Kraftfoder under tävling

Sv: Kraftfoder under tävling

tycker abslolut du ska se om dom vill äta betfor,dels får dom ju i sig vätska ifall de skulle dricka dåligt,dels fibrer i tarman där vattenreserven är.jag ger ca 2-3 kg betfor per dag vid tävling, alltså veckan innan o tävlingsdagen äter han så mkt han vill.ersätter andra fodermedel med detta.ex-tar bort kornet o ger betfor..

Hej!

Varför ändrar du på foderstaten inför tävling? Varför ger du inte en och samma foderstat under tränings/tävlingssäsongen?

När du skriver 2-3 kg betfor, räknar du torr Betfor då? Hur mycket kraftfoder står din häst på i normala fall, alltså inte före, under och efter tävling?

Massor av frågar, ursäkta.... men jag tycker verkligen att detta är intressant.

jag tycker inte man bör ge så mkt betfor, betfor är laxerande,och har man en häst som har svårt att gå upp i vikt och kanske får 1,5 kg betfor så kan det göra underverk att sänka den en hel del faktiskt!

min pålle får morötter, äpplen (begränsad mängd) gräs, hö, lusern, begränsad mängd betfor och vill han smaka nåt av nån granne så brukar man byta lite, gräset är ALLTID grönare på andra sidan...:angel:

Hej!

Så det är det fodret du ger på tävlingen, eller är det alla dagar?

Jag tycker också 3 kg betfor låter mycket men är det blöt betfor är det ju en annan sak.

det där var under tävling.

på tävlingssäsong ger jag i vanliga fall lusern, betfor (max 5 dl) hö (bara nån tuss så magen är lite inne på det med, ca 1 kg) och sen är det ju gräs.

nu får han inget eftersom han inte ska tävlas, så på vinterhalvåret får han i princip bara grovfoder, hö och lusern samt lite mineraler och nåt krubbskramel så att han ska äta mineralerna, oftast en skvätt havre eller det som passar grovfodret

betfor är blöt mängd.. , har samma foderstat hela säsongen , men med lite förändring , dvs att jag just ersätter korn me betfor , dels för att hästen inte ska skumpa runt me massa spannmål o för att betfor är bra foder under distans.funkar bra för hästen.
och han behöver korn för o hålla vikt mellan tävlingarna.

på vintern får han , hö ca 12 kg. 4 liter greenpower alfa , 4 kg korn , 1 kg betfor(blöt) ,1-2 kg musli beroende på arbete. 2 dl olja , mineraler vitaminer.

betfor kan ha en liten laxerande effekt i större mänger.men inget min häst reagerar på så som han har nu , är jättefin i magen alltid.

Senast ändrad av en moderator:

Va bra då kan jag fortsätta me lusern även på distansritter, han får ju liten dagsgiva så han e van fodret, o då kan jag alltså utan problem köra me lusern på tävling!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 219
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 316
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V