Krafft´s Mag/Tarm balans

Lalle

Trådstartare
Någon som ger det? Tycker ni det funkar?

Jag ger min häst det,men inte tusan tycker jag att det hjälper:crazy:
Funderar på att byta.
Har sökt lite på forumet om Microbalans. Säljs det fortfarande(granngården?) eller hur var det?
Kanske blandar ihop det med nåt annat..är ju så rörigt med alla tillskott :P

Senast ändrad:
Sv: Krafft´s Mag/Tarm balans

Man måste överdosera rejält om hästen har bekymmer.

Använd Probimin eller Microbalans istället

Min häst har känslig mage och jag ger henne Profeed. Funkar jättebra! Efter ett par dagar är hon kanonbra i magen igen!

Provade också Kraffts Mag/tarm och fick inte det att fungera heller. Foderjäst fungerar på mina. Lär ska vara ännu bättre med bakjäst som ameo skriver. Billigt också!

Har provat rätt många på min f d häst, magproblem i kubik. Det enda som fungerade var just Krafft, men i dubbel dos.

Har fått ordning på andra magar också med burken, men har alltid gett maxdos i 5-7 dagar

ge bakjäst i stället
Jag ska förtydliga mig själv lite...

Enligt HH här på forumet så innehåller bakjäst den typ av jästsvamp som man har bevisat kan påverka tarmfloran positivt.
Foderjäst - som är en av beståndsdelarna i Kraffts magtarm - är en annan jästart som man inte har sett samma effekt av, om jag minns rätt.

DÄRFÖR är det ett bättre val med bakjäst.

Önskar att jag själv lärt mig detta tidigare, då det är samma verksamma beståndsdel även i Protexin/Probade, som jag gett till de av mina hästar som haft problem med fång och/eller magen. Bakjäst är ju betydligt enklare att få tag i...

När vi diskuterade detta i en annan tråd vill jag minnas att HH skrev att det inte var uteslutet att man fick ett lika bra (eller nästan lika bra) resultat av foderjäst. Den enda undersökningen som bevisat resultat är dock gjord på bakjäst.

Anledningen till att jag använder foderjäst är vitaminer och selen mm i foderjästen (även protein).

Jag har provat Mag/Tarm tidigare men tyckte inte att det gav ngn vidare effekt alls, var bara väldigt mkt dyrare i förhållande till Asidofilus eller bakjäst - som ger betydligt bättre resultat enligt mig. Dock är det inte alla hästar som vill äta/dricka Asidofilus filen. :D Smakar nog lite mysko.

Aldrig hört talas om Profeed tror jag..
Vart får man tag i det?

*svarar alla andra*

Hur mycket jäst ska man ge isåfall då?

Har oxå hört från flera håll att man måste ge mkt Mag/Tarm för att det ska ha effekt och det är jag
inte så pigg på att göra så tänker byta till nåt annat.
Finns Microbalans i alla affärer?

Profeed kan du slå upp på internet, går att beställa därifrån (vet inte hur mycket jag kan skriva, man får ju inte göra reklam :smirk:) Funkar jättebra på min häst iaf när inget annat ville fungera (och jag har provat massor!)

På mina hästar har m & t fungerat (med normal dosering) MEN i samma stund som jag slutat med det så har problemen uppstått igen (var när jag hade problem med diarré på ena).

Nu för tiden så anv jag enb proviva i dryckesformat vilket fungerar som rena undermedlet på mina hästar!! Är gudomligt tacksam över att det finns! :love:

Men tydligen fungerar inte preparatet/lika bra, på alla hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 087
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 066
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka