V

Vindelkusken

Ett uttryck taget från hundvärlden, men jag vet inte om det går att använda i det här sammanhanget :d

Min ponny går lite "förskjuten" åt höger, dvs han sätter vänster bak till höger om framspåren, och likaså höger bak. Han gör samma sak vid tömkörning och körning (vilket jag tränar mest) så det borde ju inte handla om min snedhet vid ridning. Jag är säkert sned ändå eftersom jag inte lägger så mycket krut på ridningen, men hans problem kvarstår. Min fråga är varför det blir såhär? Har funderat lite, och tänkte att det kanske beror på att han är "kortare" och inte orkar sträcka ut musklerna i högersidan, eller vad tor ni? :bow:

Sv: "Krabbar"

åh jag har läst massor med teorier om snedhet och raktitning och inte kunnat hitta en gemensam röd tråd. Jag blir mest snurrig i huvudet när jag försöker

Det enda jag kan säga är att alla hästar krabbar, bara det att alla inte är medvetna om det, de har inte sett det och en del känner det inte uppsuttet :o

Såhär kan jag säga

Hästen föds med en naturlig snedhet, de är starkarte och kortare i ena sidan, och har en preferens för den ena diagonalen.

Det här kan ryttaren förstärka, eller gör om till motsatt styrka och preferens, beroende på dennes egen snedhet.

Lär man sig att hantera sin snedhet, så kan man hantera hästens snedhet, tills man byter sida, och då får man lära sig hantera det

Sen - kan man rida hästen rak.

det du beskriver är enligt mig "den första snedheten"

Jag håller med om det som Fredrik_ säger, men vill också tillägga:
Om hästen rör sig tydligt snett, och du ser precis samma beteende vid körning och tömkörning (=vi kan utesluta ryttare och sadel) så kan jag sätta mina gamla stallskor på att du har ett fysiskt problem hos hästen.
Eftersom jag inte bara är mamma och ridlärare, :D utan även tränar travhästar, så vet jag att även travare under snabbjobb, vilket är oerhört svårt att från vagnen rakrikta, blir i alla fall NÄSTAN helt raka, då de är helt fräsha.
VAD sedan snedheten beror på, det kan ju vara precis vad som helst.
Hälta, låsning i länden, spänning i en bog, spänning i korset, you name it.
Det är bara att leta. Den naturliga snedheten finns, men är i allmänhet liten. Är snedheten större, och problemet inte sitter i ryttaren eller i sadeln, har hästen ett fysiskt problem.
En riktigt duktig massör är guld värd! Små spänningar kan påverka rörelsemönstret oerhört mycket.

Tack för era svar :bow: Snedheten kan jag kanske bäst beskriva genom att han trampar på sidan av sitt främre spår med ca 2 cm. Jag vet itne om det är mycket eller lite? :confused: Jag har just köpt honom och han gick igenom besiktningen utan problem, men det är klart att det kan finnas "dolda" problem som inte visade sig då. Jag kanske borde tillägga att han är en fd ridskoleponny på 16 år, numera tävlingshäst i körning :D Jag har också märkt att han har svårare för ställning i vänster varv. Kanske det kan ha med saken att göra...

Är skillnaden mellan höger och vänster sida två cm? I så fall faller det nog inom ramen för "naturlig snedhet."

Ja ungefär... Har ju inte gått med linjal precis, men uppskattningsvis 2-3 cm :p Låter ju bra om det skulle vara naturligt. Jag är en sån där som vill att alla detaljerna ska stämma :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 303
Senast: Freazer
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 023
Senast: Sleepy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar