Krafft för renar - till hästar?

cristobal

Trådstartare
Jag har en bekant från den stora landsändan, och hon berättade att de brukade köpa kraft för renar i stf till hästar, då det var en bråkdel av priset, och samma innehåll.
Någon mer med sådana erfarenheter?
Dessutom sa hon att de brukade köpa mineralerna i säck i stf hink, hon tyckte det var konstigt att man kan ta över 100 kr för hinken...

Sv: Krafft för renar - till hästar?

Finns de som använder nötfoder och kalvfoder med, ska man ge sig på sånt bör man inte bara lusläsa innehållsförteckning utan även analysen, och veta vad det är man ska ha vs inte ska ha. Renar har jag ingen koll på.

Vad gäller mineraler däremot, så t ex Kraffts Mineraler kostar de gröna, pelleterade (sist jag handlade iaf) 169 kr för en 8 kg:s hink, och 225 kr för en 20 kg säck. Räkna själv.. :devil: Jag köper alltid i säck.

Det blir säkert precis lika bra.
Foder bolagen kan tälja guld med fällkniv på lättlurade hästägare
som bara vill göra det bästa för sin häst:(

Jag kan inte fatta hur man kan betala 7- 10 kr/kg för
diverse super-blandningar..

Mina pållar har käkat "Stjärna" ett bra tag nu och mår prima.
Samma analys och innehåll som ett vanligt kraftfoder, dock med extra mkt vitaminer, B och E tror jag.
Endast om en häst behöver extra mkt energi för hårt arbete ger jag havre och olja som komplement för att proteinet inte ska bli för högt.

Detta foder kostar i handeln ungefär 1.50, köpt i bulk..

Jag kan inte fatta hur man kan betala 7- 10 kr/kg för
diverse super-blandningar..

Eftersom jag gör det kan jag ju svara.

Målet är inget kraftfoder. Lägger lite mer pengar på att få ett grovfoder med de värden jag vill ha, och som dessutom gör att även de lättfödda kan 'äta ordentligt'.

Dock så fblvalacken som kräver 120 MJ i vila, och inte är så 'ätglad', honom måste jag (än iaf) tillskottsfodra. Iaf tills han vill äta sidådär 20kg silage/dygn. (Han äter 12 nu).

Han får kornkross, krafft rehab, hestekraft och olja. Rehaben eftersom jag sett den göra underverk med hästar som har svårt att hålla hull. Att ge samma mängd MJ och protein i form av annat kraftfoder har inte gett samma effekt. Hestekraften pga att den är havrefri och den innehåller högt med MJ/kg foder. Något som få kraftfoder kan 'matcha'.

För mig är det värt de där 10 kr/kg foder att

a.) hålla kraftfodergivan nere, dvs använda näringstätt foder
b.) Få ett foder med en sammansättning jag vill ha
c.) Kunna köpa det i en förpackningsstorlek och på ställen som är bekvämt för mig.
d.) VETA vad jag ger. Ko-foder, renfoder etc måste man endera chansa på värdena, eller skicka på egen analys (= höjer kilopriset rejält). För deklarationen där avseende MJ etc är gjord för det djurslag/djurtyp det är framtaget till. Och kofoder t ex, idisslare har en helt annan matsmältning och näringsutvinning än en häst. Så det som på pappret är likvärdigt kan visa sig i verkligheten vara rejält mkt sämre eftersom hästen inte kan tillgodogöra sig det i den omfattning t ex en idisslare kan.

Däremot skulle jaga ldrig köpa någon av de typ en miljard kraftfoder som finns som har motsvarande värden som havre/korn. Enda undantaget är att de lättfödda för 2 dl av en fibermusli, helt enkelt för att det ger mer bulk än exvis havre, dvs de kan få större mängd utan att få i sig mer.

Ok, men visst kan det finnas bra specialfoder om man tar reda på vad man köper..
Det hjälper ju oxå om hästen faktiskt vill käka det.

Men vad är det för speciellt med tex Kraft Rehab ?

Men vad är det för speciellt med tex Kraft Rehab ?

Om jag det visste ;) Endera är det att det är extra lättupptagligt/lättsmält, eller så är det något skumt i det :devil:

Skämt åsido, första ggn jag provade det var på ett hopplöst svårfött ungsto. Stod på ca 110 MJ och var för tunn. Jag provade diverse olika varianter men hon gick inte upp. Sen provade jag ge Rehab. Från början så bytte jag ut en del av de andra kraftfodren mot Rehab. Totala MJ var oförändrad, kvoten var oförändrad. Hon började gå upp. Då fasade jag ute lite av de andra kraftfodrena, och sänkte MJ men behöll kvoten. Rehaben var oförändrad. Hon fortsatte gå upp.

När jag avslutade vad jag kallar för 'rehabexperimentet' stod hon på 75 MJ, åt ½ kg rehab som enda kraftfoder och var rund och fin. Hon fortsatte att sedan vara ganska lättfödd, och klarade sig fint på ca 70 MJ, som hon då fick enbart via grovfoder.

När jag var in med henne på klinik ca en månad efter jag börjat ge Rehab utbrast veterinären 'Men vad har du gjort, gett henne anabola?' och när jag tyckte 'nä men Rehab' utbrast vet spontant att 'Vad ÄR det för knark i det fodret egentligen?'. Hon hade sett flera, ffa fullblod, gå igenom samma förändring på just rehab. (Kliniken anv idag rehab som kraftfoder på inneliggande patienter btw).

Nästa sto var ett fbl, fick också rehab (och hestekraft), hade gått på över 100 MJ innan, hos mig låg hon stadigt på 80 - 85 MJ och var superfin.

Även bekantskapskretsen har sett samma sak på sina svårfödda. Ingen kan eg förklara varför, då samma MJ, samma kvot etc inte gett samma resultat. Och läser man på säcken så värdemässigt och innehållsmässigt är rehab 'inget speciellt'. Men det fungerar då synnerligen speciellt.

Min teori, men det är bara en teori, är att det har med att det ursp är framtaget för konvalescenter som återhämtade sig efter buköppningar, och gjort för att vara skonsamt mot magen, och lättsmält.

Om jag det visste ;)
Min teori, men det är bara en teori, är att det har med att det ursp är framtaget för konvalescenter som återhämtade sig efter buköppningar, och gjort för att vara skonsamt mot magen, och lättsmält.

Låter väl synnerligen logiskt!

AKO- med två köttbullar utan ovanstående problem :)

Låter väl synnerligen logiskt!

AKO- med två köttbullar utan ovanstående problem :)

Hehe, efter en tid med rehab tenderar de att för resten av livet tillhöra kategorin du nämner. Det är då man börjar LÄNGTA efter den där svårfödda tiden ;)

/Alex - med en svååårfödd snigelätare, en 'lagom' svårfödd herre med lagom aptit som inte är minsta problem längre, och en bulimisk, lättfödd och 'alltid hungrig' ungponny i stallet. Hoho, nästan var man än vänder sig blir det problem. Fbl borde ha fri tillgång i hagen med, ponnyn skulle explodera av fri tillgång. Maten som läggs ut i hagen ska de äta 2 kg var av. Snigelätarfullblodet äter kanske en kg av sin ranson, han som verkligen behöver vartenda strå, medan bulimiponnyn som eg inte skulle ha 2 kg, hinner tjoffa i sig sina två plus ett av fbl kilon.

Och matte funderar på att skicka bort ponnyn på svältläger i sommar :angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 163
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 007
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 087
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka