Kraftfoder till föl?

R

ronjabus

Vad är det bästa att välja till en 4 månaders fölunge? Kraffts groov 125 eller mjölkpellets?

Sv: Kraftfoder till föl?

Har du sökt efter trådar och läst?
Om inte så gör det. Finns svar på dina frågor och lite till.
// Linda

Har du sökt efter trådar och läst?
Om inte så gör det. Finns svar på dina frågor och lite till.
// Linda

Ja, jag har läst i andra trådar men blir inte klokare. En del säger att det är ok att ge Krafft (inkl deras foderrådgivare). Och andra säger att fölungarnas tarmar inte är färdigutvecklade för att ta upp det grova fodret... och att allt hamnar på gödselstacken...

Går fölis kvar hos sin mamma? Om fallet är det kan du säkert öka stoets fodergiva så ska du nog se att den lilla får det den behöver från mamsen :)

Annars är upblötta lusernpellets ett hett tips :idea:

Fölets tarmflora är inte färdigutvecklad vid 4 månaders ålder, så att ge Groov - eller för all del lusern, som ovanstoende tipsar om - är INTE det mest ideala om det behövs kraftfodertillskott.
Jag har själv provat på ett föl som miste sin mamma, han fick groov 125 tills jag hade fått tag på fölpellets. På bara några dagar hann han tunna ur över rygg och rumpa så att det syntes tydligt. När han kom igång och åt fölpellets så rundade han på sig igen. han var då ganska precis 4 månader.

Det bästa för ett föl upp till 7-8 månader - om fölet inte tillgodoser merparten av näringsbehovet genom att dia - är mjölkpulverbaserade fölpellets.
Läs den här tråden!

Att Kraffts foderrådgivare rekommenderar groov beror naturligtvis på att det inte finns något bra fölfoder i deras sortiment.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V