Kraftfoder med LITE kalcium???

Kratus

Trådstartare
Finns det ett sådant? Vårt grovfoder innehåller väldigt mkt kalcium och när jag dessutom kompleterar med lucern och salsa xtra mix för att få upp proteinkvoten mer så blir det väldans mkt kalcium. Kvoten Ca/P blir dessutom ca 3 eller strax däröver.

Det jag funderar över är alltså att byta ut salsan mot ett likvärdigt foder men med mindre kalcium.
Jag skulle kunna byta ut lucernet mot ett proteinfoder om jag måste men föredrar ju det före proteinkoncentrat.

Förresten hur räknar jag ut Ca per kg foder om jag bara har fått per kg TS?

Sv: Kraftfoder med LITE kalcium???

Något likvärdigt kraftfoder med samma värden som salsa extra mix men lite kalcium kommer jag inte på så här på rak arm...Det skulle vara rent spannmål då, havre eller korn alltså, som ju har en låg Ca/P kvot men det är ju inte riktigt lika mycket protein förstås.
Hur man räknar om Ca-värde från kg TS till kg foder kan jag dock hjälpa till med. Ta värdet du fått per kg TS och multiplicera med TS-halten så får du värdet per kg foder.
tex 5 gram Ca per kg TS och TS 80%. 5*0,80=4 gram per kg foder:idea:

Vi har ett liknande hö i år och jag har valt att använda soja för proteinet + havre och lite betfor för att få en bättre C/P kvot. Jag föredrar att blanda själv och har inget emot att "pytsa" lite ur olika fodertunnor men det är inte alla som har lust med det ;).

Finns det ett sådant? Vårt grovfoder innehåller väldigt mkt kalcium och när jag dessutom kompleterar med lucern och salsa xtra mix för att få upp proteinkvoten mer så blir det väldans mkt kalcium. Kvoten Ca/P blir dessutom ca 3 eller strax däröver.

Det jag funderar över är alltså att byta ut salsan mot ett likvärdigt foder men med mindre kalcium.
Jag skulle kunna byta ut lucernet mot ett proteinfoder om jag måste men föredrar ju det före proteinkoncentrat.

Förresten hur räknar jag ut Ca per kg foder om jag bara har fått per kg TS?

Om Ca-överskottet kommer främst från grovfoder gör det inte så mycket, 3 är ok. Växande hästar skall dock hållas i det övre normalintervallet, som är 1,2-1,8, men vuxna hästar tar inte skada av ett överskott om det kommer från grovfoder. Fosfor-överskott däremot (dvs låg kvot) är mkt värre och måste undvikas.

Om du är nöjd med dina fodermedel varför inte bara ge lite tillskott av fosfor?

Hur man räknar om Ca-värde från kg TS till kg foder kan jag dock hjälpa till med. Ta värdet du fått per kg TS och multiplicera med TS-halten så får du värdet per kg foder.
tex 5 gram Ca per kg TS och TS 80%. 5*0,80=4 gram per kg foder:idea:

Så klart! :D TACK så mkt! Får skylla på att det var länge sen jag läste matte. :angel:

Vi har ett liknande hö i år och jag har valt att använda soja för proteinet + havre och lite betfor för att få en bättre C/P kvot. Jag föredrar att blanda själv och har inget emot att "pytsa" lite ur olika fodertunnor men det är inte alla som har lust med det ;).

Jo, så skulle man ju kunna göra, bortsett från betforn för den tål inte min häst. ;)
Fast jag personligen tycker att det är lite jobbigt att hålla på med massa olika foder. :p

Om Ca-överskottet kommer främst från grovfoder gör det inte så mycket, 3 är ok. Växande hästar skall dock hållas i det övre normalintervallet, som är 1,2-1,8, men vuxna hästar tar inte skada av ett överskott om det kommer från grovfoder. Fosfor-överskott däremot (dvs låg kvot) är mkt värre och måste undvikas.

Om du är nöjd med dina fodermedel varför inte bara ge lite tillskott av fosfor?

Jo, jag vet, men iaf... :angel:
Fosfortillskott har jag inte tänkt på faktiskt för att få ner kvoten.

Har annars tittat på lite olika foder för att se om det finns nått "bättre". Men just nu får han nog gå på den foderstaten han har.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 221
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 781
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar