Kraftfoder till unghäst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Allimac76
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 761
A

Allimac76

Jag gick in och kapade en tråd med mina frågor och insåg att jag har så mycket funderingar kring detta att det är bättre att skapa en ny tråd. :o

Frågan jag ställde var kring kraftfoder till unghäst.
Jag utfodrar min snart tre åriga valack med hösilage, vi har en analys på det (har den dock inte i huvudet men enligt stallkompisen som beställde analysen är höt riktigt bra.)
Jag ger honom 12 kilo av detta hösilage, han skulle kunna äta mer, men är inte direkt smal :angel: och 12 kilo är ju inte någon liten mängd precis.
Han är ingen stor häst, mellan 155 och 160 cm i mankhöjd men rätt krallig.

Jag tilläggsfodrar med 2-3 dl krafft Groov (90) en gång om dagen, på kvällen och kraffts mineral pellets 1/2 dl. Min tanke bakom det hela är att ge honom de bästa förutsättningarna att växa och bygga muskler. Enligt en foderuträkning på nätet är mineralerana inte nödvädiga, men eftersom man där inte behövde fylla i höanalysen litar jag väl inte till hundra procent på det. Därför undrar jag här om man bör ge mineralerna också trots ett riktigt bra hösilage, eller om man kanske kan plocka bort dem.

Fick till svar att även Grooven var onödig, och jag undrar då främst, är mineralerna onödiga, och även varför man inte bör ge Groov? :confused:
Väldigt många verkar förespråka att endast fodra hästen med grovfoder, varför?
Skriv gärna lite mer än bara "så här är det" eftersom det är motiveringarna jag är intresserad av.

(Jag hoppas att detta inte räknas som foderstat till enskild häst, eftersom det mer är en fundering kring kraft och mineraler.)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraftfoder till unghäst

Vi ger våta hippo breed och mineraler. 12 kg tycker jag låter ganska normalt att ge.

Inget fel på Groov, faktiskt! Om man har analyserat grovfoder o vet vad det innehåller, o sedan räkna ut en foderstat vad hästen behöver, o om foderstaten säger att hästen behöver något kraftfoder så kan nog Groov funka bra eller något annat kraftfoder.

Men om man INTE har analysen i grovfodret, varför ska man tro att hästen behöver Groov när man inte vet vad grovfodret har för näringsvärdena?
Därför är lusern bättre tills man fått hem analysen på grovfodret istället.
Mina hästar har analyserat grovfoder på fri tillgång, o det är så pass bra värdena att min shettis klarar sig på detta o halm + mineraler, bara.
Märrarna behöver lite mer protein, men då räcker lusern o mineraler till dom.

Ur ekonomiskt sett är det billigare om man har analysen i grovfodret, då vet man vad hästen behöver...
Skall vara mycket billigare om man vetat ifall grovfoder har lågt proteininnehåll, eller tvärtom. För tänk om grovfoder har verkligen så bra värdena att man kanske slipper ge hästen extra tillskottsfoder.
Sedan så beror det helt klart på vad man har för häst, dock.

Men återigen, grovfoder är det viktigaste eftersom det är basföda för hästar o när man ser att analysen säger att det fattas något så kan man ge hästen något tillskottsfoder som passar till just grovfodret.

Tack för din förklaring.

Det låter väldigt vettigt, och jag förstår hur du menar.

Jag lade till Groov till foderstaten främst för att han inte skulle stå utan då de andra fick sin kvällsmat, men också för att jag vet att det är ett bra foder för en växande häst. Mängden han får är inte stor, och inte ekonomiskt betungande :D men jag ska absolut göra en uträkning och se vad han behöver utöver hösilaget.

Tack för länken, det ska jag göra.:)

våra unghästar vi haft har bara fått fri tillgång på grov foder 8hällre lite tjocka än smala. Sen har dom alltid fått ca 1 kg krafft grov 90 bara för att få i sej sina mineraler mm. höet har varit kanon hos oss och igentligen skulle dom bara behöva lite mineraler men dom får groven för att dom ska ha nått å äta å som man kan blanda i mineralerna med.

Väldigt många verkar förespråka att endast fodra hästen med grovfoder, varför?
Skriv gärna lite mer än bara "så här är det" eftersom det är motiveringarna jag är intresserad av.

Det är mycket enklare att anpassa energiintaget (gasa och bromsa) med ett foder än om man har flera olika foder som ska balanseras och räknas om hela tiden. Man ska också vara rädd om hästarnas känsliga bakterieflora i magen. Samma mat hela tiden låter tråkigt för oss människor men är faktiskt det bästa för hästmagen.

Man ska också vara medveten om att det finns en medveten marknadsföring från kraftfodertillverkarna som vill få det att verka som om man "måste" ge ett kraftfoder. Jag tror personligen att många hästar får onödigt kraftfoder som förhoppningsvis enbart drabbar hästägarens plånbok och inte hästens hälsa.

Kraftfoder av hög hygienisk kvalité har en motiverad plats i en foderstat, framför allt för högdräktiga ston och växande djur. Men då handlar det oftast om att höja proteinhalten rejält. Ska man ge ett foder av typen Groov så får man ge ohanterligt stora givor. Vi använder Krafft Protein (potatisprotein) och då behöver man inte heller ge så mycket att man behöver dela upp det på flera givor vilket är praktiskt.

Grovfodret är ju det som hästen är anpassad till att äta. Det är bäst för tarmfloran och så ger det lång tuggtid och det är ju tuggtiden som gör hästen "mätt", inte mängden foder den äter. 1 kg kraftfoder går mkt snabbare att äta än 1 kg grovfoder, alltså får hästen också mer sysselsättning av grovfodret. En häst som får för lite grovfoder blir alltså lättare uttråkad och kan få beteendestörningar.

Om hästen får i sig allt den behöver från grovfodret ser jag ingen anledning att kasta ut pengar på att köpa kraftfoder. Har man däremot ett hö som inte har tillräckligt bra värden så måste man ju ge kraftfoder (elr kanske lusern) för att hästen ska få i sig allt den behöver.

Hoppas det blev någorlunda begripligt!

Ja, du vet ju redan vad min åsikt är om foder hoppas jag :smirk:

Tycker du ska fortsätta som du gör, han ser ju väldigt bra ut i hullet och har så han kan bygga muskler av. Han har då inget behov av lucern.

Mineraler eller inte beror ju på grovfodrets mineralinnehåll, så det är ju enklast att du får ta del av analysen och räknar från den.

http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm
är också en bra sida för att räkna foderstat, bara skriva in alla värden från sitt egna hö och klicka vidare, jätteenkelt tycker jag.

/M

Jag har fått för mig att lusern hjälper hästen att bygga muskler o att det räknas som grovfoder med högre protein än vanligt grovfoder o det är 'snällare' mot magen.
Ger mina hästar lusern o ena märren har annars ganska svårt att sätta muskler o hull har blivit jättefin på lusern än annat färdigfoder som Groov, Hippo etc. Lusern går ner i magen på henne.

Men alla hästar är ju olika, det viktigaste är ändå analysen så att man ser vad hästen behöver o som nån skrev, man ska inte pytsa med en massa foder. Det blir störningar i hästens mage med en massa olika foder bara för att man tycker att hästen behöver det, det o det.

Jag är av den tron att hästen behöver både energi och protein i lagom mängd för att bygga muskler och hålla hullet.

Så det beror ju på grovfodret om det behövs mer protein eller energi.

/M

Jag har fått för mig att lusern hjälper hästen att bygga muskler o att det räknas som grovfoder med högre protein än vanligt grovfoder o det är 'snällare' mot magen.

Du har rätt i att proteinfodret hjälper hästen att bygga muskler. Det många hästägare tyvärr tror är att det går att fodra fram muskler. Hästar behöver regelbunden träning också.

Hästar är inte olika oss människor och det är väl ingen som går till hälsokosten och köper proteintillsatser och tror att musklerna kommer automatiskt av att äta pulvret - man måste faktiskt gå och träna på gymmet också!!!

Du har rätt i att proteinfodret hjälper hästen att bygga muskler. Det många hästägare tyvärr tror är att det går att fodra fram muskler. Hästar behöver regelbunden träning också.

Hästar är inte olika oss människor och det är väl ingen som går till hälsokosten och köper proteintillsatser och tror att musklerna kommer automatiskt av att äta pulvret - man måste faktiskt gå och träna på gymmet också!!!
Rätt foder ger muskelvolym.
Träning ger sen musklerna styrka.

Till Strajder o Ameo.

Det ligger ngt i det som ni säger. Rätt mängd protein ger muskler o träning styrkan!

Ja, mer hull behöver han ju knappast :angel:

Jag har räknat ut foderstaten och den var faktiskt rätt så bra. Ökade mineralerna något bara. :D

Jag tror inte att man kan fodra fram muskler, däremot att man kan ge hästen bästa förutsättningar för att bygga muskler. :D

Rätt foder ger muskelvolym.
Träning ger sen musklerna styrka.

Ett vanligt fenomen bland styrketränare som slutar träna men fortsätter äta mycket proteiner är att de blir feta. Det är nog inte så mycket muskelvolym som annan volym (fett).

Känner igen det där! Ett litet exempel,förra sambon slutade gå till gymmet men åt en massa proteiner o vips blev han fet. :D

Kan tänka mig att det är likadant för hästarna. Men mina hästar går i lösdrift, så dom rör på sig en del.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka