Krafftfoder på betet ?

urkella

Trådstartare
Min häst går ute dygnet runt på bete nu, går på en skogs vall så är ju inget super bete man han har inte tappat i vikt utan håller sig som han såg ut när han stod inne om nätterna så han ökar inte heller i vikt. Funderar på om jag borde ge honom krafftfoder även nu på betet. För stunden får han bara 3 dl betfor + minneraler & gurkmeja.Ger ni era hästar krafftfoder fast dom går på bete ? Han rids 3-4 dagar i veckan och är 4 år. Har fått kommentar av en jag känner förra veckan att hon tyckte han är mager :crazy: Fasst det håller jag verkligen inte med om.

Så här ser han ut i hullet
28004926.jpg

Sv: Krafftfoder på betet ?

Jag tycker då inte att din häst ser mager ut.Den är precis lagom.
Vi ger inget kraftfoder till våra hästar när dom går ute dygnet runt, endast betfor+mineraler+salt när dom rids. Det är islandshästar.

Det är som han får nu då fasst han får betfor varje dag. Funderar på att ge honom lite krafft efter han har ridits bara, är bara orolig att han ska gå ner sig, hade ett helvete med fodra upp honom förra våren & sommaren då han föll ur, men har inte visat på tappa i hull nu men då han inte gått upp något heller så är man lite orolig.

Finns ingen anledning att ge karftfoder sålänge han håller hullet. Det är bara en potentiell fångrisk. Ge istället lusern (uppblötta pellets brukar´många gånger vara mer populärt än hack) om du vill ge något. Kan blandas med betfor (där man kan hälla av sockervattnet innan man blandar ihop det med lusernen).

han har inte tappat i vikt utan håller sig som han såg ut när han stod inne om nätterna så han ökar inte heller i vikt. Funderar på om jag borde ge honom krafftfoder även nu på betet.

Håller han sitt hull är han i energibalans så det finns ingen anledning att ge mer energi. Han ser dessutom fin ut. Vad är det för ras?

Skulle han behöva mer energi så ge i första hand lite hö. Till skillnad från kraftfoder är hö ett naturligt fodermedel för hästen. Behöver han extra protein så ge lite lusern.

Hö blir nog väldig svårt då han går på bete där det inte finns plats för någon vidare förvaring, men är isåfall lusern jag funderar på ge. Men väntar nog lite med att ge honom, men kommer ha stor koll på om han tappar något och kommer då ge honom extra. Han är en appaloosa :D

Jag tycker din häst ser ut att vara i fint hull! Mina håller sig också fina på enbart bete. Ger dem bara någon dl lusern var per dag för att blanda salt med.

Jag tycker inte din häst ser mager ut! :)
Snarare normal, många hästar (inklusive min egen...) är för feta.

Om hästen håller hullet är det ingen fara, vänta och se om han börjar tappa lite. Det kan även vara stor skillnad på en 3-åring och en 4-åring, inte säkert att den faller ur på samma sätt i år.

va glad att han håller sig fin i hullet! :) han är fö väldigt söt :love:
håll koll så att han inte tappar bara, men går han på bra bete så är det nog ingen fara. det är jobbigare med hästar som blir feta så fort de får syn på gräs.. :crazy:

kl

TS jag lånar din tråd lite, jag hoppas det är okej!
Passar på att fråga hur man ska fodra en kallblodstravare som fick lindrigt fång i april, går nu på bete med munkorg (som han gjort ett hål i, han får i sig lagomt med gräs).
Jag kan nu börja känna hans revben men de syns inte, men magen är kvar, jag tror han är mkt bukig.

Vad ska jag fodra honom med för att bukigheten ska försvinna?

slänger in en bild.
kaiser.jpg

Uppfattade inte om hästen ser ut som på bilden nu eller om den är tagen i ett annat sammanhang?

Är hästen fin i överlinjen, eller börjar halsen sjunka ner så att lansmärket framträder och ryggraden komma fram ur filéerna?

Om hästen har en fin överlinje och revbenen känns så är det förmodligen en träningsfråga, samt att en häst som äter grovfoder faktiskt har en stor buk i viloläge. Titta på hästen när den arbetar, kommer buken upp då skulle jag inte bry mig ett dugg, faktiskt... :D

Börjar den falla ur i överlinjen kan det vara proteinbrist som är problemet, då framträder buken som stor i förhållande till den tunna, omusklade halsen och ryggen. Då behövs mer protein i foderstaten för att åter bygga upp överlinjen.

Går hästen på bete brukar proteinbrist inte vara ett problem, om inte betet är extremt magert eller mycket övervuxet. Eller om hästen inte får i sig tillräckligt genmom munkorgen ändå? Men då borde det synas på hullet också.

Lusern kan isf vara bra att ge.

Uppfattade inte om hästen ser ut som på bilden nu eller om den är tagen i ett annat sammanhang?

Är hästen fin i överlinjen, eller börjar halsen sjunka ner så att lansmärket framträder och ryggraden komma fram ur filéerna?

Om hästen har en fin överlinje och revbenen känns så är det förmodligen en träningsfråga, samt att en häst som äter grovfoder faktiskt har en stor buk i viloläge. Titta på hästen när den arbetar, kommer buken upp då skulle jag inte bry mig ett dugg, faktiskt... :D

Börjar den falla ur i överlinjen kan det vara proteinbrist som är problemet, då framträder buken som stor i förhållande till den tunna, omusklade halsen och ryggen. Då behövs mer protein i foderstaten för att åter bygga upp överlinjen.

Går hästen på bete brukar proteinbrist inte vara ett problem, om inte betet är extremt magert eller mycket övervuxet. Eller om hästen inte får i sig tillräckligt genmom munkorgen ändå? Men då borde det synas på hullet också.

Lusern kan isf vara bra att ge.

Bilden är tagen för några dagar sedan, han ser fortfarande ut sådär.
Vad är och vart sitter lansmärket? :o

Ryggraden ligger fortfarande kvar i fileerna, som tur är. Eller fileer som i muskler är nog fel ord, han har nog mest fett just nu tror jag.. Den enda motion han får för tillfället är våra promenader. Jag har tänkt börja att smått longera honom om några veckor, jag vill inte skynda för mycket eftersom han trots allt haft/har fång. Så det är svårt att se om han drar upp buken i träning :D

Jag kanske får avvakta en liten stund och vara uppmärksam så det inte förvärras . tack för dina ord!

Aha, men då skulle jag nog inte kalla honom bukig, utan fet. :D

Mer motion är det enda som gäller om det inte går att dra ner mer på maten. Och det kan ju såklart vara svårt med en fångis...

Men har han börjat gå ner så är det ju på rätt väg åtminstone.

Jag skulle inte longera. Promenader för hand och tömkörning rakt fram i så fall. Och han är inte för tunn ;)

Och han är inte för tunn ;)
Vad menar du? :eek::angel:

Jag VET att han är liite för stor... *Suck*
Problemet under vintrarna är att han får kolik om han inte har fri tillgång på hö (men fånget kom av annan orsak, så lång historia).
Men vi kämpar på med promenader, och tömkörning blir det snart. Han kan behöva aktivera huvudet lite nu efter att ha fått stå hela våren.

Pinkis.
Men jag blir orolig över att känna revbenen. Jag har som sagt inte kännt dem på ett tag, men stora magen är ju fortfarande kvar.

Jag ska kolla lite extra på honom idag, och noggrannt kika på ryggen om det bara är fett eller om musklera finns där någonstans... :)

nu är det nästan att jag känner att jag måste be min häst om ursäkt :o

Han stod och kliade hakan mot en stolpe igår, han spände ryggen ordentligt så jag passade på att känna lite... Och inte var där något fett, utan fina muskler. Senare så red jag iväg med hans polare, och han sprang efter och gnäggade, såg ut som han tappat X kg på vägen.

Så från och med nu tänker jag inte se honom som fet längre, möjligtvis lite rund, men absolut inte fet :banana:

Men jag tänker fortsätta kämpa att han ska tappa mer och få mer muskler (med tiden), han måste ner mer i vikt, vill inte ha ett nytt fånganfall.

Behöver han äta mkt för att må bra i magen så får man ju anpassa motionen därefter. Vilket är grymt svårt om de inte är helt återställda efter ett fånganfall.

Men för hand motion med muskelarbete skulle jag nog våga mig på om det var ett tag sedan? Cavaletti, snårig skog osv. Sas maximal motion med minimal belastning.

Behöver han äta mkt för att må bra i magen så får man ju anpassa motionen därefter. Vilket är grymt svårt om de inte är helt återställda efter ett fånganfall.

Men för hand motion med muskelarbete skulle jag nog våga mig på om det var ett tag sedan? Cavaletti, snårig skog osv. Sas maximal motion med minimal belastning.

Ja faktiskt, skulle kunna gå iväg till ridhuset så får han börja arbetas för hand över cavaletti, bra ide, tack!

Ja det var i mitten av april som han hade fånganfallet, och det har gått hackigt men stabilt framåt hela tiden. Nu är han superpigg på våra promenader, han ölskar det. Så det är dags att kanske arbeta honom mer nu.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 765
Senast: yamyam
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 876
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 803
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte