MissFideli
Trådstartare
En fråga. Man kastrerar ju smågaltar för att slippa den fräna smaken när dom blir könsmogna. Får inte vildsvin den smaken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen aning, men vildsvin är iaf inte gott...
Alla galtar får inte galtsmak utan man kastrerar förebyggande syfte. Avelsgaltar blir det korv av för att vara på säkra sidan. Jag antar att även vildsvin har galtdoft men det märker du i så fall när du steker köttet. Ej könsmogna är inget problem.En fråga. Man kastrerar ju smågaltar för att slippa den fräna smaken när dom blir könsmogna. Får inte vildsvin den smaken?
Jo, vildsvin är ju jättegott! Men jag har ingen aning om jag har ätit galt eller sugga faktiskt, och huruvida grabbarna blir fräna eller inte....
Edit
Snabb googling verkar vara att det råder delade meningar om galtkött - vissa anser att om de är i brunst är det inte gott, andra om de är könsmogna så är det inte gott och andra säger att det kvittar. Det blev man ju inte klokare på
Verkar också som att det faktiskt inte är alla galtar som utvecklar ämnet som sätter smak, så det kanske är beroende på det som svaren växlar. Och under 100 kg verkade vara en liten riktlinje också.
Man får vara väldigt försiktig när man styckar, det sitter små körtlar här och där och får man med dem i matlagningen så smakar det päckel!En fråga. Man kastrerar ju smågaltar för att slippa den fräna smaken när dom blir könsmogna. Får inte vildsvin den smaken?
Jooo.
jag gjorde en variant på pulled pork på vildsvin i lördags och det blev otroligt gott.
Vet inte om det var galt eller sugga så jag kan inte svara på TS fråga
@pulkaskurk Trist när man får betala dyrt för äcklig mat
Jag börjar nu få lite fördomar att många restauranger inte kan laga vilt särskilt bra dock. Var på ett ställe och åt duva, vilket också är jättegott. Ja, om min mor lagar maten vill säga. För kocken som var på det stället kunde inte hantera det. Vi åt mycket vilt hos mamma när det begav sig, och jag är inte alls partisk när jag säger att min mamma är världsbäst på matlagning![]()
Jag läste som hastigast mansgrisar.Upp till 60-70 kg är perfekta matgrisar...
@pulkaskurk Trist när man får betala dyrt för äcklig mat
Jag börjar nu få lite fördomar att många restauranger inte kan laga vilt särskilt bra dock. Var på ett ställe och åt duva, vilket också är jättegott. Ja, om min mor lagar maten vill säga. För kocken som var på det stället kunde inte hantera det. Vi åt mycket vilt hos mamma när det begav sig, och jag är inte alls partisk när jag säger att min mamma är världsbäst på matlagning![]()
Jag tror dig när du överbevisat mig![]()
Då får jag bjuda in dig när jag är hos mina kompisar i Skåne - där den ena är jägare och det är därför som det finns vildsvinskött - själv har jag faktiskt bara lamm i frysen just nu (ett helt styckat från en annan kompis)