betfor morgon o kväll alla tre för att deras magar ska vänja sig vid grovfoderbyte.
Dom åt torrhö tidigare, men eftersom jag tyckte att höet hade lågt proteininnehåll o för hög MJ o att det blev krångligt med foderstatsberäkningen så då krävde jag av min bonde att jag skulle ha ett riktigt BRA hö. Sa först att jag ville ha koensilaget, men han sa att det kunde bli lite drygt att fodra med pga kylan kunde det bilda klumpar (minns inte riktigt vad han sa, men nåt sånt) då fick jag hästhösilage med bra näringsvärdena.
Foderstaten säger att dom behöver bara selentillskott en gång i veckan! :love: Nu är matte väldigt glad medan hästarna funderar....Mest märren....Shettisen bekymrar sig inte, han älskar hösilaget o står därute o käkar ännu ibland tar han paus. Och unghästen äter mycket hon med.

*KL*

Mina får pelleterat mineralfoder, vilket de är saligt ovetande om inte är kraftfoder, sen får de 2 - 5 dl av 'något'. Hur mycket beror lite på av vad, men jag brukar ge av något jag ändå har hemma så att säga. Om jag bara har sådana som inte behöver kraftfoder hemma brukar de få havre eller någon form av 'fibermusli' eller liknande, med låga värden.

Ang om de måste ha något, så nä de måste inte. Men ofta har jag haft en som verkligen behövt kraftfoder, och de blir så avundsjuka om en står och smaskar och de inte får något. Sen är det bekvämt och enkelt att de på kvällen när de ska in sammanknippar det med kraftfoder, så man slipper gå och hämta dem/leta dem i mörkret. Gå in i sig lockar ju inte speciellt alla gånger, och gå in för att äta samma hösilage som de har i hagen lockar ju ännu mindre. Kraftfodret däremot - det lockar =)

Jag ger mina hästar lite aspbarkspellets för att de inte ska bita på ligghallen, trästolpar osv. Dom gillar detta, dock.
Tyvärr låg energi o låg protein,

Tyvärr?? :confused: Det är ju BRA i det här sammanhanget (det tråden handlar om).

Vana och vana. Alla vanor är väl inte bra ? Vanor kan man lära sig av med. Inget mer med det.

Tyvärr?? :confused: Det är ju BRA i det här sammanhanget (det tråden handlar om).

Nej, du har rätt. Det är INTE dåligt för hästar, som behöver något att tugga på om de har bra hö, så kan aspbarken vara bra som kompletterande till höet.

Någon ersättning för kraftfoder behövs inte. Kraftfoder ges ju bara om grovfodret inte täcker behovet.

Lågt energi är bra men inte bra med lågt proteinvärde eller??

Det beror ju på vad det är för proteinvärde i grovfodret, förstås.
Har amn ett grovfoder med högt energi men lågt protein så är det förstås ingen bra kombination att ge aspbark som kompletteringsfoder.

Jag ger faktiskt ingenting i krubbskrammelväg när de andra hästarna får. Jag upplever att hon är mycket lugnare och mindre stressad när hon inte väntar på att få något "supersmarrigt".

I början när det fortfarande är vana vid att få kraftfoder blir de naturligtvis snopna, men det går över rätt snabbt. En häst tänker ju inte nödvändigtvis "min granne får havre, det vill jag också ha". De blir glada för grovfoder med, men brukar ändå ta sig tid att tugga det och dyker inte över det som glupande vargar som de kan göra med kraftfoder.

Mineraler och andra tillskott ger jag uppblandat i några nävar blötlagda lucernpellets en gång om dan medan jag sköter om henne. Men de är bara halvgoda, hon föredrar faktiskt sitt vanliga grovfoder.

VARFÖR måste en häst alltid smaska på något ? Behöver den inget så ge då inget. Den lär inte bli sur på dig för det.

Nej, såklart. Men tråkigt att bygga upp "matstress" på en häst som man vet har tendenser till det genom att inte ge något alls. Sen är jag säkert överdaltande som inte vill att det ska ta slut så fort heller, får dåligt samvete när man ser hästens blick (kraftfodret är höjdpunkten på dagen!) :p

Nej, såklart. Men tråkigt att bygga upp "matstress" på en häst som man vet har tendenser till det genom att inte ge något alls. Sen är jag säkert överdaltande som inte vill att det ska ta slut så fort heller, får dåligt samvete när man ser hästens blick (kraftfodret är höjdpunkten på dagen!) :p

Fast DET lär bli svårt :devil: Det sista. De brukar ha 'den där blickan' oavsett stor eller liten portion. Mycket vill ha mer helt enkelt, så där tycker jag du förmänskligar ordentligt.

Hehe förmodligen! ;) Tänkte snarare att om den får "mycket" fast av sånt som inte är lika smakligt som kraftfoder så kanske den vänjer bort lite av den där "dags för kraftfoder!!!"-matstressen. Visst är det gulligt med en häst som snurrar runt i boxen med krökt nacke, spetsade öron och stora ögon smågnäggandes, men det måste vara jobbigt för hästen om den behöver vänta länge innan det blir hans tur. Eller om den inte får något ALLS, hemska tanke! :eek: ;)

Men det är säkert som du säger, mycket vill ha mer. Möjligt att det inte går att få bort alls, men det gick iaf med grovfodret till slut. Ingen bra idé att ha fri tillgång på kraftfoder kanske.? :angel: Det är synd det där med lite större stall, i mindre stall borde det vara lättare att lära hästarna att det är ok att vara utan, att man kan vänja hästarna att fodra vid lite olika tider så de inte *måste* ha när de andra får.

Vi har slutat ge kraftfoder till båda hästarna i stallet. De får en liten näve efter ridning, det är allt. Dels är båda överviktiga och dels jobbar ingen av dem speciellt hårt. Men mest är det av lathet :p Tar visserligen inte lång tid att göra iordning lite kraftfoder, men det ska ändå göras. Och köpas in... Så så länge hästarna inte ser ut att må dåligt struntar vi i alla såna tillägg. Min får lite mineraler varje dag, ihop med lite bakjäst (han är av den typen som glufsar i sig först och kollar vad det var sen :p).

det är väl rättså enkelt behöver den inte så ger den inte något kraft foder, se till att den få mineraler och ett bra och smakligt grovfoder och istället en morot så uppskattar den nog det lika mycket .:smirk:

Varför inte ge några nävar lusern hack i krubban när de andra får kraftfoder. Hacket tar lite längre tid o äta än typ pellets

Varför inte ge några nävar lusern hack i krubban när de andra får kraftfoder. Hacket tar lite längre tid o äta än typ pellets

Just lusern känns lite fel, att köpa en säck lusern liksom till kusar som redan får nästan dubbla sitt proteinbehov :p

Tror dock jag börjar vänja mig vid tanken på att helt enkelt skära ner kraftfodret, ger just nu ca hälften av vad de fick tidigare (och det var ju inte direkt mycket från början heller) bara så jag kan blanda i lite mineraler och olja och ev. morötter och gegga runt. Dom verkar trivas bra med det nu, så i framtiden kanske man kan skära ner mer/helt utan dåligt samvete (får ca 2dl krafft per mål nu).

lite betfor uppblött med vitaminer och mineraler:dsmaskens

KL
Har inte läst allt, men min häst har bantat en tid och hon har då inte fått lite foder!

För att hålla musklerna har hon fått lusern och soja samt Krafft rehab (som jag la en del i en sån där leksaksboll som man köper till hundar). Hon har även ätit halm och så lite silage.
Hon har varit väldigt hungrig, men hållit musklerna väldigt bra samtidigt som hon gått ner i vikt. Hon stod 4 veckor på box och fick inte röra sig alls så jag har kunnat hålla en strikt diet.

Jag har utgått ifrån freefarms program (finns på nätet) när jag räknat och det har fungerat jättebra!

Det trixia blir nu när hon går ut med fri tillgång på hösilage i hagen, men nu motioneras hon och får en smal diet på ett 0,2 kg lucern, 1 kg havre, 30 gr betfor och mineraler. Det blir typ 2 kg hö till natten och så kan hon noppa halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka