krafft protein - blötas??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 123
J

jupiter-judex

ska krafft protein som också är pellets blötas??? men det ska det inte va...eller?

Sv: krafft protein - blötas??

Vi blöter inte Krafft Protein, det blir bara soppa och gör att foderrester kan samlas i krubban med ökad risk för botulism och mögel.

Jag har betfor till hästarna och lägger då i Krafft protein en stund innan så det mjukas upp lite-de är så hårda annars. Samt att jag vill förhindra foderstrupsförstoppning.

Jag blöter alltid ca två timmar efter hört så mycket elände om att hästarnas tänder tar stryk av all sorts pellets.
Tillsätter så mycket vatten att det blir en ganska lös gröt och krubban slickas alltid ren.

Ett litet mer nyanserat svar är nog att om du ger små eller måttliga mängder (mindre än en halv liter per gång) så kan du ge det torrt, ger du stora mängder varje gång och du har en glupsk häst så bör du blöta. Risken att gamla foderrester blir stående ökar om man blöter foder. Tyvärr kan det se ganska snuskigt ut i en del stall när det gäller foderhantering. Odiskade foderkärl och matrester i krubbor. Foderbehållare töms inte så fodret längst ner kan vara hur gammalt som helst. Möss och annan ohyra är inte ovanligt heller. Stallgången brukar dock sopas...

vi blöter inte vårat men de får mycke vatten i betforen o har inte märkt nåt problem dock får de inte så mycket heller utan ca 0,5kg

Du kan blöta det, men behöver inte. De är ganska hårda pellets förvisso men våra hästar har ätit det torrt.

ok tack allihop! vänjer in han än så länge, så nu får han bara en dl. men ska väl upp i 4,5 dl som borde bli 300g om jag räknat rätt.
får väl se hur det ser ut när det blir mer, kan ju blanda det med betforen en stund innan.
kan ju inte påstå att jag är så flitig på att diska krubborna förstås:o dom sitter ju fast och känns väldigt mycket bökigare än en hink som är löstagbar...

Blöter alltid Krafft Protein och Krafft Groov 125 till min häst. Tror att det är lättare för hästens mage att ta åt sig näringen och bryta ned krafftfodret om det är blött. Sen tar det ju också längre tid att tugga upp också :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
647
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 350
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31