Kraftfoder med låg sockerhalt

Texaz

Trådstartare
Söker nu med ljus och lykta efter ett bra kraftfoder till mitt dräktiga fångsto.

Måste ha låg sockerhalt men helst en kvot smrp/MJ på minst 10.
Någon som har vet?

Och VARFÖR är det melass i alla färdigfoder??? (de som jag hittat iaf..)

Sv: Kraftfoder med låg sockerhalt

Melass används ofta som smakförhöjande och bindemedel. Håller med om att det är dumt, speciellt för oss med känsliga hästar.

Leta rena proteinfodermedel. Potatisprotein är min favorit. Soja finns ju med. Hm, är nog vad jag kommer på så här på rak arm..

Söker nu med ljus och lykta efter ett bra kraftfoder till mitt dräktiga fångsto.

Måste ha låg sockerhalt men helst en kvot smrp/MJ på minst 10.
Någon som har vet?

Och VARFÖR är det melass i alla färdigfoder??? (de som jag hittat iaf..)

Melassfri lucernpellets från Kvarnbyfoder (8 MJ 150 gr smb rp), men det är mer ett grovfoder än kraftfoder!

Melass används som bindemedel i färdigfoder!

Ajdå fick du inte tag på potatisprotein? Fick du svar från Krafft om deras K Muskel?

Annars kan Dodson & Horrell ha nåt i sitt sortiment, kolla på hemsidan! (Jag har själv inte tillgång till deras foder längre så jag har dålig koll på dem nu mer...:( )

Jodå, Krafft muskel innehåller bara 5% socker, och fröken håller nu på att introduceras på det, blandar med lucern och det verkar så här långt fungera. TACK för det tipset Lew!!:bow:
Sist fick jag dock bara tag på lucern med melass i:mad: så det blir ännu mer paltande med att laka ur..... Blöt lucern är inte hennes favorit men hon petar dock i sig det.
Kanske bör man klaga hos leverantörerna, med tanke på att fång ökar borde det vara av intresse att kunna erbjuda foder utan socker.
Varför man t o m har melass i olika muslifoder övergår mitt förstånd, bättre då att man själv får tillsätta det om man vill

Skönt att höra att det ar så lite socker i Muskel (skönt att veta för egen del också!) men ja tyvärr är det ju melass i det mesta... det används som sagt som bindmedel. Får IR-hästar och fånghästar är det förstås knappast någon höjdare när man behöver ge kraftfoder, men samtidigt kanske det är bättre än många andra syntetiska alternativ...

Tråkigt att läsa att hon är sämre (såg i den andra tråden) :(

Jo det är sant, man varför ha det i icke pelleterat foder:confused:?

Det är även melass i Krafft Muskel, men bara så att det binder ihop och ändå lyckas sockerhalten hållas så pass låg....

TACK, jo just nu försöker jag få i henne så mycket smärtstillande som går...:cry:
Har mentalt förberett mig på det värsta (i den mån man kan göra det!) samtidigt som jag försöker vara hoppfull om att hon ska bli bättre. Vad som helst, bara hon blir frisk. Är inställd på att fölet kan vara allvarligt skadat av medicineringen, men det får bli så i såna fall, bara hon slipper ha ont!

Är det inte ganska mkt stärkelse i Muskel?? Det är minst lika illa som socker...

Kollade nu och det är 10% stärkelse! Inte konstigt om din fånghäst blivit sämre om du ger den så mkt stärkelse. :crazy:

hon har ju precis börjat vänja in krafft muskel så det lär inte var anledningen i alla fall... 10% är ett ganska låg stärkelseinnehåll för att vara ett kraftfoder. Runt 20-25% är väl det vanliga... om inte ännu mer. Vissa foder innehåller så mycket som 40%.

Korn som jag har sett rekommenderas många gånger till fånghästar innehåller 620 g stärkelse per kg (TS) foder.

Vad finns det för kraftfoder med lägre stärkelsehalt än 10%? Nyfiken eftersom jag har en stärkelsekänslig häst. (ingen fång, kolik eller annat - "bara" dålig i magen på vissa foder som t.ex. Groov.)

Nja 10 % stärkelse varav 5% socker tycker jag inte är särskilt mycket, särskilt inte då det är ett foder som ges i mycket små mängder.
På något sätt MÅSTE jag få upp henne i hull, och Muskel i kombination med potatisprotein (som jag tack vare en Bukefalist kan få tag på i närheten nu:love: om inte "min" ordinarie leverantör har), är det bästa sättet just i nuläget för att få till en skaplig kvot.

Det är tyvärr ytterst få grovfoderleverantörer här som redovisar sockerhalten och att analysera sig fram känns som ett stort projekt, jag menar att det antagligen kan bli många analyser innan jag hittar något som blir bra. Det kostar både tid och pengar!!!

Tid är just nu det vi har sämst av....:crazy:

Socker är inte det samma som stärkelse. Du har 10% stärkelse OCH 5% socker. Och jo, 10% stärkelse för en häst som redan är sjuk i fång är alldeles för mkt. Det skulle jag aldrig våga ge min och han är "frisk" nu.

Ge sköljd eller melassfri betfiber och potatisprotein, skippa Muskel. Betfiber kan du ge mkt av! Flera kg är inga problem så sant den inte innehåller melass. Bra för magen är den också. Linfrökaka är utmärkt, tex Hippos.

Llewellyn; Fånghästar kan inte äta vanligt kraftfoder, allt spannmål innehåller stora mängder stärkelse. Du har rätt i att pellets brukar ligga från 20-40%, men 10 % är ändå för mkt för en häst som har fång. Om höet inte räcker till så kan man ge betfiber (utan melass då såklart), linfrö och potatisprotein eller vassleprotein.
Jag undviker stärkelse även till min icke-fånghäst, det går utmärkt att ha en häst i full träning utan att ge den stärkelse och socker som energikällor. :)

Senast ändrad:

hon har ju precis börjat vänja in krafft muskel så det lär inte var anledningen i alla fall... 10% är ett ganska låg stärkelseinnehåll för att vara ett kraftfoder. Runt 20-25% är väl det vanliga... om inte ännu mer. Vissa foder innehåller så mycket som 40%.

Korn som jag har sett rekommenderas många gånger till fånghästar innehåller 620 g stärkelse per kg (TS) foder.

Vad finns det för kraftfoder med lägre stärkelsehalt än 10%? Nyfiken eftersom jag har en stärkelsekänslig häst. (ingen fång, kolik eller annat - "bara" dålig i magen på vissa foder som t.ex. Groov.)

Mitt ena sto är ju känslig mot stärkelse, fick muskelspänningar i hela kroppen och såg spöken i varje hörn, hon äter sedan ganska länge tillbaks nu endast lucern, betfor och olja, samt mkt hö med en kvot på 5,9. Eventuellt ska vi övergå till den sockerfria varianten av betfor, när vi måste öka på mängden mat allteftersom hon arbetar mer. Hon får också mineraler och sele E, och mår mycket bättre, ryggen är nu helt smärtfri.:)

Melass används i muslifoder och granulerade mineraler som dammbindare (smaksättare)!

Betfiber, är det detsamma som betfor?

Vilka säljer det? Tänker då på melassfri betfor, om det nu är vad du menar!

Betfiber, är det detsamma som betfor?

Vilka säljer det? Tänker då på melassfri betfor, om det nu är vad du menar!

Det finns melassfri betfor, speedi beet och nån annan sort. Eller skölja ur melassen ur betforn.

Quick beet tror jag det heter.

Usch vilken tråkig sits du är i! Lider med dig... Kan du inte få tag på Vitafor (Kvarnbygårdens) lucernpellets? Leverantören borde kunna leverera åt dig om du beställer en större mängd på en gång.

Jag kan dock trösta dig med att jag känner till en hel del fall där man varit tvungen att ge full dos smärtstillande under dräktigheten, och trots det har det i samtliga fall kommit ut fullt friska fölungar. Så jag håller tummarna för att det blir så även för dig.

Hade jag varit tvungen att välja hade jag dock hellre sett till att värna om att hålla fånget borta framför hullet. Sen beror det så klart på hur illa ställt det är med hullet för kraftig avmagring ger så klart även det risk för bestående skador. Men det ska rätt mkt till! Får man inte fånget att ge sig kan det dock gå riktigt illa.

Så handlar det bara om att stoet är inte är rund/lite tunn hade jag inte känns så stor panik över det så länge fånget går tillbaka till smärtfritt läge. Men kan du hitta ett foder som hästen fungerar på är det det absolut bästa, dock ej till överhull eftersom det i sig kommer påfresta.

Hon får redan nu lucernhack från Kvarnby. Pellets ratar hon. Problemet är ju just att hon inte äter allt som erbjuds, inte lätt att försöka få i det hon behöver då.
Hon är VÄLDIGT mager just nu, antagligen tar fölet all näring ur det hon nu lyckas peta i sig.
Smärtstillande är tack och lov inga problem att få i henne längre, men jag är orolig för hur allvarligt det är med henne.....:cry:
Då hon dels har ont, och dels har kommit så nära fölning så vill jag inte transportera henne till klinik än. Efter fölning har hon ju bra mycket mindre vikt att bära på och bör då ha lättare att stå i transporten.
Ska prova med potatisprotein få se om tant behagar äta det....

Har hästen fortfarande fång?

Jag tycker det är djurplågeri att låta hästen gå med akut fång så länge.

Tråkigt med ditt sto!
Jag har för mig att det var ett tag sedan du skrev om att hon hade fått fång. Har hon inte blivit bättre? När ska hon få sitt föl?
Soja är ett alternativ som jag hade testat. Hon måste ju få i sig tillräckligt med proteiner men då bör hon säkert också få i sig mer energi på ngt sätt. Det bästa hade varit att ge mer lusern om hon nu äter det. Ge henne så mkt hon vill ha. Urvattnad betfor är ett annat alternativ. Jag tror inte att det är bra att bara ge henne proteinfodermedel som potatisprotein eller soja du bör säkert också öka energin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
406
Senast: Migo
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar