Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att inte kunna ge en näve lusernpellets som godis utan att blöta är ju hysteriskt.
KL
Pellets luckras upp när de sväller det gör ju inte betforstrimlor.
Att inte kunna ge en näve lusernpellets som godis utan att blöta är ju hysteriskt.
// Linda
Inte om man råkat ut för foderstrupsförstoppning.![]()
Är du säker på att du vet exakt vad det inehåller, min hovslagares sambo kör nämligen ut havre till olika fabriker och när han kom till kra**t så såg han en hög med havre som låg utomhus och var totalt genom möglig, han frågade vart han skulle lasta av och fick till svar att han skulle lägga det på den mögliga högen
men den är ju möglig sa han då, ja men det spelar ingen roll det är ju bara pellets![]()
Tycker nog att pellets sväller ganska så bra... Krafft sväller dock inte lika SNABBT som betfor.
Eftersom min häst är en kinkig madame så funderade jag ett tag på att ge lucernpellets torrt eftersom jag tror att hon skulle äta det mycket bättre än när det är uppblött. Jag tänkte att jag ger ju Krafft torrt fast det är pelletrerat, så då borde det inte vara någon fara.
Men innan jag gjorde det så tog jag lika stor mängd Krafft som lucern och blötte båda. Och efter det så tänker jag inte ge lucernen torr. Lucernen sväller fruktansvärt fort och får en stor volym, medan Krafften knappt reagerar på vattnet...
Inte om man råkat ut för foderstrupsförstoppning.![]()
Jag skulle fortfarande vilja veta hur stor mängd den hästen fått?
Av några pellets serverade från handen?
Många hästar har råkat ut för foderstrupsförstoppning av hö och havre också. Så se upp!
// Linda
Nehe,no shitspydig kan du vara när du själv står där med foderstrupsförstoppning.
Hästen ifråga fick i sig 1 dl vid fodring (hade stått inne & druckit vatten,detta var sista fodringen) innan det slog tvärstopp. Lag in 1 liter & vid borttagande av lucernet( kraffts) så var 9 dl kvar.. Alla gör som man själv vill, men i vårat stall ger vi aldrig torr lucern.
Nä, så var det just det då...
Måste vara bökigt att blanda egna mineraler. Man vet ju inte vad det finns i den säcken heller...
Tolkar det som att någon alltså lagt in 1 liter torr lucern?
Då var det ju tur att det hände på en gång och inte efter hästen hade satt i sig allt.
/M