Sv: kotledsinflammationer
Boj skrev:
Hua, så vågat törs inte jag skriva, tänk om man trampar på någons tår.
Ingen fara för MIG iaf som har tår som håller att trampas på. Kommer t.ex. aldrig glömma en ridlektion jag fick när jag hade ridit på ridskola och som medryttare i 15 år där min instruktör efter ca 15 minuter (av vad jag då ansåg vara helt okej ridning...) kläcker ur sig:
Tyvärr, du kan inte rida...eller.. hmm.. (letar uppenbart efter nåt snällt att säga)... neeej, du kan iaf INTE fatta galopp (eeeeh, tänkte jag för vi hade ju galopperat..), men jag TROR jag kan lära dig, vill du prova?
Sen dess har jag kommit mycket långt när det gäller att skylla alla tänkbara problem på mig själv, men tyvärr inte tillräckligt långt med att lära mig rida min häst frisk (vet ju inte ens om det går, men OM det går vill jag ju veta HUUUUUUR!?).
Så det jag har gjort från utdömningen och till nu är att inte våga göra någonting alls. Dvs jag rider på helt långa tyglar och låter hästen bestämma tempo och form och sträcka beroende på hur hon känns. Samtidigt så VET jag ju att det kan ju inte vara rätt väg att gå, eftersom hon inte musklar sig korrekt om man inte rider hästen i form. Men hur ska man våga begära form när man inte vet vad hästen klarar av och inte.
Det är DÄRFÖR jag frågar och jag TÅL sanningar som andra skulle bli arga över bara jag får en LÖSNING på köpet. Tyvärr så är det ju inte det som Rufsan levererar heller. Jag har INGA av de ryttarfelen som innebär att man krullar ihop hästen, jag har INTE en för trång sadel (svårt med den bomlösa som jag och min häst har valt), jag KANSKE rider snett, vilket är lätt att falla in i när man inte rider för instruktör, (och hur rider man rida för instruktör när man inte får/bör/ska rida på böjda spår över huvud taget??).
Sen är det ju mycket möjligt att jag är en av dem som Rufsan skulle anse inte KAN rida... men det jag efterlyser är ju fortfarande hur man ska rida korrekt och vad ni tycker utmärker en ryttare som KAN rida? Ser så ofta i dessa trådar att man pratar om termer som "korrekt form", "stärkande arbete", "muskla sig korrekt", men utan att föreslå övningar för att nå dit så blir det ju omöjligt för den enskilde ryttaren att anamma råden.
/JES
som svamlar på utav bara helskotta idag, men jag är bara så less på min situation...