kotledsinflammationer

Sv: kotledsinflammationer

jaså vart har man konstaterat det ?? Jag har hört från aktiva veterinärer som forskar mkt i detta och dom hävdar nog att 70% beror på felaktig ridning och en liten procent från fel i ryggen.

På Ultuna gjordes en sådan undersökning, några av mina mentorer var med under den.

Jo, jag tror som du, att det är ensidig och/eller för hård träning i förhållande till var hästen klarar av, åtminstånde till 97-99%. Samma fenomen är det ju hos oss människor, se bara på elitidrottarna......
Iofs inte därför jag skriver, det verkar som de flesta går uppifrån när man söker källan till problemet. Kan det inte vara så att man kanske skulle gå nerifrån istället....hur ser hovarna ut? Felaktiga hovar skapar ofta spänningar i andra delar av kroppen.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Lädernunnan skrev:
:rofl: :rofl:
Hmmm... hur kan en veterinär ta fel på kotledsinflammation och bärrandsröta???? Har erf av bägge och kan väl säga att det inte finns den minsta likhet, det enda skulle väl vara att hästen kan halta även vid kraftig bärrandsröta. Men oftast haltar de ju inte av det. Konstigt!!! :crazy:

Om hästen för det mesta är svampig i benen och haltar på samma ben som den för 6 mån sedan hade en kotledsinflammation på så kanske det är lätt att anta att hältan har samma orsak som sist ifall man inte är så väldigt noga när man undersöker hästen... :smirk: Jag vet inte. Ägde inte hästen då och har bara sett bärrandsrötan "utväxt" så att säga.

Antagligen skulle både två- och fyrbeningar må bättre av en mera holistisk syn, både på sjuk- och friskvård. För en ledinflammation kan ju ses enbart som ett symptom, men för att bli av med denna behöver man ju komma åt den ursprungliga orsaken.

Så rätt så, även om det matematiskt är regelvidrigt, men som sagt allt är ju relativt ;)

Filosoferar,utanför tråden
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Fast jag är ju en gammal humanist så jag vet inte vart regelvidrigheten kommer in då?! ;) :angel:

Boj skrev:
:o Hua, så vågat törs inte jag skriva, tänk om man trampar på någons tår.
Ingen fara för MIG iaf som har tår som håller att trampas på. Kommer t.ex. aldrig glömma en ridlektion jag fick när jag hade ridit på ridskola och som medryttare i 15 år där min instruktör efter ca 15 minuter (av vad jag då ansåg vara helt okej ridning...) kläcker ur sig:

Tyvärr, du kan inte rida...eller.. hmm.. (letar uppenbart efter nåt snällt att säga)... neeej, du kan iaf INTE fatta galopp (eeeeh, tänkte jag för vi hade ju galopperat..), men jag TROR jag kan lära dig, vill du prova?

Sen dess har jag kommit mycket långt när det gäller att skylla alla tänkbara problem på mig själv, men tyvärr inte tillräckligt långt med att lära mig rida min häst frisk (vet ju inte ens om det går, men OM det går vill jag ju veta HUUUUUUR!?).

Så det jag har gjort från utdömningen och till nu är att inte våga göra någonting alls. Dvs jag rider på helt långa tyglar och låter hästen bestämma tempo och form och sträcka beroende på hur hon känns. Samtidigt så VET jag ju att det kan ju inte vara rätt väg att gå, eftersom hon inte musklar sig korrekt om man inte rider hästen i form. Men hur ska man våga begära form när man inte vet vad hästen klarar av och inte.

Det är DÄRFÖR jag frågar och jag TÅL sanningar som andra skulle bli arga över bara jag får en LÖSNING på köpet. Tyvärr så är det ju inte det som Rufsan levererar heller. Jag har INGA av de ryttarfelen som innebär att man krullar ihop hästen, jag har INTE en för trång sadel (svårt med den bomlösa som jag och min häst har valt), jag KANSKE rider snett, vilket är lätt att falla in i när man inte rider för instruktör, (och hur rider man rida för instruktör när man inte får/bör/ska rida på böjda spår över huvud taget??).
Sen är det ju mycket möjligt att jag är en av dem som Rufsan skulle anse inte KAN rida... men det jag efterlyser är ju fortfarande hur man ska rida korrekt och vad ni tycker utmärker en ryttare som KAN rida? Ser så ofta i dessa trådar att man pratar om termer som "korrekt form", "stärkande arbete", "muskla sig korrekt", men utan att föreslå övningar för att nå dit så blir det ju omöjligt för den enskilde ryttaren att anamma råden.

/JES
som svamlar på utav bara helskotta idag, men jag är bara så less på min situation... :cry:

ang skrev:
Antagligen skulle både två- och fyrbeningar må bättre av en mera holistisk syn, både på sjuk- och friskvård. För en ledinflammation kan ju ses enbart som ett symptom, men för att bli av med denna behöver man ju komma åt den ursprungliga orsaken.
Precis! :bow:
Jag kan åka till veterinären och behandla symptomen och vi kanske kan hitta en fysisk orsak bakom, men faktum kvarstår väl ändå att med korrekt friskvård för hästen, UTÖVER behandlingen av symptomen, så blir situationen BÄTTRE för alla inblandade.

Jag inser ju ex.vis att jag tränade för ensidigt när jag tränade hästen för distansritt. Jag var helt enkelt för orolig för att inte få "tillräckligt många mil i benen" på hästen inför tävling att jag "glömde bort" att lägga in tillräckligt många dressyr/hopp/arbete vid handen-pass i förhållande till pass fyllda av långa, långsamma travsträckor på olika underlag. Det blev helt enkelt fler pass i trav på lång tygel på grusvägar än vad min häst klarade av. :(

Men nu är det ju många år sedan jag slutade med dem och problemet kvarstår. Därför är jag mer än intresserad av vad man kan göra för att bygga upp och stärka min häst, även om den måste gå på rakt spår 99% av tiden? Hur illa är det egentligen för en häst att gå i fri form (eller helt UR form kanske det blir då, men hon går inte med huvudet rakt upp i luften och spänner sig iaf..) jämfört med att jobba en häst som har problem med återkommande ledinflammationer?

Där har vi mitt dilemma.... :confused:

/JES

okej om man säjer såhär. för ensidig träning- rida i ridhus och harva runt på volter dagarna i ända...hur bra är det? finns många som gör det och kanske bara rider ut i skogen högst en dag/vecka och de vågar inte mer för "hästen blir så het ute" ja undra varför. den tycker det kanske är kul att få göra nåt annat än att se ridhusets väggar. ett annat rpoblem är "ryggproblemen" som kanske inte alltid beror på de för smala bommarna som klämmer om manken m.m utan beorr ofta på att hästarna altidg sett en backe för skogen är så platt(där rider man ju nästan aldrig endå) och att stå i en paddockhage eller springa i ett ridhus ger inte värdens bästa musklar....jag säjer bara:
rid ut i skogen och klättra minst 2dar per vecka.

Såg just att Gullans inlägg inte vänder sig till mig, men jag låter mitt inlägg kvarstå ändå:

och jag skulle skratta hysteriskt om jag inte var så förtvivlad just nu... :crazy:

Jag rider i stort sett BARA i skogen och på skogsvägar/grusväg. Visst, vi HAR en paddock, men den har vi varit i totalt sett 8 ggr på SEX ÅR! Så.. vi kan iaf utesluta att jag voltarbetat sönder min häst, vi kan utesluta att jag krullat ihop den, och vi kan utesluta ren och skär överansträngning, så då är det bara kvar att det sliter för mycket på hästen att gå 2-4 dgr/vecka, rakt fram i MEST skritt, men även lite trav och galopp på helt långa tyglar i en sadel som inte KAN klämma hästens rygg (hon fick förövrigt nästan löjligt mycket bättre steg när vi bytte till bomlöst så både jag och hästen är kvar i Halleluja-fasen än vad gäller bomlöst).

Fler förslag, nån?

/JES

Senast ändrad:

Hästen kan ju vara genetiskt svag i vissa leder? Inte alls omöjligt. :crazy:

Här skulle du kunna vara på rätt spår, fast andelen hästar som dras med problemet upprepade kotledsinflammationer är stor så då måste det ha skett en ruskigt dålig uppfödning.

Professor Arne Lindholm såg ett samband med detta grundat på hästens uppväxt och miljö, när han studerande hästar på lösdrift. Han konstaterade senare att hästar uppväxta i fri miljö som lösdrift, inte var behäftade med samma problem som hästar uppstallade under sin uppväxt. Detta gällede, ben, ligament, lungor med dess kapacitet samt även sättet hästen växte på. Han såg en ökning på bla lösa benbitar hos hästar som stallades upp, dessa växte oftast snabbar på höjden men ökade inte massan i samma takt.

Men min häst är uppfödd med lösdrift 3/4-delar av året och lååång utevistelse i KUPERADE hagar med unghästkompisar och dessutom har hon fått gå med som handhäst i unga år så... eh... men visst, lösa benbitar i en kotled bak HAR hon de facto och långa kotleder som gör att hon har tendensen att trampa igenom lättare än en annan häst med kortare kotled skulle ha.

/JES

Nu utesluter ju inte en sådan uppväxt lösa benbitar, en viss ärftlighet finns ju även med här. Men tydligen såg han en ökning av det problemet hos hästar som stallades in på klassiskt vis.

Rufsan. skrev:
Ryttarproblem:
Ryttare som inte kan rida.
Ryttare som sitter snett
Ryttare som rider på pessoa och tycker att det känns såååå bra.
Ryttare som rider på graman och tycker att det känns såååå bra.
Ryttare som rider ihopdraget, vilket gör att hästen sänker ryggen och förmodligen utvecklar KS.
Ryttare som rider i obalans.
Listan kan göras hur lång som helst.

Alla har givetvis något problem dom kämpar med men har man dessutom nästan alla dessa problem vilket väldigt många faktiskt har , tja då är det nog inte så mkt att hoppas på :crazy:

*viskar*
håller med.... :o

Immer

Immer skrev:
*viskar*
håller med.... :o

Immer

Tack :D känner mig rätt ensam här just nu om att tycka så, eller snarare kunna med att säga det högt ;)

Boj skrev:
Här skulle du kunna vara på rätt spår, fast andelen hästar som dras med problemet upprepade kotledsinflammationer är stor så då måste det ha skett en ruskigt dålig uppfödning.

Professor Arne Lindholm såg ett samband med detta grundat på hästens uppväxt och miljö, när han studerande hästar på lösdrift. Han konstaterade senare att hästar uppväxta i fri miljö som lösdrift, inte var behäftade med samma problem som hästar uppstallade under sin uppväxt. Detta gällede, ben, ligament, lungor med dess kapacitet samt även sättet hästen växte på. Han såg en ökning på bla lösa benbitar hos hästar som stallades upp, dessa växte oftast snabbar på höjden men ökade inte massan i samma takt.

Ja, jag ser det som en möjlighet. Även om det inte är så vanligt, främst har jag uppfattat det som att gen. svagheter i olika kroppsdelar kommer av avel som går ut på utseende (tex färgavel) då man ofta får dålig hållbarhet hos avkommorna.

Det jag bildar min uppfattning från är att min egen häst rätt nyligen hade 3 (!) kotledsinflammationer på en och samma gång, dock hade han en hasledsinfl. på samma gång och enligt vet. vat kotledsinflammationerna då avbealstingsskador. Hur som helst, när detta hände hade jag ägt honom 6 månader, den tidigare ägaren hade ridit honom ihopkrullad, något jag med all säkerhet kan säga att jag INTE gjort. Däremot kan jag mkt väl ha ridit för lite klättring och en aning enformigt på rakt spår på skogsvägar och det kan givetvis ha en del i det hela. Sedan vurpade han i hagen och sträckte sig strax före att han fick inflammationen i hasen. Vad vet. i alla fall sa, var att han antagligen hade genetiska svagheter i vissa leder, och dessutom har blivit dåligt riden några år. Han var jakthäst på Irland tills han importerades som 6 åring och har förmodligen hoppats en hel del som ung, är endast färgavlad och har som sagts ridits ihopkrullad. I hans fall finns det alltså en enda röra av grejer som kan vara utlösande för det här, på röntgen hittade man pålagringar på båda framkotorna och en broskförändring på VB has. De här pålagringarna och förändringen var väldigt små men flera år gamla. Så.. :crazy: Det är för mig inte helt lätt att veta vad det är som gjorde att det blev såhär. Det jag mest funderar på är varför han fick dessa inflammationer när JAG fick honom, som inte ridit honom ihopkrullad, inte hoppat honom mer än en gång. :crazy: Men det lär jag aldrig få veta. Han kan ju ha gjort något i hagen som "satte en gammal snöboll i rullning".

Vad nu min historia kan bidra med vet jag inte men kanske ville jag ge exempel på en och samma häst som har mkt som kunde utlösa detta. Och en sak till, han har lång rygg, vilket gör det svårare för honom att sätta under sig och jobba i form. Långa bakben och är överbyggd. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V