Kraftfoder på bete?

MagicaDeHex

Trådstartare
Hur gör ni?
Tala gärna om vad ni har för häst och om den är lättfödd eller inte.

Gärna vad för kraftfoder ni isåfall ger under betet.

Jag vet inte hur jag ska göra i sommar nämligen,främst m den som lätt tunnar ur.

Så berätta gärna hur ni gör:)

Sv: Kraftfoder på bete?

Fullblodsvallack 10år, svårfödd, rids 6-7 dagar i veckan= 1 dag klättring 1 dag för instruktör resten ut i skogen. Får kraftfoder efter ridning. 1kg Krafts Sensetiv, 2-3 dl torr betfor, Rapsolja nån dl, salt, mineraler (+ får ca 1kg lucern pellets om han står inne en stund efter ridning, tar så lång tid för honom att äta upp, han gillar inte riktigt Lucern men äter upp om han får tid på sig),

Painthingst 6 år på lösdrift, något tunn efter att ha stått hela våren (tandläkare inbokad nästa vecka för säkerhets skull).
Svårfödd framförallt sommartid när han bara har gått på bete så i år kommer jag att hålla honom igång hela sommaren samt att han får ett års vila från betäckningar. Rids/tömkörs/långtyglas lätt ca 5-6 dagar i veckan. Han äter nu (inte mycket till bete här uppe ännu) 1 kg havre, 1,5 kg lusern, 3 dl torr betfor, linfröolja och ca 10 -12 kg hö med ganska dålig kvot (8 MJ 39 g smrp, fri tillgång). Han kommer att få stå kvar på sin kraftfodergiva över sommaren, men minskar på havren i första hand om han lägger på sig för mycket.

Halvblodsvalack 5 år, väldigt tunn i typen och dåligt musklad. Äter i dagsläget 1 kg lusern och det får han behålla även under betet, samt att jag lägger till havre när han börjar ridas mer (går i dagsläget knappt någonting alls). Kommer ridas ca 4-5 dagar i veckan samt arbetas lite mer i kortare perioder spritt över sommaren.

Dräktiga ston, paint och quarter, digivande inom en månad förhoppningsvis... står i dagsläget på havre, krafft muskel, lusern, betfor och mineraler + selen och givetvis fri tillgång till hö. Under betet blir det framförallt fri tillgång på lusern (hack) och hö om det behövs.

Växande unghäst får Hippo alfa, ngt tunn för dagen, men tar hon sig sp drar jag ner :€

Jag har faktiskt aldrig haft en häst som behövt kraftfoder på bete... men det beror naturligtvis på vad man har för bete också.

Mina avelsston (quarter, dräktiga+höglakterande) får inget extra mer än mineraler och salt nu under betet. Om någon mot förmodan skulle tunna ur mitt i säsongen(aldrig hänt) så skulle jag ge lusern.

Fram till betet får dom med föl vis sidan Havens Ferto Lac eller Dodson&Horrells Mare&Youngstock. Dock har jag mycket gräs i alla hagar så när det börjar dra igång drar jag ner på kraftfodret innan... Stoets hull avgör. Dom får aldrig bli tunna utan ska ligga i ngt överhull för att jag ska vara nöjd men det krävs aldrig mycket kraftfoder, som mest har jag gett 2 kg/sto och det innan gräset kommit upp då. (men då har jag alltid ett riktigt bra grovfoder)

I slutet av betessäsongen (sept/okt här även om dom brukar gå ute på gräs fram till nov) när fölen är ganska stora ger jag lusern fri tillgång till ston och föl, samt börjar ge mjölkpellets (D&H foal creep pellets) till fölen så de är invanda på det vid installning/avvänjning.

Hingsten (också quarter, 17 år) är mkt lättfödd, han går i sin stora vinter/sommarhage där det växer upp gräs och allehanda växtlighet (ingen vall) och det klarar han sig fint på, men om han har mycket att göra någon period så får han också lusern så att han inte faller ur.

Senast ändrad:

kl

Tack alla för att ni delade med er hur nu gör:)

Hästen frågan gäller ska gå ca 6 veckor på bete och har lätt att tappa hull.

Han får i daxläget betfor,hippo grow breed och olja och bra hö.

Jag funderade att över betestiden skippa betfor och olja och bara köra med hippo.

Dom första 2 veckorna kankse bara ge en fjärdedel av det han brukar få för att sen öka på till hälften och sista 2 veckorna på betet köra full giva och återgå till vanlig foderstat när han kommer in i stallet igen.

Till vintern får han även lucern, men det känns överflödigt under betet.
Jag släpper hästarna om 2 veckor , på ett hyffsat bra bete

Svårt att tala för ngn annans häst, men skulle det funka tror ni?

min häst får lika mycket kraftfoder som när hon äter hö, 1, jag orkar/kan inte räkna ut foderstat med gräs. 2, hästen rids lika mycket som när hon står uppstallad samt tävlas(förhoppningsvis :p).

foderhästen får betfor på kvällen med mineraler för att få i sig lite gott så hon inte äter upp min hästs mat. rids inte så mycket utan är bara sällskap.
shettisen får också betfor och mineraler för att få i sig mer fiber, får också hö då hon går i en kraftigt nerbetad hage.

10 arigt varmblod pa lösdrift.

Morgon 1 Dynavena Brick (1.5 kg), olja + salt

lunch 1 Dynavena Brick (1.5 kg) eller nagra kilo Horse Dinner (hösilage)

Middag halvt kilo torr betfor (uppblött i vatten såklart) samt 1 kilo lucern pellets, morötter.

Promenadrids nagra ganger per vecka. Trots gräs i hagen är han för tunn i min smak, dom andra små hastarna han går med är för feta därför kan tyvärr inte hö laggas ut utan jag får själv stödfodra honom, dom andra får ingenting utöver gräs och är som sagt smällfeta.

Om någon har tips på vad som ytterligare kan läggas till så tas tips tacksamt emot. Fri tillgång till hö som jag hade föredragit är uteslutet pga av dom andra tjockisarna. Mer än 3 ggr/dag kan jag tyvärr inte åka och fodra honom, speciellt som han äter långsamt och det tar upp till en timma att fodra honom varje gång. Han är avmaskad, tänderna kollade samt blodprov taget.

Hade tänkt fortsätta fodra min gammelman, men efter bara två dagar på bete så är han redan rejält rund om magen. :cool: Så jag avvaktar med kraftfoder ett tag. Kommer antagligen få börja ge om 4-6 veckor då han tunnade ut i slutet av betesperioden förra året. Visserligen var det ett annat bete så jag får se och vara riktigt uppmärksam på honom istället.

så va min tanke först, men tänk så "hinner" jag inte tillsätta kraftfodret i tid sas och han hinner börja tappa?
Tänker främst så för att han ju är så svårfödd:(

Fast vad är det för bete han ska gå på?

Mina hästar har aldrig behövt tillskott under betestiden (möjligtvis in i oktober) och då har de ändå gått på magert bete där den ena ändå haft ganska lätt för att falla ur.

Där jag står nu fodrar alla med kraftfoder efter ridning vilket jag ser noll poäng i eftersom i stort sett alla är ganska cylinderformade... Dålig vana skulle jag vilja säga:)

Mellanbete...Inte magert och inte kraftigt.

Men han är inte på ngt sätt fet nu, och som sagt lätt för att tappa, svårt att lägga på sig...hm, svårt det där.

Men kan man göra så som Kratus nämnde , att man skippar kraft och börjar ge när betet är mer avbetat? Eller är dte lixåm kört för vikten då redan?

Jag kan inte jämföra m tidigare år för då har han gått på magrare bete och jag har stödfodrat alla hästarna

Jag tänker så här, du släpper hästen på bete under en period då det är bra kraft i gräset, förutsatt att det inte torkar bort. I min värld borde du inte behöva ge kraftfoder. Jag kan ju jämföra med min som varit lite i tunnaste laget hela vintern ( samtidigt skadad, därav svår balansgång), hon tog sig direkt när hon kom ut på gräs 24/7 sista helgen i april. Då är det ändå ett ganska magert bete där vi inte släppt upp dem på huvuddelen med mer gräs förrän nu.

så va min tanke först, men tänk så "hinner" jag inte tillsätta kraftfodret i tid sas och han hinner börja tappa?
Tänker främst så för att han ju är så svårfödd:(

Det är svårt det där, min hade lite hull redan innan så för hans det så är jag inte orolig än iaf. Förra året var första gången han tunnade ur på bete och då vilade han hela sommaren. I år så ska han gå i stort sett hela sommaren då jag inte vågar ställa av en 24-åring.

Man får nog ha lite koll på både hästen och betet. Kan du inte ta en bild på hästen nu och sen ha den som referens när du funderar over om han behöver kraftfoder under betet eller inte? Det är ju så lätt att man blir hemmablind också.

dom ska släppas den 16 juni och jag hoppas verkligen inte vädret sabbar betet:(

Men det får väl bli så att jag får hålla xtra koll på just honom och minsta lilla antydan till viktminskning och jag får göda honom....

JAg ska absolut ta bild när jag släpper och kolla noga , även be andra ögon kolla, för som du säger, man blir ju hemmablind.

Det är ju det att jag vill ligga "steget före" själva viktminskningen.
Haft det urtufft att få han gå upp i vikt, och nu är han nästan vid sin idealvikt, så är förståligt nog jättenojjig att han ska tappa allt igen.

Svårfödda hästar är så jobbiga ur ren mental synpunkt för deras ägare. Jag har tyvärr fått erfara två stycken hästar som varit extremt svårfödda.

Jag vet att du kan, men bara för att påminna, hästen är väl avmaskad enligt konstens alla regler. Ingen idé att fodra parasiter liksom. När maskades han sist och med vad? Vad säger träckproven?

Vad gäller att fodra på betet så hade jag fodrat med någonting superhögt i protein. Typ Krafft Muskel eller liknande. Potatisprotein ifall han äter det (det är ju inte alla hästar som gör det). Skit i hippon i alla fall. Jag vet att när man tittar på innehållsförteckningarna på fodersäckarna så tycker man att fodermärken är likvärdiga det är bara halterna som skiljer sig åt, men så är verkligen inte fallet!! Jag har väldigt bra erfarenhet från Dodson & Horrell (det köper du i Lindome). Det är liksom som att deras råvaror är bättre för svårfödda hästar tar sig enormt mycket bättre på det än något annat foder jag testat.

Men tänk på att ha skyhöga värden för jag tror inte att hästen kommer att vara tillräckligt hungrig för att äta tillräckligt med kraft annars.

För några år sedan gav jag riskli och Dodson & Horrell Build Up under sommarbetet till min unghäst. Han tog sig riktigt bra på det.

Men glöm inte att avmaska först! Det är a och o.

JAg ska absolut ta bild när jag släpper och kolla noga , även be andra ögon kolla, för som du säger, man blir ju hemmablind.

Det är ju det att jag vill ligga "steget före" själva viktminskningen.
Haft det urtufft att få han gå upp i vikt, och nu är han nästan vid sin idealvikt, så är förståligt nog jättenojjig att han ska tappa allt igen.

Då kanske du ska fortsätta ge honom något kilo krafft till du ser att han håller vikten eller går upp ? Istälet för tvärtom ...

Vi väntar på svar från träckproven i detta nu faktiskt=)

Men just denna har inte *ta i trä* behövts avmaskas på ett tag, men det får jag som sagt reda på vilken stund som helst:D

Krafft muskel .....ska jag fodra redan från start sas eller menar du efter några veckor?

Jaa, va lite inne på den "metoden" oxå, samtidigt vill jag ju inte övergöda honom:crazy:

Men gud va man kan hålla på och ojja sig över saker märker jag nu:p
Tänk om hästarna visste hur mkt tid man lägger ner bara på att tänka på deras mat:p

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar