Kotsenbensfraktur

L

lillazoogin

jag fick igår diagnosen kotsenbensfraktur på mitt 3-årigakallblod och undrar om det är någon som har någon erfarenhet av detta. kan hästen komma tillbaka till tävlingsbanan igen?? snälla skriv och berätta!!!
//Madde :(

Sv: Kotsenbensfraktur

Mitt varmblod opererades för lite drygt två månader sedan och går nu i sjukhage efter lååååång boxvila. Jag vet inte så mycket om hennes prognos än. Får inte börja köra förrän om tidigast två månader. Dock var detta en toppfraktur där en liten bit helt sonika plockades ut. Det finns ju olika typer av frakturer. De säger att om benbiten är mindre än en tredjedel kan den avlägsnas framgångsrikt. Ena dagen känns det hopplöst och andra dagen hoppas man som bara den! vet ju att det är en liten fighter jag har!!
Komplikationer kan ju tillstöta, det är ju ett känsligt område med senor, ledytor m.m Tyvärr är jag inte så jättekunnig heller. Jag har sökt information men inte hittat så jättemycket. Främst undrar jag ju vad det grundar sig i. Nojjar för att hennes skelett har usel kvalité :( Kommer att bombardera veterinären med frågor vid återbesöket nu när jag funderat i över två månader.
Hoppas vi får höra solskenshistorier från andra! Jag kan behöva lite uppmuntran!
Lycka till med din häst. Mvh/Somi

Fy vad trist på en så fin häst! Ska de försöka fixera ihop det på nåt vis då eller? Förbered dig på lååång konvalescens... Min hann ju aldrig starta innan "olyckan", bara premie. Tråkigt när hela treåringssäsongen går åt skogen men bara hon blir frisk är jag nöjd. Jag vet att det finns andra människor på forumet som är mer insatta så vi får hoppas på fler svar!

Mvh/Somi

hej..ett av mina fullblod fick det.han blev opererad och hade box vila väldigt länge..han började sedan gå lite i walker..men tyvärr va han så dålig att vi fick ta bort han...så kotsenbenet vill man inte få skadat...det är inte mkt chans att dom kommer tebaks...tyvärr...

han är nu gipsad efeter att ha pratat med lite folk som hade possitiva erfarenheter av detta. Bex pride är en häst som kommit tillbaka bra efter samma skada.

Hur länge ska han stå gipsad då? Ni har inte fixerat med skruv eller dyl. alls alltså?! Håller tummarna för er!

Mvh/Somi

Min häst har frakturer på bägge kotsenbenen fram. dessvärre har han också kraftiga gaffelbandskador vilket inte gör saken bättre. Nu har han stått i ett år men han läker fint ochveterinären har inte gett upp hoppet än. Men det är inte förrän jag börjar rida som jag vet om det vetrkligen kommer hålla.
Håller tummarna för din häst

nej ahn är inte skruvad eller något sådant eftersom det bara skulle förvärra skadan. han ska vara gipsad i 6 veckor nu.

det är alltid trist när ens häst blir skadad. hoppas att han blir bättre. jag har själv ingen egen erfarenhet av just fraktur på kotsenbenet, men kan tipsa om att magnetterapi allmänt sett ger positiva resultat vid frakturer (och har han inga skruvar så kan det ju inte vara ngt problem). i USA är det t.ex. godkänt av FDA (= Food and Drug Administration och motsvarar Läkemedelsverket) att användas vid svårläkta frakturer (på människor).
www.västirönningen.se kan du läsa mer om magnetterapi.

tacksåmycket för tipset. allting är värt att prova! :crazy:

jag måste bara berätta en solskenshistoria!

en av ridskolan hemmas ponnyer fick en fraktur (iofs bara en spricka) i kotsenbenet. han var då 21 år gammal. alla skakade på huvudet och trodde det var kört såklart...
men nu drygt ett år senare går han fullt på lektion igen, fräschare än någonsin! :)

han stod på box och boxhage närmare ett halvår om jag minns rätt, med gipsbandage.

så nog kanske det finns hopp iallafall!

Det är skönt att höra att det finns solskenshistorier i all bedrövelse. med tanke på hur gammal den var så var det otroligt. det är så underbart att det finns så mycket folk som bryr sej och vill dela med sej av sina erfarenheter ett stort tack och fortsätt höra av er alla råd är välkomna jag vill inget hellre att han ska bli frisk och kunna tävla igen för han skulle inte kunna klara ett liv som enbart sällskaps häst och då måste vi ta bort honom!

jag hoppas verkligen att det går bra för din häst!!
han verkar väldigt fin!

men du får nog räkna med låång konvalecens, och då kanske han måhända har vant sig vid att inte bara "flänga runt och tävla", om det nu blir så att han inte blir 100% återställd?

lycka till iallafall!

Min ponny drabbades av just en sån fraktur för ca 6 år sedan, båda kotsenbenen var rakt av + griffelbenet på samma ben.
Jag hade honom inte hemma då det här hände utan han var hos en fodervärd. Tror han stod på boxvila i fyra månader, sen när veterinären inte trodde att han skulle bli bra fick vi hem honom. Brottet hade läkt fint men dom ville in i leden och kolla, och då konstaterade dom att ledbrosket var skadat och att han förmodligen inte skulle kunna bli haltfri någonsin, Vet. rekomenderade slakt. Men vid den tidpunkten hade jag en ettårig unghäst som skulle bli ensam hemma när jag åkte iväg med mitt halvblod så vi beslutade för att prova ha kvar honom som sällskapshäst, mot veterinärens rekomendationer. Han triangelmärktes och stod väl i ungefär ett år från det att han skadades. Jag kan bara säga att från den dagen han kom ut från boxvilan har han inte haltat ett enda steg!! Han rids nu ca 4 dagar i veckan han är pigg och glad och världens fräshaste, blank och välmusklad och då är han 25 år gammal! han var alltså 19 när han blev skadad......
man ska inte alltid lita på veterinärerna ;)

Det ärkonstigt att det inte finns mer fakta om den skadan för på bara några dagar här har jag ju hört flera historier från personer som råkat ut för samma sak. det känns som veterinärerna inte riktigt vet vad de ska göra eftersom de inte stöter på den här typen av skador så ofta.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka