Kraft foder till föl?

Sv: Kraft foder till föl?

Man kan inte generalisera helt när det gäller kraftfoder eller inte till föl.
Det finns ston som "mjölkar lättmjölk", eller behåller det mesta av fodret själva = mjölkar dåligt. Dessa ston skulle jag anse är mindre lämpliga till avel egentligen, men vill man ändå använda dem så är man nog nästan tvungen att ge fölet tillskottsfoder så att det klarar sin tillväxt på ett bra sätt.

Sen har vi ju också alla de föl som mist sin mamma...

Det man ska komma ihåg är att OM man måste ge fölet kraftfoder är att fölets tarmflora inte är fullt utvecklad förrän bortåt 8 månaders ålder. Innan dess har fölet svårt för att tillgodogöra sig näringen ur grovfoder och vuxna hästars kraftfoder. Yngre föl behöver få fölanpassat foder, dvs någon form av fölpellets eller liknande.

Jag kan ju berätta att förra året, när jag förlorade ett sto vars föl var 3½ månad, så började jag ge honom Krafft Groov, tills jag fick tag i fölpellets. Och på de dagarna tappade han massor i hull, som han sen tog igen så snart han började knapra i sig fölpelletsen. Och han åt ungefär samma mängd av bägge...

Vill tillägga här att lucernpellets inte är kraftfoder, utan grovfoder, så det är inte fel at ge ur kraftfoderperspektivet. Däremot skulle jag vara försiktig med kraftfoder till fölet, hellre ge mamman mer. Finns dock ingen anledning att ge om inte föl eller mamma inte är tunna/föl växer dåligt.

Förlåt, en miss av mig. Jag var nu inne på kra**t hemsida o där var lusernpellets inlagd under GROVFODER.

När jag här nu blev påminnd av Zenith att lucernpellets faktiskt räknas som GROVFODER så kan jag då tala om att mitt föl bara äter lite av mammans kraftfoder, o det är inte mkt hon låter honom äta.. Resten han äter är ju då faktiskt grovfoder.

Hm, en fundering bara.. Om inte föl ha någon nytta alls av kraftfoder, varför står det då på utfodringsanvisningarna att föl ska eller bör eller rekomenderas att äta 1-3 kg/dag...?? (KRAFFT GROOV 125) Bara en undran... :confused:

Hm, en fundering bara.. Om inte föl ha någon nytta alls av kraftfoder, varför står det då på utfodringsanvisningarna att föl ska eller bör eller rekomenderas att äta 1-3 kg/dag...?? (KRAFFT GROOV 125) Bara en undran... :confused:

En fölunges matsmältning är inte fullt utvecklad förrän den är omkring 10 månader. Under denna tiden kan den inte tillgodogöra sig foder på samma sätt som en vuxen häst. Fölets matsmältning är anpassad till att dia stoet och gradvis gå över till gräs. Vid 8 - 10 månader börjar stoet ute i det fria att stöta bort fölet om hon är dräktig igen vilket stämmer bra med föletsutveckling.
Med föl på fodersäckar brukar det inte avses föl innan avväjning. Speciellt inte Kraffts foder. Det finns speciella fölfoder som Ameo redan har nämnt som är mer anpassade till ett yngre föl. Många av dessa innehåller även mjölk ofta i pelletsform. Som fölet kan bryta ner i sin mage.

En fölunges matsmältning är inte fullt utvecklad förrän den är omkring 10 månader. Under denna tiden kan den inte tillgodogöra sig foder på samma sätt som en vuxen häst. Fölets matsmältning är anpassad till att dia stoet och gradvis gå över till gräs. Vid 8 - 10 månader börjar stoet ute i det fria att stöta bort fölet om hon är dräktig igen vilket stämmer bra med föletsutveckling.
Med föl på fodersäckar brukar det inte avses föl innan avväjning. Speciellt inte Kraffts foder. Det finns speciella fölfoder som Ameo redan har nämnt som är mer anpassade till ett yngre föl. Många av dessa innehåller även mjölk ofta i pelletsform. Som fölet kan bryta ner i sin mage.

:bow::bow:

Sen är ju fodertillverkarnas utfodringsanvisningar snarast önskemål från deras sida, att man ska ge så mycket som möjligt av det.
Ett föl ska ha ett riktigt bra grovfoder som bas, dvs så högt proteininnehåll som möjligt. Och utöver det ska man komplettera med lämplig mängd kraftfoder av lämplig sort.

Man måste liksom skilja på äpplen och bananer... :idea:

Det finns "fullfoder" för t.ex hundar och katter. Dessa innehåller ALLT dessa djur ska ha, de behöver inte få något annat.

De "fullfoder" som finns för hästar fungerar ju liksom inte på det sättet, eftersom hästarnas absolut största fodergiva skall bestå av grovfoder. Och detta grovfoder kan ju, som bekant, ha VÄLDIGT varierande näringsinnehåll. DÄRFÖR är det OMÖJLIGT att bara följa fodertillverkarnas utfodringsanvisningar rakt av.

Sen är det extra olyckligt att Krafft uppenbarligen inte har begripit att små föl inte kan tillgodogöra sig av grövre kraftfoder, för de rekommenderar faktiskt att man ska gå över till Krafft Groov successivt medan man ger fölmjölk moderlösa fölungar. Och, som jag skrev ovan i mitt tidigare inlägg, det funkar INTE!

Jag tänkte samma tanke. Att tillverkarna bara vill sälja. Vi ger våra hippo. Våra avelsston står på 1 liter hippo breed. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket dom rekomenderar högdräktiga ston. Våra högdräktiga får 2 liter. Då har vi haft kanon bra hö med. Minns tyvärr inte värdena på höt men en som kan sa att det var ett väldigt bra hö.

Återupplivar en gammal tråd för att slippa skapa en ny..

Vårt fölsto tunnade ur rätt mycket under betet och vi har efter det haft ganska svårt att få upp henne i hull. Nu äter hon 8 kg kraftfoder och har fri tillgång på hösilage när hon är ute. Inne får hon 5 kg/mål (dvs. frukost, middag, kväll) Fölet däremot är väldigt förtjust i mammas mat och äter därför tillsammans med henne i krubban. Hon proppar också i sig en hel del hösilage och efter att ha läst tråden börjar jag bli orolig för att hon sätter i sig för mycket kraft och grovfoder.. Fölungen är snart 4 månader.

Att fölungen stoppar i sig mkt grovfoder kan knappast vara skadligt, då skulle man ju inte kunna ha de på bete;)
Kan du inte byta ut större delen av kraftfodret till lusern? Det är ju grovfoder.Mitt svårfödda fullblod som har en 5,5 månaders unge har fått stora givor lusern under hela hans uppväxt (4 kg upp till fri tillgång). Lilleman är mkt förtjust i lusern och står med näsan i baljan lika länge som mamma, och får nog sig en del. Men det kan ju inte vara värre än att han går och käkar gräs. Sen om han inte tillgodogör sig är ju en annan femma.. Han dricker mjölk fortfarande så han får det han behöver.

Efter avvänjningen får mina någon näve krafft samt betfor och hösilage. När de står hos mammahästarna snor de av deras mat, men jag tror inte de får i sig så mkt kraftfoder ( stona får ca. 3 kg/dag)

Vilken typ av kraftfoder ger du då hon äter så mycket?

Om fölet är i gott hull och mamman mager så ge hellre fölet en egen krubba så mamman får ha sin mat ifred.

Hon äter korn, kraft och müsli. Jag vet inte hur mycket hon får i sig, men jag har svårt att tänka mig att hon skulle få i sig alltför stora mängder då mamma äter ganska fort och lillstina tar så små tuggor.

Det skulle man kunna göra, men jag tror inte att hon skulle hålla i sig sin egen krubba särskilt länge.

Det är nu som en svår tid kommer ang kraft foder eller inte, och det är mkt lätt att överfrodra. Gräsets innehåll är fortfarande där, och det får man inte glömma bort.
Det är lätt att överfodra, och konsekvenserna för det kommer som ett brev på posten.
Tar man in stoet och fölet om nätterna, så gör jag så att mina får fri tillgång på ett mkt bra hö, inget mer förrän näringsvärdet har sänkts i gräset.
Likaså så med mina unghästar. Kraftfodret kommer inte förrän det börjar att bli kallt och gräset inte har någon funktion längre.

Fri tillgång till grovfoder är grunden till allt.

Det är nu som en svår tid kommer ang kraft foder eller inte, och det är mkt lätt att överfrodra. Gräsets innehåll är fortfarande där, och det får man inte glömma bort.
Det är lätt att överfodra, och konsekvenserna för det kommer som ett brev på posten.
Tar man in stoet och fölet om nätterna, så gör jag så att mina får fri tillgång på ett mkt bra hö, inget mer förrän näringsvärdet har sänkts i gräset.
Likaså så med mina unghästar. Kraftfodret kommer inte förrän det börjar att bli kallt och gräset inte har någon funktion längre.

Fri tillgång till grovfoder är grunden till allt.

Trådskaparen lade in tråden för ett år sedan...har redan ett nytt föl bredvid stoet ;)

Detta är visserligen svar om svårfödd sto men ändå. Vårat ena sto gick ned sig ordentligt och magrade av när hon fick föl i år. Vi fick dock snabbt upp henne i vikt på fri tillgång av höl (+ bete) samt krafft sport och krafft grov. (sammanlagt ca 5kg/dag). Efter inte alltför lång tid kunde vi minska på kraftfodret och hon har fortsatt hålla sig rund och fin.

Vi passar lite på mor och ungar om vi vill att ungarna låter bli mammas mat.

Hej! Jag är en sån där fruktansvärd motståndare till kraftfoder för föl, just av den anledningen att de växer för fort. Om stoet är hemskt magert, sjuk eller absolut inte har nån mjölk, går på dåligt bete eller dör då är det en annan sak.. Mitt råd är att ge stoet kraftfoder, men inte fölet ÄNNU.
lycka till
prillan

:rofl::rofl:
ja jag måste skratta åt mig själv (ja ni får göra det oxå ;))

i år har jag en fölunge som vid 4 mån snart är större än sin mamma
( medveten ridponnyavel) o gissa vad jag gör... jo jag har börjat med kraftfoder. mamman har fått hela sommaren men nu får även fölungen...

Det är det här som är så spännande med djur o avel, det finns liksom inga klara regler utan det gäller o gilla läget;)

mitt sto får 4 kg kraftfoder/dag då bjässen till hingstunge har sugit ur henne rejält! dom går på ett minimali bete, alltså inte så mkt kvar! Dom har fri tillgång till hö både ute och inne nattetid.
Hon äter havre, kornkross, hippo alfa(varvar mellan åsebro cool), betfor och mineraler och det trivs hon bra med, äter glatt :) även "lilleman" äter ur samma krubba som mor sin, och det ser inte jag som ett problem, bara bra att han tuggar i sig lite bra o go mat :)
och fodret lär ha gjort sitt på honom då han är gruvligt stor :P:P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 900
Senast: Fenestra
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka