Kraftfoder på bete?

Sv: Kraftfoder på bete?

Jag har alltid stördfodrat under sommaren, oavsett betesmängd, dels pga svårfödda hästar. De fick oftast 1 ggr/dag, ytterligare en gång och mer om de reds

För några år sedan gav jag riskli och Dodson & Horrell Build Up under sommarbetet till min unghäst. Han tog sig riktigt bra på det.

Men glöm inte att avmaska först! Det är a och o.

Riskli har jag hört gott om, men aldrig testat.
Kan jag köpa det på Lindome JBF oxå?

Googlade på Dodson & Horell Build up och det lät riktigt bra!
Fattar inte att jag missat det fodret?
Men man snöar väl lätt in på gammal vana.

Jaa, va lite inne på den "metoden" oxå, samtidigt vill jag ju inte övergöda honom:crazy:

Men gud va man kan hålla på och ojja sig över saker märker jag nu:p
Tänk om hästarna visste hur mkt tid man lägger ner bara på att tänka på deras mat:p

Det är så jag kommer göra i år. Förra året satte jag in stödfodring när det började behövas och det tog ett tag innan hullet vände så att säga. I år kör jag på tvärtom - minskar fodret när det ser ut att behövas. Hellre behöva motionera mer och dra ner på fodret än att kämpa med att få upp hullet i lagom takt för magen men att hinna med utan att hästen tappar för mycket. :crazy:

Då kommer jag köra så i sommar. Vågar helt enkelt inte chansa på att ta bort kraften på just honom:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar