Kraftfoder under tävling

P

Pepparn

Tråden har säkert funnits förut så jag hoppas ni orkar med en repris. Men jag är så förvirrad, och kanske med all rätt för alla gör säkert olika. Men jag har fått för mig att man inte ska ge hästarna kraftfoder under tävlingen, utan att sista kraftfodermålet ska vara kvällen innan. Stämmer detta? Jag ha gett min häst betfor och morötter efter avslutad ritt men inte i i pausen efter veterinärgrinden. Hur gör ni?

Sv: Kraftfoder under tävling

jag kommer att ge Honey kraftfoder kvällen innan och sen när vi kommer hem från ritt.

Jag är inte världsbäst på detta med kraftfoder helt enkelt för att Novan inte får något sådant. Dock har jag hört att man inte ska ge kraftfoder under ritten och har en ide om varför.
Eftersom hästen inte äter så mycket/inget under ridningen så kommer magen att vara ganska tom. Om man då ger hästen kraftfoder i form av spannmål så ger det en sur reaktion i magen som inte kan tas ut av något grovfoder. Detta riskerar att ge hästen problem. Betfor ger många både utefter banan och i grind eftersom det innehåller snabb energi och framförallt vätska. Betfiberns struktur kan jämföras med grovfoder vad gäller reaktionen i mag tarm kanalen och därför får man inte de negativa konsekvenser som annat kraftfoder ger. Man får dessutom en possitiv effekt till genom att många hästar tycker betfor är gott så det är lätt att få i dem det snabbt vilket minskar risken för att magen ska stå still och man blir utesluten pga detta.
Bara en tanke men den bör inte vara alltför långsökt.

kvällen före är lämpligt att ge kraftfodret , mne tävlingsdagen kna man utfodra med betfor , olja , morötter . äpplen etc..
det är framför allt kraftfoder medel med mer stärkelse korn,havre etc,)som man ska dra ner på .
men allt är en smaksak som med allt annat o man vet ju va som funkar bäst på sin egna häst.

kvällen före är lämpligt att ge kraftfodret , mne tävlingsdagen kna man utfodra med betfor , olja , morötter . äpplen etc..
det är framför allt kraftfoder medel med mer stärkelse korn,havre etc,)som man ska dra ner på .
men allt är en smaksak som med allt annat o man vet ju va som funkar bäst på sin egna häst.

Hej!

Varför ska man dra ner på foder med stärkelse? Om hästen hinner äta frukosthö, varför inte ge kraftfoder också?

grovfodret smälts i tjocktarmen och bildar ett vätskeförråd , till skillnad från kraftfoder som bryts ner i tunntarmen,
man vill ju fylla på vätskeförråden i kroppen , alltså binda vätskan i tarmen med fiber/växttråd, maten kommer till tjocktarmen flera dagar efter fodringen så därför ska man ge detta gärna hela veckan innan tävling.

betfor innehåller fiber som finns kvar i tjocktarmen, går att ge mkt av , ersätt gärna ec havre med betfor..

Att tänk på är att ge ordentligt med kraftfoder och hö flera dagar innan. Det foder som hästen fick 2-3 dagar innan är det som den kommer tävla på.
Jag brukar ge mina hästar (kvällen innan tävling) så mycket hö att det ska finnas kvar på tävlingsmorgonen. De får kvällskraftfoder och även en morgongiva. Under tävlingens gång brukar de få ett "buffébord" med olika sorfters kraftfoder. (beroende på hur långt jag rider) Så kan hästen välja vad den vill äta.
Ifall hästen är matfrisk begränsas maten till att ät lite nu och då. Är det en häst som inte är lika sugen på att äta finns maten framme hela tiden.
Brukar alltid ha med mig en påse hö, även ifall det finns fint gräs på vilområdet.

jag kommer att ge Honey kraftfoder kvällen innan och sen när vi kommer hem från ritt.

Detta fungerar på hopp o dressyrtävlingar samt korta distanser.
Men när det gäller 80km och uppåt så måste hästen få fylla på förråden under tävlingen. Visst ska man se upp med spannmål men lite som godis håller humöret uppe och det kan vara superviktigt.
4h innan start kan man ge en kraftfodergiva så det är bara på långa ritter = tidiga starter man undviker morgonkraftfoder. Ett tips kan vara att ge halva morgonfodringen på kvällen så blir det mindre giva på morgonen.
Under tävlingen är fiberrika och "vattniga" foder bra. Men som sagt så kan ca 2dl av ex favoritmüslin göra hästen nöjd. Många här vet säkert att det är såååå mycket lättare med en glad häst än en sur.
// Linda

Nån som har erfarenhet av lusern? Min häst äter inte betfor så brukar blöta lusern för att få i honom vätska på "vanliga" tävlingar, alltså dressyr hopp fält... Är d nåt att rekommendera i pauserna/på morgonen på en distanstävling? :confused:

Lusern är ett bra foder.
Lite minus för det höga proteinvärdet som ger mer värme men det blir ju inga stora mängder under tävlingsdagen.
// Linda

Hej och tack för allas svar.

Om jag har fattat det rätt så gör alltså många på lite olika sätt. En del säger helt nej till kraftfoder på tävlingsdagen medans andra gärna ser att hästen äter både kraftfoder och stråfoder under själva tävlingsdagen.

Är detta "två skolor" eller är det helt beroende på distansen (km)man rider? Eller kanske bara på hästen? Och om det är hästen som styr, vilken häst ger man och vilken ger man inte kraftfoder till på tävlingsdagen? Förstår ni min fråga? Hoppas att det inte blev för luddigt.

Mvh Myy, frågvis.....

Jag tror igentligen inte det finns två skolor.
Man försöker undvika spannmål men hästen ska äta så mycket grovfoder (inkl betfor o lusern) som möjligt.
Mycket fibrer är bra för vätskebalansen. Man vill även att hästen ska äta ofta och "lite". Då får man en jämnare vätskebalans i blodet.
Det är nog lite olika vad man anser vara kraftfoder också.

Ang vad hästen vill ha så får man prova sig fram. De glupska ger man inte så mycket "spannmat" medan de som inte gärna äter får en buffé av det mesta.
// Linda

Knapplån och trådkapning?

Jag tycker egentligen inte om att ge mina hästar betfor men när jag läser detta låter det som att jag kanske borde göra det i samband med tävling. Om vi säger att mina hästar inte alls är vana att äta betfor och så är det tävling på G, borde jag vänja dem att äta betfor innan eller är det bara att ge dem lite ändå? Just det med energin och vätskan verkar ju väldigt bra att de får i pauserna.

tycker abslolut du ska se om dom vill äta betfor,dels får dom ju i sig vätska ifall de skulle dricka dåligt,dels fibrer i tarman där vattenreserven är.jag ger ca 2-3 kg betfor per dag vid tävling, alltså veckan innan o tävlingsdagen äter han så mkt han vill.ersätter andra fodermedel med detta.ex-tar bort kornet o ger betfor..

Det är inte det bästa att ge något på tävling som hästen inte är van att få annars. Men du kan väl ge en mindre daglig mängd hemma. Varför gillar du inte att ge betfor?
Betfor är ett mycket bra foder till en tävlande häst, höjer prestationsförmågan.
// Linda

Jag gillar inte betfor för att en veterinär gjorde en liten studie på det en gång. Han öppnade upp ett antal hästar som hade ätit betfor i hela sitt liv och ett antal hästar som inte hade ätit betfor och konstaterade att de som hade ätit betfor såg för:devil: ut i magen vilket de som inte hade ätit betfor inte gjorde.

Hur det än blir hade jag inte tänkt fortsätta ge betfor under vinterhalvåret eller så heller, trots att den studien kanske inte är grundad på nåt egentligen sitter den i mitt bakhuvud.

Det finns massor med sånna hemmastudier. Skulle man gå på allt så finns det inget man kan ge hästen.:eek:
Dessa hästar som var med i studien måste ha levt motsvarande liv för att det ska kunna jämföras. Därför lär den studien han gjorde vara bluff. Annars hade allt domkumenterats och kollats igen.
Betfor kan räknas till grovfoder pga sin höga fiberhalt. Det kan jämföras med gräs pga sitt sockerinnehåll. Så det är inget onaturligt, snarare tvärt om.
// Linda

Hur lång invänjning skulle du rekommendera då? Innan man kan ge fullt ut vad de kan tänkas behöva menar jag.

Man kan öka på ganska fort med betfor. Beror ju på hur mycket du vill ge. Vissa tycker 200g är mycket och andra ger 1,5kg.
Ersätt en del av kraftfodret och räkna på energin hur mycket du behöver (om du inte vill öka eller minska foderstaten).
// Linda

Jo, jag är ju väldigt försiktig med kraftfoder över huvud taget eftersom att mina hästar alltid har fri tillgång till hösilage (vintertid) och gräs (sommartid). Det är ju nästan omöjligt att ha koll på hur mycket varje enskild häst får i sig. Jag försöker uppskatta så gott det går :p

Tack för svaret i alla fall. Nu har jag i alla fall ett par frågetecken färre!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 219
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 316
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V