Kött från vildsvin

MissFideli

Trådstartare
En fråga. Man kastrerar ju smågaltar för att slippa den fräna smaken när dom blir könsmogna. Får inte vildsvin den smaken?
 
Ingen aning, men vildsvin är iaf inte gott...

Jo, vildsvin är ju jättegott! Men jag har ingen aning om jag har ätit galt eller sugga faktiskt, och huruvida grabbarna blir fräna eller inte....

Edit

Snabb googling verkar vara att det råder delade meningar om galtkött - vissa anser att om de är i brunst är det inte gott, andra om de är könsmogna så är det inte gott och andra säger att det kvittar. Det blev man ju inte klokare på :p

Verkar också som att det faktiskt inte är alla galtar som utvecklar ämnet som sätter smak, så det kanske är beroende på det som svaren växlar. Och under 100 kg verkade vara en liten riktlinje också.
 
Senast ändrad:
Vad jag läst mig till (funderar nämligen på jägarexamen själv) är att det kan illa av kött från galt.
Vet att det i USA förekommer att de fångar in smågaltar som kastreras och släpps tillbaka igen, ett sätt att hålla nere populationen samt gör så köttet inte smakar fränt om djuret skjuts.
 
En fråga. Man kastrerar ju smågaltar för att slippa den fräna smaken när dom blir könsmogna. Får inte vildsvin den smaken?
Alla galtar får inte galtsmak utan man kastrerar förebyggande syfte. Avelsgaltar blir det korv av för att vara på säkra sidan. Jag antar att även vildsvin har galtdoft men det märker du i så fall när du steker köttet. Ej könsmogna är inget problem.
 
Jo, vildsvin är ju jättegott! Men jag har ingen aning om jag har ätit galt eller sugga faktiskt, och huruvida grabbarna blir fräna eller inte....

Edit

Snabb googling verkar vara att det råder delade meningar om galtkött - vissa anser att om de är i brunst är det inte gott, andra om de är könsmogna så är det inte gott och andra säger att det kvittar. Det blev man ju inte klokare på :p

Verkar också som att det faktiskt inte är alla galtar som utvecklar ämnet som sätter smak, så det kanske är beroende på det som svaren växlar. Och under 100 kg verkade vara en liten riktlinje också.

If you say so...
Men jag håller inte med ;)
Men det kan ju vara så att jag fick äta av ett sånt där äckligt vildsvin, jag har ingen aning vad det var mer än vildsvin då det var på restaurang och jag fick betala dyrt för eländet :(
 
En fråga. Man kastrerar ju smågaltar för att slippa den fräna smaken när dom blir könsmogna. Får inte vildsvin den smaken?
Man får vara väldigt försiktig när man styckar, det sitter små körtlar här och där och får man med dem i matlagningen så smakar det päckel! ;) Men utan dem så är det inga problem alls.
Att man kastrerar smågrisar är en del av att det har blivit industri, man har inte tid att stycka för hand och har den nära kontroll som krävs om man ska hantera okastrerade galtar. Men en del gårdar med egna slakterier ha gått ifrån att kastrerar och istället har större kontroll.
 
Vår viltslaktare skickar alla brunstgaltar som ingen annan vill ta i med tång till storstadsrestauranger :angel:

Upp till 60-70 kg är perfekta matgrisar, börjar dom väga 100kg+ smakar varken suggor eller galtar något vidare. Om dom brunstar luktar dom illa på flera meters avstånd och köttet är i princip oätligt.
 
@pulkaskurk Trist när man får betala dyrt för äcklig mat :(

Jag börjar nu få lite fördomar att många restauranger inte kan laga vilt särskilt bra dock. Var på ett ställe och åt duva, vilket också är jättegott. Ja, om min mor lagar maten vill säga. För kocken som var på det stället kunde inte hantera det. Vi åt mycket vilt hos mamma när det begav sig, och jag är inte alls partisk när jag säger att min mamma är världsbäst på matlagning :p
 
Spännande, jag har också planerat ett nära förestående experiment med vildsvin som pulled pork. Men det skulle ju kännas en aning snopet att ha haft köttet inne i ugnen hela dagen och vänta sig en festmåltid till kvällen, om det sedan kommer ut något oätligt. Jag får intervjua viltbutikens innehavare nogsamt och hoppas på att de är måna om sin nya stamkund, så att de säger ifrån om det finns risk att det blir äckligt. Men hoppas såklart på att det blir som @cirkus beskrivning! :)
 
@pulkaskurk Trist när man får betala dyrt för äcklig mat :(

Jag börjar nu få lite fördomar att många restauranger inte kan laga vilt särskilt bra dock. Var på ett ställe och åt duva, vilket också är jättegott. Ja, om min mor lagar maten vill säga. För kocken som var på det stället kunde inte hantera det. Vi åt mycket vilt hos mamma när det begav sig, och jag är inte alls partisk när jag säger att min mamma är världsbäst på matlagning :p

Mammas mat är alltid bäst! :love:
 
Alla galtar har inte den bismaken, men tillräckligt många för att man vill undvika problem därför sker kastreringen.
+ att unga icke kastrerade galtar tenderar att skada varandra.

Jag har hittills inte stött på ngt dåligt vildsvinskött, av de upp till 1 år gamla galtar vi skjutit.
Däremot brukar jag undvika kött från både gamla galtar o suggor.
 
De gånger jag ätit vildsvin har det varit mycket gott.
Har dock inte funderat på om det varit galt med nötter, galt utan nötter, suggor eller kultingar.
 
@pulkaskurk Trist när man får betala dyrt för äcklig mat :(

Jag börjar nu få lite fördomar att många restauranger inte kan laga vilt särskilt bra dock. Var på ett ställe och åt duva, vilket också är jättegott. Ja, om min mor lagar maten vill säga. För kocken som var på det stället kunde inte hantera det. Vi åt mycket vilt hos mamma när det begav sig, och jag är inte alls partisk när jag säger att min mamma är världsbäst på matlagning :p

Det är många kockar som inte kan hantera vilt, men finns även en del kockar som kan hantera vilt alldeles underbart, men att hitta dem är inte lika lätt... ;)
 
:D
Då får jag bjuda in dig när jag är hos mina kompisar i Skåne - där den ena är jägare och det är därför som det finns vildsvinskött - själv har jag faktiskt bara lamm i frysen just nu (ett helt styckat från en annan kompis)

Åfan, Skåne är ju skitlångt bort :down:
Men jag lovar att komma om du bjuder in mig! :D
Annars får du komma hit och visa hur man lagar vildsvin så det blir gott!
De där otygen har vi alldeles för gott om här...
 

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 152
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: ufot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 723
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp