Kraft protein vs. grov 125

C

chira

Ja vad är egentligen skillnaden?

Har ett fullblodssto som håller på att sättas igång efter en lång hälta (som säkert många vet ;)) hon är nu väldigt omusklad och för tunn. Har tänkt börja ge henne en del kraft nu för att hon ska bygga upp sig och det är främst proteinet jag är ute efter. Så vilket är bäst att ge henne?
Hon har svårt att gå upp i vikt men när hon är fin i hullet har hon lätt att hålla det så.

Nu får hon:
Hö (ca 15 kg/dygn), lucern och betfor. Har fått höra att lucern är en bristvara och det därför skulle bli billigare att byta till tex grov 125.

Analysen på höt hon ska ha i vinter kommer när som helst och då ska en ordentlig foderstat räknas ut...

Sv: Kraft protein vs. grov 125

Krafft Protein innehåller betydligt mer smrp än grooven.
Smrp:t i Protein är: 330 g/kg och Grooven är 125 g/kg.

Jag ger mitt gamla halvblodssto, 20 år, som tränas dagligen och aktivt groov 125. Har märkt stor skillnad sedan jag började ge det för 2-3 månader sedan. Mycket finare i kroppen. Hon var lite svagare i överlinjen innan, men efter att jag bytt foder (och givetvis tränat henne på ett bra sätt) har hon blivit jättefin!

Fördelen med det här fodret, tycker jag, är att jag inte behöver ge så mycket kraftfoder. Hon får drygt 1 L om dagen.

Jag kan starkt rekommendera detta foder!

M-oaa

Sv: Kraft protein vs. grov 125

Själv tänkte jag testa Krafft Pluss Grön nu till mitt fullblod. Innehåller 200 g smrp, 10 MJ och räknas som kraftfoder. Krafft Protein räknas som proteinkoncentrat. Själv behöver jag bara ge 1 kg om dagen och ½ kg havre för att få en kvot på runt 7,5 istället för 5,2 som vi får av endast hösilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 103
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 213
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 560
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar