Kraftfoder som godis

Sv: Kraftfoder som godis

Tycker nog att pellets sväller ganska så bra... Krafft sväller dock inte lika SNABBT som betfor.

Beror på vad det är för pellets och betfor finns ju också pelleterad. Finns alltid flera sanningar ...

KL
Pellets luckras upp när de sväller det gör ju inte betforstrimlor.
Att inte kunna ge en näve lusernpellets som godis utan att blöta är ju hysteriskt.
// Linda

Är du säker på att du vet exakt vad det inehåller, min hovslagares sambo kör nämligen ut havre till olika fabriker och när han kom till kra**t så såg han en hög med havre som låg utomhus och var totalt genom möglig, han frågade vart han skulle lasta av och fick till svar att han skulle lägga det på den mögliga högen :eek:

men den är ju möglig sa han då, ja men det spelar ingen roll det är ju bara pellets :eek:

Fast jag har köpt säckar med havre från kvarnen som visat sig vara möglij oxå. Har även köpt kornkross, som i botten visade sig innehålla en blandning av havre, lusern och kornkrass. förklaringen till det var att det troligtvis var sista hopskrapet från plattan vis packning...

Tycker nog att pellets sväller ganska så bra... Krafft sväller dock inte lika SNABBT som betfor.

Är det inte därför som det är farligare att ge betfor torr, det sväller längre upp i halen på hästen medan lussernen "hinner" längre och då är det inte längre någon fara..?!

Eftersom min häst är en kinkig madame så funderade jag ett tag på att ge lucernpellets torrt eftersom jag tror att hon skulle äta det mycket bättre än när det är uppblött. Jag tänkte att jag ger ju Krafft torrt fast det är pelletrerat, så då borde det inte vara någon fara.

Men innan jag gjorde det så tog jag lika stor mängd Krafft som lucern och blötte båda. Och efter det så tänker jag inte ge lucernen torr. Lucernen sväller fruktansvärt fort och får en stor volym, medan Krafften knappt reagerar på vattnet...

Eftersom min häst är en kinkig madame så funderade jag ett tag på att ge lucernpellets torrt eftersom jag tror att hon skulle äta det mycket bättre än när det är uppblött. Jag tänkte att jag ger ju Krafft torrt fast det är pelletrerat, så då borde det inte vara någon fara.

Men innan jag gjorde det så tog jag lika stor mängd Krafft som lucern och blötte båda. Och efter det så tänker jag inte ge lucernen torr. Lucernen sväller fruktansvärt fort och får en stor volym, medan Krafften knappt reagerar på vattnet...

Tillägg: Nu säger jag givetvis inte att man inte kan ge lucernpellets torrt som godis, eftersom det handlar om så små mängder... Men jag skulle inte ge en liter.

Man ska dock komma ihåg att likaväl som det finns olika sorters kraftfoderspellets finns det olika sorters lucernpellets.

Dvs, det finns hårdare varianter, mer löspressade, små, stora etc.

Så att dra slutsatser om all lucernpellets kontra all kraftfoderpellets för att man testat en sort kanske är lite väl långtgående.

Jag skulle fortfarande vilja veta hur stor mängd den hästen fått?

Hästen ifråga fick i sig 1 dl vid fodring (hade stått inne & druckit vatten,detta var sista fodringen) innan det slog tvärstopp. Lag in 1 liter & vid borttagande av lucernet( kraffts) så var 9 dl kvar.. Alla gör som man själv vill, men i vårat stall ger vi aldrig torr lucern.

Fast det måste antingen vara en extremt känslig/glupsk häst, eller så hade ni extrem otur.

Jättetråkigt naturligtvis, och jag kan förstå att man efter att ha varit med om en sån sak är extra försiktig. Däremot kanske man inte behöver slå på så stora växlar utåt. Att tycka att alla måste blöta sin lucern och att det är jättefarligt att ge det torrt, det blir bara överdrivet.

Min häst blir jättedålig i magen av havre, men jag går inte ut och tycker att alla ska sluta fodra med havre för det ...

Men som sagt, jag kan förstå dig också.

Tja, det skulle man väl kunna göra. Men det beror på hur mycket godis man ger sina hästar..det är ju trotsallt ett foder.

Hästen ifråga fick i sig 1 dl vid fodring (hade stått inne & druckit vatten,detta var sista fodringen) innan det slog tvärstopp. Lag in 1 liter & vid borttagande av lucernet( kraffts) så var 9 dl kvar.. Alla gör som man själv vill, men i vårat stall ger vi aldrig torr lucern.

Tolkar det som att någon alltså lagt in 1 liter torr lucern? :confused:
Då var det ju tur att det hände på en gång och inte efter hästen hade satt i sig allt.

/M

Nä, så var det just det då...

Måste vara bökigt att blanda egna mineraler. Man vet ju inte vad det finns i den säcken heller...

Jag vet inte ens varför jag ids svara på ditt inlägg.

Som jag ser det finns det grovfoder, kraftfoder och mineralfoder.
Nu pratar vi kraftfoder, så vad har mineralfoder med det hela att göra?

/M

Tolkar det som att någon alltså lagt in 1 liter torr lucern? :confused:
Då var det ju tur att det hände på en gång och inte efter hästen hade satt i sig allt.

/M

Ja vi fodrade så första veckan, då det bara stod "kan med fördel också blötas" på foder påsen. Så sista fodringen gav vi som vanligt, 1 Krafft-mått Lucern i torr mängd. Detta var för ca 6-7 år sen.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en ung häst med tandproblem med foderinpackningar/tandfickor. I höst har jag tänkt att prova fodra med höpellets (alltså ej...
Svar
0
· Visningar
1 019
Senast: cela
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 575
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Jag blir vansinnig. Jag har fanimej det ENKLASTE kraftfodret som bas både till grisarna och hästarna. Vanligt simpelt kornkross. Och nu...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 034
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation