Krafft Lusern

S

Sweet

Köpte en säck Krafft lusern (pellets) för någon vecka sedan, har alltid räknat med att smrp är 105 (står så även i Kraffts foderbroschyr) men på säcken står det faktiskt 110 smrp!

Är det någon mer än jag som har sett detta?? :confused:

Sv: Krafft Lusern

Nej, det har jag inte! Nu var det ju inte någon jätteskillnad, men ändå...

Jag har en säck med hack iofs, jag ska kolla på den.

Japp. Var så även för två månader sedan då jag började med lucern igen. Är ändrat både på pelletsen och stråt.

MVH/

Ingen nackdel iofs men de borde kanske uppdatera sin hemsida också för där står det fortfarande 105 smrp.

Hur kommer det sig att de har höjt proteinet?

Sweet skrev:
Ingen nackdel iofs men de borde kanske uppdatera sin hemsida också för där står det fortfarande 105 smrp.

Hur kommer det sig att de har höjt proteinet?

Inte en aning varför de höjt, blev bra positivt överraskad..

Vill göra reklam för Kvarnbyfoders pellets (har inget med företaget att göra!). De har ren lusern utan melass vilket KRAFFT har i sina. 30 kg ca 100 kr SMP 115, MJ 8. Finns åtm i södra Sverige. Helena

HelenaHandberg skrev:
Vill göra reklam för Kvarnbyfoders pellets (har inget med företaget att göra!). De har ren lusern utan melass vilket KRAFFT har i sina. 30 kg ca 100 kr SMP 115, MJ 8. Finns åtm i södra Sverige. Helena

Kvarnbyfoder finns att få tag i även här (NordUppland) och utan problem i Stockholmsområdet. Hur det är ännu längre norrut vet jag dock inte.

Sen, något värt att nämna i sammanhanget att alla lucernvärden är normalvärden, det är alltså inte garanterade värden. Kan vara bra att veta även om det inte får större praktisk betydelse än att värdet från en höbal till en annan med största sannolikhet diffar lite från varandra. För de som inte visste att det är normalvärden och inte garanterat värde alltså =)

Kvarnbyfoder finns här också.

Eller fanns åtminstone, butiken som sålde har "gjort om sig" lite...

Är den utan melass?? Bra att veta!! Bara synd att det är pelleterat, personligen vill ha "fullt" i krubban till natten.

Annars om man är ute efter protein och det inte gör ngt. om det är mellaserat och pelleterat så har Hippos Lucern Mj 8.5 och smrp 120 och kostar runt 100kr det med.

MVH/

Sweet skrev:
Kraffts Lusern kommer från Bobergs Valltork i Östergötland.

Jag vet, men står det Bobergs på säcken så kostar det av någon mystisk anledning mindre. Och är något annorlunda mineralvärden.

VARFÖR får jag inte ihop, men jag ser ingen anledning att ge Krafft till ett dyrare pris om jag inte vill ha hack just för det är Bobergs som tillverkar åt Krafft.

Jag är lite undrande till Kvarnbyfoders lucern, enligt deras infoblad ska den innehålla 150 g srp (170 g råprotein, angivet i procent) och sedan 11% vatten. Jag kan inte minnas att jag sett vatten i andra näringsdeklarationer på pellets.

Det blir i alla fall ca 133 g srp per kg foder - vad är det som gör att just Kvarnbyfoders lucern är mer protein i?

Är deras "pellets" fortfarande som små iskuber? Eller är det "vanliga" pellets?

HeJe

Köpte Krafft Lucernpellets idag, för att börja med till hästen då vårat hösilage har LÅGT proteinvärde. Har också räknat efter 105g smrp, och har fått underskott på det för att inte få överskott på energi. Blev positivt överraskad när det stod 110gram på säcken. Nu är det ju inga jätteskillnader men jag tycker dom ska ändra infon på hemsidan och produktkatalogen.

Det visste jag faktiskt inte att det finns lusern UTAN melass tillsats, det är ju bra, då alla kanske inte vill ha det. ;) MEN innehåller inte detta Kvarnbyfoders pellets något magnesium?? På sidan står det ju att det innehållet 15% smrp är inte det lika med 150 smrp, räknar man inte på att 1 kg innehåller då just 150 smrp, ska man göra avdrag för vatten?? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Köper du Bobergs lusern direkt från tillverkarna då eller är det återförsäljare som säljer det??

Det innehåller ej 110 smrp.. Det är gamla säckar med feltryck som är uppköpta, har pratat med dem om det och de skulle åtgärda detta sa det, men det räknar jag inte med utan man får stå ut med detta.

Det som står i katalogerna är vad som gäller enl. dem själva. Så det är 105g smrp som gäller.

MVH/

Väcker liv i den här tråden.

Har köpt ett sto som troligen behöver rätt hög kvot (till skillnad från den knubbiga vallacken).
Hösilaget köps in gemensamt och vi delar lika på kostnaden oavsett hur mycket hästen äter. Analysen har inte kommit än men enligt tidigare år har det varit "bra" värden men inget superhö direkt.

Troligen kommer jag alltså att vilja ha så mycket protein som möjligt i kompletteringsfodret (lucern i första hand) för att få upp kvoten.

Stämmer det verkligen att kvarnbys pellets innehåller 150g SMRP/Kg?

fortsätter med mina frågor...

Är det avsaknaden av melass i Kvarbys foder som gör att proteinhalten blir högre jämfört med kraffts? (eller jag kanske tänker på fel märke)

Är det många som har erfarenhet av att hästarna inte gillar lucernpellets? Måste de blötas? (Har bara använt hack tidigare)

Lovisa! Var köper du Kvarnbys? Skabersjö eller Jordholmen?

//Hanna

De vill enligt informationen få det till 15 %, så det stämmer ju med 150 gr/kg. Krafft ligger på "normalvärden" 10,5 %, 105 gr/kg men med en lägre kvot då deras energi är 8,5 Mj (KBF uppger 8 Mj) vilket ger närmare 19 respektive strax över 12.

Ett ord på vägen; mitt grå monster fick av "alla" diagnosen proteinbrist, vilket ledde till att han fick en hög kvot (lucern för att hjälpa upp grovfodervärdet). Det gick flera år innan jag fattade att han var takåsigt P G A den höga kvoten! (jag har den hästen att tacka att jag började sluka foderlära och tycka analys är ett bra redskap :))

När jag sänkte kvoten blev han rätt omgående bättre, om än inte bra (svåra maskangrepp i ungdomen som gjorde att han aldrig kunde sätta riktiga muskler från manken och bakåt) (arbetsteori från känd professor efter konstaterat masktryck hos hästen).

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar