Kraftfoder som godis

Sv: Kraftfoder som godis

Jag är inte spydig. Jag frågade och nu har jag fått svar. Det var alltså inte från en näve godis.
// Linda

nej visserligen inte en näve godis, men skillnaden av en näve & 1 dl av vad vår häst satte i sig är hårfin. Och jag räknar inte direkt Lucern som "godis".

Skillnad blir det när hästen erbjuds större mängd lusern. Då kan de ta en större munfull än om man ger som godis i handen.
Tråden handlar ju om "godis". En fråga var om man kunde ge lusernpellets som godis från handen.
// Linda

Oj, jag trodde det stod på påsen att det sväller upp en hel del.

Själv är jag kinkig med pelletrat foder.Vill gärna blöta det så det sväller upp.
Men har sett hästar som fått flera kg pelleterat foder (stall i tyskland) och överlevt. Dock var det mycket kolik i det stallet, men det berodde väl snarare på bristen på grovfoder.

Jag har börjat ge lucernpellets som godis, men ger då bara 1-2 pellets åt gången. Det är så stark lukt på den att mina hästar som är riktiga gottegrisar blir överlyckliga över den lilla smakbiten.

Torde inte vara någon risk för foderstrupsförstoppning med bara 1-2 pelletsar, eller?

/M

Liknande trådar

Foder & Strö Har en ung häst med tandproblem med foderinpackningar/tandfickor. I höst har jag tänkt att prova fodra med höpellets (alltså ej...
Svar
0
· Visningar
1 019
Senast: cela
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 575
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Jag blir vansinnig. Jag har fanimej det ENKLASTE kraftfodret som bas både till grisarna och hästarna. Vanligt simpelt kornkross. Och nu...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 034
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation