Krafft Lusern

Sv: Krafft Lusern

Ha, jag ligger steget före dig! (svarat innan du gjorde inlägg 2, med mitt namn).

Melassen kan ju vara skillnaden, men Krafft är ju i det här fallet lite seriösare med tanke på att de anger att de avser "normala" värden, det kan ju vara rätt stora variationer i just lucern.

Absolut Skabersjö, avgjort närmast. Troligen billigast också. Och DEFINITIVT sötast son! :D

Okej! Då behöver jag kanske inte slå knut på mig själv vad gäller kvoten. Ska bli intressant att få analysen. Bu känner säkert till bonden, han bodde precis i närheten (vid den lilla byn som är precis över fältet söderöver). Har kor. Ska kolla upp namnet.

Hon har redan börjat ta sig (min kompis såg också det efter att ha sett henne när hon kom och sen 2,5 vecka senare.) Så jag tror inte att hon är så "maskäten". Krokigheten över länden/korset är mindre uttalad tex, så hon paddar på sig.

:)

Med tanke på att han är så ung så att han bräker (i relation till undertecknad) har jag aldrig kontrollerat civilstånd. Troligen singel. Med fullt körkort. Och bruna, bruna ögon. Och breda axlar. Och hår som smålockar sig i nacken.

Tur att jag är skogstokig i mannen hemma, annars hade jag kanske blivit farlig för det lilla livet, vad det lider...

Handlade spån i Skabersjö. Han (pappan då antar jag) var snäll och kom och öppnade fast dom egentligen hade sommartider. :bow:
Bra pris på spånet, och väldigt lagom avstånd.
Skönt att ha släp så man kan köra och hämta grejer när det passar. :p

HannaZ skrev:
Hon har redan börjat ta sig (min kompis såg också det efter att ha sett henne när hon kom och sen 2,5 vecka senare.) Så jag tror inte att hon är så "maskäten". Krokigheten över länden/korset är mindre uttalad tex, så hon paddar på sig.

Gör då inte misstaget att häva upp kvoten FÖR mycket (över 7-8?) utan att ha konstaterat att hon verkligen stannar/går tillbaka i uppbyggnaden.

Ska tillägga att lucernpellets bland de lite äldre ofta betecknas som foderstrupsförstoppningsframkallande. Jag har aldrig gett det torrt efter att ha fått det att klibba fast på fuktiga fingrar - jag fick SKRAPA av det! (tänk dig det i strupen...)

Senast ändrad:

Ok. Tycker att hacket verkar trevligar och ska det ändå blötas och joxas kan det kvitta.

Får klura vidare när analysen kommer.

Nu får hon 1 liter nya krafft groov, 0,5 liter Krafft protein, gröna mineraler och lite lucernhack.
Och så då bete resten av dygnet.
Kanske skulle ge mer groov och minska på proteinet?

Ska ta och besöka Skabersjö oftare i framtiden tror jag.. :D Bruna ögon och breda axlar :love:
Och så alla bokstäver i körkortet...

Nåja, drömma kan man väl få göra...

OM hästen äter hacket är det trevligare. MEN det är himla mycket foder volymmässigt per kg. Inte kul att behöva stoppa i krubban (mången är den häst som helt enkelt inte är tillräckligt intresserad för att peta i sig de små, små stråna som hacket utgör). Dessutom KAN det ha tendens att damma, de jag vet fodrar hacket gör det blött i krubban, men de fodrar 5-6 ggr/dag så då blir det ju inte hela krubban full varje gång...

Vad blir det för kvot på kraftfodergivan idag?

HannaZ skrev:
Handlade spån i Skabersjö. Han (pappan då antar jag) var snäll och kom och öppnade fast dom egentligen hade sommartider. :bow:
Bra pris på spånet, och väldigt lagom avstånd.
Skönt att ha släp så man kan köra och hämta grejer när det passar. :p

Att han inte kände igen ekipaget? Han brukar nämligen mobba mig då jag inte tagit mig från deras gårdsplan vintertid p g a halka. Då får de gå ut och hjälpa mig loss. En upplysning du kanske ska ta med dig när du ger dig ut vintertid... (inte bara där jag suttit fast, vid i princip alla ridhus i trakten också).

Får väl ha en låda sand i bagaget. Och en skyffel. Snökedjor kanske inte skulle vara så dumt :idea:

Planerar inte att vara ute och köra så mkt ändå så det ska nog ordna sig. Än har det gått bra iallafall. :)

Bilen inviger till en del samvaro med min far... Vilket inte stör mig eftersom han för det mesta betalar reservdelarna :p Och det är trevligt att meka ihop. vet numera hur man byter ett grenrör :banana: Däck kan jag också byta. + drivremmarna och lite annat.

Senast ändrad:

HannaZ skrev:
Får väl ha en låda sand i bagaget. Och en skyffel.

Nej, det avråder jag dig BESTÄMT från! Det är ju där problemet ligger (med släp). Bilen lossar i framänden och har ingen drivning p g a trycket från släpet. Så ska du förvara sand, gör det över framaxeln...

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar