C
Carolrita
Sv: Kraftfoderersättning för fläskisar?
Aspbark finns naturligt därute i skogen!
Jag ger gärna mina hästar "naturligt" aspbark som finns bland skogen, men jag vet inte riktigt hur såna ser ut
o i aspbarkspelletsen som säljs hos foderföretagarna innehåller ju bindemedel (10% melass)för att det ska smaka lite mer, det smakar lite beskt tycker hästarna kanske i början. Men min fölunge FULLKOMLIGT älskar detta.
Man ska ge lite kanske då o då. Enligt gamla travlegenden Sören Nordin (han förespråkar faktiskt aspbarkspellets till hästarna om de har riktigt BRA grovfoder) kan man ge detta till t ex avelsmärrar runt 1-4 kg per dag! och har grovfoder på fri tillgång.
Jag har gett aspbarken till mina hästar i nåt år, o ibland (vissa perioder) äter dom inte detta, oftast vintertid och tidigt vårkanten. Sommaren äter dom gärna detta, mest märren.
Jag forskar vidare om detta.
Aspbark lät lite spännande!
Skumt tanke att fodra "trä" till hästarna...är det dyrt jämfört med övriga alternativ?
Aspbark finns naturligt därute i skogen!
Man ska ge lite kanske då o då. Enligt gamla travlegenden Sören Nordin (han förespråkar faktiskt aspbarkspellets till hästarna om de har riktigt BRA grovfoder) kan man ge detta till t ex avelsmärrar runt 1-4 kg per dag! och har grovfoder på fri tillgång.
Jag har gett aspbarken till mina hästar i nåt år, o ibland (vissa perioder) äter dom inte detta, oftast vintertid och tidigt vårkanten. Sommaren äter dom gärna detta, mest märren.
Jag forskar vidare om detta.